Stabiliteit vering / verlopen van kalibratie (?)
Citroenuden
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 12-09-2015

Gepost: 08 oktober 2016 12:10 PM

Hallo,

Ik heb het idee dat mijn vering van de C6 verloopt, hij wordt steeds soepeler, gaat meer bewegen.

Al drie keer laten kalibreren in 7 maanden en dan is het het beduidend beter de eerst honderd kilometer.
Daarna komt het weer terug. Voor en na kalibreren is het echt een andere auto.

Nu lijkt het beter te worden als ik de auto van laagste stand naar hoogste stand en weer naar laagste stand laat zaken.
De rit aansluitend geeft dan een beter wegligging (minder deining).

Na kalibratie is de auto goed te rijden zonder sportstand, na verloop van tijd echter niet meer.
Ook lijkt de auto soms wat hoog te staan wanneer deze geparkeerd wordt.

Iemand (dezelfde) ervaring of ideeën ?

Mvg Reinier

Don’t fix it, if it ain’t broken!

C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 oktober 2016 04:45 PM
  [ # 1 ]

Ga eens naar een specialist. “Gewone” dealers hebben weinig ervaring met de C6.

Zelf denk ik aan de verbindingsstangetjes van de hoogteregelaars. Onderdeelnr 5273 81, ca € 5 per stuk.
Vrij fragiel, kosten vrijwel niets en je vervangt ze in minuten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 november 2016 09:13 AM
  [ # 2 ]

en?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 15 november 2016 05:18 PM
  [ # 3 ]

As maandag ga ik met mijn C6 naar Oldenhage voor calibratie en vervanging van de door Jansr genoemde verbindingsstangetjes.
Het deinen is niet zozeer het probleem, maar meer het om de lengteas rollen. Dat komt ,denk ik,door ongelijke vering/demping van de linkerzijde ten opzichte van de rechterzijde van de auto.
Ik ben erg benieuwd of eea gaat helpen, voor de rest ben ik super tevreden over de kwaliteit van de C6; na 216.000km werkt alles (behave de stoel verwarming van de chauffeur) nog als nieuw, geen rammels of electrieke malheur en er hoeft tussen de beurten nooit olie bij.
Ook de bollen houden hun druk zo lijkt het iig…......
Ik laat in de loop van de volgende week van me horen!

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 15 november 2016 05:38 PM
  [ # 4 ]

Toch verliezen de bollen wel druk volgens mij. Ik heb mijn voorbollen op mijn tester gehad en ze waren beide 50 bar. Nieuw zijn ze meer volgens mij….

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 november 2016 07:39 PM
  [ # 5 ]

s.c.c zegt over de voorveerbollen:

VEERBOL + VEERSCHOTEL, PAKKING
385CM3 50BARS

Dus die 50 bar klopt nog precies…..

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 15 november 2016 07:46 PM
  [ # 6 ]

Dan ben ik abuis, ik dacht achter 50 en voor 70….

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 23 november 2016 09:14 AM
  [ # 7 ]

Ik heb het nog eens nagekeken (ik had de gemeten drukken ergens opgekrabbeld) en mijn beide voorveerbollen waren 40 bar ipv de originele 50. Of en hoeveel mij niet geijkte tester afwijkt weet ik niet….

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 26 november 2016 11:08 PM
  [ # 8 ]

De vering is uitvoerig gecheckt dmv calibratie van de hoogte, vervangen van de verbindingsstangetjes, doormeten en gelijkstellen van de potmeters,uitgebreid proefrijden met een laptop aan boord.
De heer Oldenhage vond dat de auto inderdaad te veel om zijn lengteas rolde en dat het probleem aan de achterzijde zat.
Omdat alles electrisch in orde was zijn de achterbollen vervangen door imitatiebollen ( die hebben een prijs van ongeveer 30% van die van Citroen).
Meteen zijn de voorbollen voor de zekerheid meegenomen.
En hoe rijdt het nu? Voor mijn gevoel is het waggelen verminderd maar op de snelweg vind ik de sportstand nog steeds aangenamer, die is nu ook minder stug dat voorheen (door de nieuwe bollen?)
Ik zou graag eens met een andere C6 willen wisselen om te kunnen bepalen of mijn C6 “volgens het boekje” veert.
Welke C6 eigenaar die niet te ver van den Haag woont ziet dat wel zitten?

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 05 februari 2017 01:38 PM
  [ # 9 ]

Na drie!! jaar gedoe met een auto die gevoelsmatig niet voldoet op het gebied van veren en weggedrag is nu eindelijk het lek boven: bij de achterwielophanging was een aantal rubbers gaar en stond de sporing van de achterwielen niet goed- teveel toespoor.
Dit had tot gevolg dat de achterkant van de auto niet symmetrisch reageerde op oneffenheden in het wegdek maar de auto om zijn lengte-as liet draaien en af en toe een stap opzij zette.
Gelukkig is dat nu voorbij en maak ik nu mee hoe heerlijk een “kloppende” C6 rijdt :soepel en toch strak sporend.
Mijn tip is dus bij veringsgedoe, laat ook de rubbers van de draagarmen controleren, (de meeste C6’en zijn onderdehand meer dan 10 jaar oud ) EN de sporing van de achterwielen( bij mijn auto staat die nu op 0 graden).

Profiel  
 
Citroenuden
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 12-09-2015

Gepost: 11 februari 2017 12:04 PM
  [ # 10 ]

Na de nodige ritjes naar de dealer voor kalibreren en resetten waren her bij mij twee dingen.
Rollen over de diagonaal zat in de sensoren voor die niet gelijk stonden, na calibratie/afstellen was dat over.

Bij de laatste keer zijn ook de voorbollen ‘voor’ vervangen wat heel veel heeft verbeterd.
Achter nog niet kunnen controleren, was even geen tijd meer voor.
Dus dat staat nog op het lijstje.

De nodige ritjes naar zuid holland waren het wel waard, volgende beurt pas gepland voor mei ..
Dus nog even wachten voor de overige bollen ...

Don’t fix it, if it ain’t broken!

C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook