C3 Picasso slecht uit 5de versnelling
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 05 maart 2017 03:28 PM

Hallo,

de laatste paar dagen gaat de versnellingsbak slecht uit de 5de versnelling.
je voelt dat hij er uit wil, maar moet hem dan even naar de achteruitversnelling trekken om hem eruit te krijgen.
echt naar zijn achteruit tot je de tandwielen hoord kraken.
rest van de versnellingen gaan gewoon goed.

ik weet niet of het normaal is, maar bij aankoop viel het op als je de achteruit pakt dat de versnellingspook schuin naar achteren valt.
je voelt hier ook geen blokkering.

is hier wat aan te verstellen ?

b.v.d. voor de info

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 maart 2017 03:44 PM
  [ # 1 ]

Misschien uitgelubberde schakelstangetjes?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 maart 2017 03:45 PM
  [ # 2 ]

Is niet met stangetjes, maar met kabels.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 05 maart 2017 03:54 PM
  [ # 3 ]

Hallo René,

is het bij jouw picasso ook zo dat als je de achteruit inschakelt dat de pook schuin naar achteren valt ?
ik voel ook geen blokkering voor de achteruit.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 06 maart 2017 08:18 PM
  [ # 4 ]

hallo,

vandaag nog iets opgemerkt.
mijn oprit loopt een beetje schuin af.
als ik de auto achteruit op de oprit zet, en ik houd de koppeling in rolt deze weer vooruit.
als ik de motor stop zet en laat hem in de eerste versnelling staan en ik druk de koppeling in, dan rolt de wagen niet vooruit.
zodra ik de motor start met koppeling ingedrukt, rolt deze weer vooruit.

denk dat de koppeling niet geheel ontkoppeld.

of kan er nog iets anders aan de hand zijn ?

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 maart 2017 08:38 PM
  [ # 5 ]

Dat niet geheel ontkoppelen zou kunnen.
Dat kan ook het moeilijk schakelen verklaren.
Wat je zou kunnen proberen is op een rustige weg in de 5 een heel klein beetje gas geven, zodanig dat de auto niet accelereert en niet afremt. Misschien gaat ie dan wel makkelijker uit de versnelling.
Dan zijn er theoretisch 2 mogelijkheden voor zover ik weet (ken dit model niet):
-Koppeling moet worden afgesteld (als dat kan).
-Koppelingskabel is aan het rafelen, rekt uit en kan de koppeling niet meer helemaal vrij krijgen.
Dat laatste is wel een tijdbom, zou op den duur kunnen breken…

Hoor je ook een soort krakend geluid als je het koppelingspedaal intrapt?

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 06 maart 2017 08:43 PM
  [ # 6 ]

Hallo H@ns,

ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het een hydraulische koppeling.
zal van de week eens kijken of er wat af te stellen valt.

vandaag heeft de vrouw er mee gereden, en geen problemen met de 5de versnelling gehad.
ook ik heb er een rondje mee gereden zonder problemen.

bij terugkomst viel me op dat als ik bij stilstaande motor de koppeling in druk, dat de wagen niet vooruit rolt.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 maart 2017 09:46 PM
  [ # 7 ]

Koppeling werkt hydraulisch, dus dat kabelverhaal kan je skippen.
En is zelfstellend.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 maart 2017 11:09 PM
  [ # 8 ]

Tja, moderne techniek hè? Wink
Geen kaas van gegeten…
Kan het nog zijn dat er lucht in het systeem zit?
Lekje, laag niveau?

Maar je echtgenote heeft het al opgelost begrijp ik… Wink

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 maart 2017 11:12 PM
  [ # 9 ]

Tapt uit hetzelfde vaatje als het remsysteem.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 07 maart 2017 12:23 PM
  [ # 10 ]

Hallo,

zie in de reparatie manuel, dat de koppeling cilinder een slag moet maken tussen 18 en 22 mm.
zal dus van de week eens gaan meten.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 10 maart 2017 03:47 PM
  [ # 11 ]

Hallo,

vandaag de slag gemeten van de koppeling cilinder, en deze is 22 mm.
deze is goed dus.

ook weer eens even met de auto gereden, en heb het probleem met de 5de versnelling ook gevonden denk ik.
als ik uit de 5de versnelling wil, en duw de pook iets naar rechts dan gaat hij er niet uit.
trek ik de pook gewoon naar achteren(dus zonder naar rechts te duwen), schakel hij goed.
denk dus dat er onder de schakelpook iets niet goed zit.
vind het ook vreemd dat ik geen borging voel wanneer ik de achteruit in schakel.

probleem met de koppeling is er nog.
omdat de slag van de koppeling cilinder goed is, denk ik dat de koppeling plaat versleten is en dat deze blijft plakken.
in alle versnellingen blijft de wagen staan als ik de koppeling induw met stilstaande motor.
maar als de koppeling ingedrukt word kan men de auto wel handmatig vooruit duwen in de versnelling.

zodra ik de motor start, rolt de wagen vooruit.
denk dat ik maar een koppelingen set ga bestellen en weer eens een dagje ga sleutelen.

zijn er nog meer dingen die ik mee kan nemen als de versnellingsbak toch los ligt ?.

bvd voor de info.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 maart 2017 11:34 PM
  [ # 12 ]

Ik snap het toch niet helemaal…
Als de koppelingsplaat versleten is gaat ie slippen in de hogere versnellingen.
Wat jij beschrijft lijkt toch meer op het juist niet vrijkomen van de koppelingsplaat.
Misschien begrijp ik de hydraulische koppeling niet helemaal, maar de werking lijkt mij in principe gelijk aan een kabel bediende koppeling?

Als je 2x direct achter elkaar de koppeling intrapt blijft de koppeling dan ook plakken?
Als je de koppeling lang ingedrukt houdt met de auto in de versnelling, gaat ie dan steeds harder kruipen?

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 11 maart 2017 01:40 PM
  [ # 13 ]

H@ns,

zal het proberen uit te leggen.
mijn oprit loopt af, en we zetten de auto altijd achteruit op de oprit in de eerste versnelling.

als ik achteruit de oprit op rij en ik stop en duw de koppeling in, rolt de wagen weer vooruit.
dit kan ik 10 keer doen, en 10 keer hetzelfde.

als ik achteruit rij en stop en dan de eerste versnelling selecteer en houd de koppeling in, rolt deze weer vooruit.

als ik echter stop en selecteer de eerste versnelling en ik stop de motor en laat de koppeling los, zodra ik de koppeling dan met stilstaande motor indruk blijft de auto staan.
ik kan dan door ligt te duwen met koppeling ingetrapt in de versnelling de auto vooruit duwen.
zodra ik stop met duwen stopt de auto ook. net alsof er lichtjes op de rem getrapt word.

als ik de koppeling intrap met stilstaande motor, moet ik behoorlijk trekken om hem uit de versnelling te krijgen.
de auto begint dan ook meteen vooruit te rollen zodra die in zijn vrij staat.

als ik de motor start met ingetrapte koppeling en in de eerste versnelling, voel je een licht schokje dat de koppeling gewoon een beetje pakt.

vandaar dat ik denk dat de koppelingplaat blijft plakken

ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 maart 2017 07:11 PM
  [ # 14 ]

Ik geloof dat ik het begrijp.
Lijkt alsof de koppeling een soort van bekrachtigd wordt door het vacuum van de motor?
Want als de motor draait ontkoppelt hij wel goed?
Kan dat nog te maken hebben met het feit dat de koppeling uit hetzelfde vaatje tapt als de rem?
Meestal wordt de rem namelijk bekrachtigd door het motorvacuum. (maar misschien is dit inmiddels ook alweer achterhaald)
Vreemd fenomeen…

Is het probleem met de 5e versnelling wel opgelost?

Heeft de garage al een verklaring kunnen geven?

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 11 maart 2017 08:14 PM
  [ # 15 ]

ik zal morgen eens kijken als ik de motor start of ik iets zie aan de koppeling cilinder.

5de versnelling moet ik nog naar kijken.
ben er wel achter dat als ik de versnellingspook iets naar rechts duw als ik uit de 5de versnelling wil, dat deze er niet uit gaat.
trek ik hem gewoon naar achteren, dan is er geen probleem.

denk dus dat dit iets te maken heeft met de blokkering voor de achteruit.

ik voel namelijk geen blokkering als ik de achteruit selecteer.
ik duw de pook naar rechts en dan achteruit, het is dan net of de pook in een gat valt.
dit lijkt me niet normaal

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook