Noodloop of ander probleem ?
Pat71
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-02-2017

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI
Gepost: 19 februari 2017 10:14 PM

Beste deskundigen…..

Ik heb recent een 2008 C4 Grand Picasso 2.0 HDI (FAP) aangeschaft. Mooie luxe en complete 7-zitter waar we veel plezier aan zouden hebben…...
Helaas ontpopt de auto zich als een probleemgeval. De rit vanaf de verkoper naar huis was een feest aan storingsmeldingen, vering defect, geen bandendruk, verstopping roetfilter, defect uitlaatsysteem, etc.
Ik wist op voorhand al bij de koop van enkele meldingen zoals het vering systeem en bandendruk. Deze kan ik makkelijk zelf oplossen en was onderhandelbaar bij de verkoop. Vering was niet juist ingeleerd na vervangen van de luchtbalgen en de bandensensoren idem na wissel zomer/winterbanden. M.b.v. Lexia snel verholpen.

Echter, verstopping roetfilter was nieuw….. inmiddels ook storing uitlaatsysteem bijgekomen en auto in noodloop…....auto heeft 120k op de teller, filter dus de goed mogelijk aan vervanging toe, geen risico genomen en nieuwe besteld. De oude zat idd helemaal vol en bleek ongeveer 5cm langer dan de originele….. (al eens vervangen of aan geknoeid?) Verder ook de Eolys bekeken, infuuszak was leeg. Pomp was uitgeprogrammeerd (dus zeker weten aan geknoeid). Filter en Eolys vervangen, pomp weer geactiveerd, alles zoals het hoort…....

Nu blijft de auto echter in noodloop, lijkt het.
Uitgelezen en twee problemen geconstateerd, “bediening elektroklep laaddruk te geringe opbrengst” en “signaal luchthoeveelheidsmeter luchtopbrengst te hoog”.
Voorts zakt de turbodruk ook bij belasting, hetgeen natuurlijk vreemd is. Auto lijkt bij optoeren ook te blazen vanuit de motorkap.

Herkent iemand dit verschijnsel ? Turbo defect, LMM defect ? Mogelijk ander probleem voor ik een nieuwe turbo aanschaf?

Alle reacties en tips zijn zeer welkom, weet het zelf effe niet meer…. lees helaas teveel tegenstellende berichten over dit verschijnsel.

Groet Patrick

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 20 februari 2017 09:04 AM
  [ # 1 ]

Geen garantie?

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Pat71
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-02-2017

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI
Gepost: 20 februari 2017 09:08 AM
  [ # 2 ]
Rene Hoekstra schreef:

Geen garantie?

Nope…........ prijs was er ook naar en dacht het risico te nemen. Optisch leek de auto 100% en wie leest de ECU uit bij koop….... (dan had ik het zeker gelaten)

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 20 februari 2017 04:51 PM
  [ # 3 ]

ja dat snap ik, balen, maar hier kom je wel uit, zeker als de prijs ernaar was kan je misschien nog wat investeren zodat tie helemaal 100% is.
ik kan je helaas niet verder helpen of enigszins een duwtje in de richting geven, maar volg je draadje met belangstelling, ik hoop dat je het voor elkaar krijg.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Pat71
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-02-2017

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI
Gepost: 20 februari 2017 08:27 PM
  [ # 4 ]

Inmiddels weer wat verder gezocht.
LMM is schoon, vanaf filter richting turbo, wacht nog even met een nieuwe, volgens Lexia word er wel goed gemeten gezien de verschijnselen.
Daarna MAP sensor bekeken…..geen goed nieuws….. huis en sensor helemaal vol smeer. Nader onderzoek, het gehele inlaatsysteem onder de troep, pijp vanaf turbo half dicht ..... ziet er dus niet goed uit. Morgen maar eens alles uit mekaar en goed reinigen, benieuwd wat dat oplevert.
Vraag me nu af waar dat door komt, doordat te lang met een defecte of zelfs verkeerde roetfilter is gereden? Klinkt plausibel en dan zou reinigen het enige probleem nog zijn?
Al vrees ik bij deze aanblik dat de turbo wel de geest heeft gegeven.

Wordt vervolgd…......

Profiel  
 
guy.v2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 31-01-2017

- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
Gepost: 20 februari 2017 08:36 PM
  [ # 5 ]

heb en vermoeden dat het uw Turbodruksensor is
neem eens volgende document door
https://www.mijngrossier.be/tips-om-turbo-problemen-op-te-lossen

Profiel  
 
Pat71
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-02-2017

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI
Gepost: 22 februari 2017 01:25 PM
  [ # 7 ]

Thx voor de tips, ik heb gisteren het hele motorcompartiment doorzocht, alles nagemeten, inlaatcircuit gereinigd, intercooler schoon en afgeperst. Alles in orde (al was er behoorlijk wat vervuiling).
MAP, EGR en LMM zijn in orde…......

Dan de onderkant bekeken, richting turbo, wat is die slecht bereikbaar…...... Bij het demonteren van diverse onderdelen plotseling een vreemd aanvoelende slang en warempel…..... laadslang vanaf turbo naar intercooler geheel gescheurd over de hele lengte. Viel me meteen op dat het geen originele slang was. Deze was van gewoon rubber, niet gewapend, logisch bij hoge turbodruk dat deze uit mekaar klapt lijkt me.
Verklaart ook het blazende en fluitende geluid onder de motorkap en geen vermogen meer tijdens belasting (rijden).
Nieuwe slang gehaald, nu gewapend siliconen en probleem opgelost Smile Storingen gereset en de weg op, loopt weer als vanouds, volle power en geen rare geluiden meer.

Blijft hedenmorgen bij een ritje snelweg wel weer motorstoring terugkomen, ‘uitlaatsysteem defect’ zegt ie…..pfffffffff.
Vrees toch dat er nog wat aan de hand is met het Eolys, alleen bijvullen heeft niet geholpen, misschien pomp defect, Motormanagement krijgt ook geen verbinding met het additiefsysteem, geforceerd regeneren aansturen of pomp aansturen lukt eveneens niet.
Kan iemand bevestigen dat het additiefsysteem uit geprogrammeerd kan zijn de software, of buiten werking gesteld? Ik kom hier helaas niet verder met Lexia of diagbox….....

 

Afbeelding Bijlagen
IMG-20170221-WA0002.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 22 februari 2017 03:49 PM
  [ # 8 ]

kijk dit lees ik nou graag gericht storing zoeken oplossen en informatie delen goed gedaan man

doei

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook