2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
trxke’s Xantia 1.8 16v break -nu 280.000km-
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 22 februari 2017 11:34 PM
  [ # 16 ]

Je geeft veel details maar geen meetgegevens.

Wat ik uit je verhaal opmaak is dat de boordspanning heel ver onder de 12V is gezakt.
Dan verdenk je natuurlijk de accu, dynamo of de aansluitingen.

De accu kan niet, want dan zou alles gewoon verder gaan op de dynamo.
Je zou dan niet meer opnieuw kunnen starten.

De dynamo kan ook eigenlijk niet, want als die de accu niet bijlaadt en de accu te ver ontladen raakt, zeg eens minder dan 10Volt met allerlei gebruikers ingeschakeld, dan duurt dat maar heel even en zakt de spanning heel snel weg naar bijna 0V. De motor zou dan afslaan.

Blijft naar mijn idee alleen nog over dat er ergens slecht contact is geweest. Bijvoorbeeld op de accupolen, of in de aardkabel of in de + kabel. Dat slechte contact moet dan heel warm geworden zijn. Vind je daar iets van terug?

Het is wel een beetje een gok, maar ik zou het dus zoeken in deze kabels of accuklemmen.

Mvg. Alfred.

 

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2017 12:57 PM
  [ # 17 ]

Meetgegevens heb ik niet omdat ik geen gereedschap of multimeter bij had, bovendien probeerde ik zo ver mogelijk door te rijden om zo dicht mogelijk bij m’n bestemming te geraken.
Moest heb probleem zich niet zelf hersteld hebben zou ik niet veel verder meer geraakt zijn.

Zoals eerder geschreven was de terugweg probleemloos, gewoon niets aan de hand.
De auto starte ook gewoon zoals anders, sleutel omdraaien en draaien.
Eens thuis gekomen heb ik de motor laten draaien en heb onmiddellijk gemeten met een digitale multimeter.
Met de lichten aan heb ik 13.98 volt gemeten ik heb enkele minuten lang gemeten en dit bleef mooi stabiel, als de koelvinnen aan sprongen ging het voltage naar 14.06 volt en bleef ook mooi stabiel.
Dit is gemeten op de accu polen maar ik heb ook aan de sigarenaansteker gemeten en dit was 0.1 volt lager.

Verder heb ik gekeken naar de accu polen of die goed vast zitten en naar de massa aansluiting op de carrosserie, ook heb ik de zekeringenkast opengemaakt maar nergens iets te zien van overhitting alles ziet er nieuw uit.
Ook de multiriem,spanner en krukaspoulie zijn vrij nieuw dus van slippen kan geen sprake zijn denk ik.
Ik heb ook niet in echt grote plassen gereden zodat water het probleem zou kunnen veroorzaken.

Zou kunnen dat de alternator niet geladen heeft en dan met die schok toch “aan” gegaan is?
Maar zou het batterij-lampje dan niet moeten branden op het dashboard?
Ik heb het altijd raar gevonden hoe dit lampje werkt bij de Xantia.
Met het contact volledig aan brand het samen met alle ander controlelampjes, als je dan de sleutel door draait om te starten gaat het uit nog voor de startmotor draait en dus voor de motor draait en de alternator kan laden.
Is dit normaal?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 23 februari 2017 04:05 PM
  [ # 18 ]

Ja, dat is normaal.
Met de sleutel in startstand is een groot deel van het circuit spanningsloos, behalve natuurlijk dat deel wat nodig in om de motor te kunnen laten draaien.

Slippen van riem en dynamo als oorzaak lijkt me niet waarschijnlijk. Ik probeerde dat in vorige post te omschrijven, maar wellicht was ik niet zo duidelijk. Mijn gedachten waren als volgt, je kon de motor normaal starten en na korte tijd was de spanning zover weggezakt dat er allerlei rare verschijnselen optraden. Dan moet de spanning dus naar bij 9 of 10V gezakt zijn. Dan zou de accu dus heel slecht zijn, of al zwaar ontladen. Maar dan had je naar mijn mening niet zolang nog kunnen doorrijden. Want als de accuspanning door ontladen onder de 10V komt is het heel snel over en zou de motor afslaan.

Dat gebeurde blijkbaar niet en je hebt zo nog even kunnen rijden, begrijp ik.

Daarom blijft voor mij een slechte verbinding de hoofdverdachte.
Het zou goed kunnen dat slechts een deel van het circuit dit probleem had.
Van welk jaar is deze Xantia, type 1 had ook last van slechte contacten in het contactslot.

Leuke puzzel.
Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2017 07:57 PM
  [ # 19 ]

Hallo Alfred,

Wat ik er ook nog had moeten bij vermelden is dat het acculampje nog nooit gebrand heeft met draaiende motor, ook niet net na het starten.

Volgens mij is het net zoals je hier boven schreef, maar ik heb het idee dat het probleem er al was vanaf dat ik vertrokken ben.
Ik heb een 10km kunnen rijden en kon naar schatting misschien nog een km of 2 verder geraken toen plots alles terug inorde was.
Ik heb naar schatting nog 2à3km gereden tot aan de bestemming waar ik de auto heb stil gelegd.
20min later stap ik terug in en de Xantia starte zoals altijd.
Waar ik wil mee zeggen als de accu zo goed als dood was is die wel snel opgeladen om terug met volle kracht te starten.
De alternator moet dan ook wel 100% zijn om zo snel te laden, daarom denk ik ook aan een slechte verbinding ergens.
Zijn er gekende probleem punten bij de Xantia?
Mijn Xantia is van april of mei ‘99, zou het in het contactslot kunnen zitten?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Gepost: 07 maart 2017 07:53 PM
  [ # 20 ]

Even een update: 2 dagen later toch maar de Xantia genomen om iets op te halen en een opmeting te gaan doen.
Auto gestart en spanning gemeten op de accu, rond de 14volt prima dus we vertrekken.
Bij de eerste stop (+/-4km ver) voor de motor stil te leggen nog even gemeten en de sigarenaansteker en nog steeds rond de 14volt.
Materiaal opgehaald en voor ik terug vertrek nog eens gemeten met draaiende motor en weer +/- 14 volt, geen vuiltje aan de lucht dus.
Een 10km verder op de bestemming nog snel even meten voor de motor stil te leggen 11.9 volt niet goed dus Evil or Very Mad
Opmeting gedaan en terug de motor gestart (wat prima ging) weer gemeten 11.8volt en nog 1 stop te doen voor we terug huiswaarts kunnen.
Boodschap gedaan motor gestart en gemeten nog steeds 11.8 volt en snel naar huis, thuis gekomen is de spanning nog iets gezakt…
De dag nadien weer de motor gestart en gemeten, wat denk je…? ruim 14volt Neutral Nu had ik uit voorzorg al een nieuwe (nu geen revisie) alternator gekocht en heb die dan maar gemonteerd, ondanks dat dit maar een 1.8 16v is dit geen werkje wat je even snel tussendoor doet (en dan zeggen dat het aan een CX moeilijk sleutelen is ...)
Ondertussen rij ik al een een dikke week rond met de nieuwe alternator en heb geen problemen meer gehad, sinds vandaag heb ik een spanningsmeter die je in de sigarenaansteker plugt zodat je de hele tijd kan zien hoeveel spanning er is, dit schommelt van de 13.8v tot 14.4v maar ik heb ook het idee dat het apparaatje geen topkwalteit is.
Ook heb ik de Xantia eens uitgelezen met Lexia en daar was te zien bij het abs systeem en de airbags dat er foutcode’s instonden als gevolg van de te lage spanning.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
C4yourself
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007

- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Gepost: 08 maart 2017 04:43 PM
  [ # 21 ]
trxke schreef:

.... maar ik heb ook het idee dat het apparaatje geen topkwalteit is.

Aan de naukeurigheid van het apparaat hoef je niet te twijfelen. Al is het “Pottering work from China” zal het verschil hooguit 0,5 volt zijn.
Heb je de spanningsregelaar al eens gecontroleerd?

Profiel  
 
johanBB
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 153
Geregistreerd: 09-02-2010

- CX CXA 25 GTi Turbo 2
- Xantia 1.8I 16V
- C6 (2005-2012) benzine
Gepost: 10 maart 2017 12:17 AM
  [ # 22 ]

Die Chinese apparaatjes hebben misschien een afwijking van een paar tienden. Heb zelf in het verleden ook laadproblemen gehad. Om te checken eerst een simpel apparaatje gebruikt, maar nu een leuk chinees speeltje.
Ook voor de binnentemp. De andere thermometer in gebruik voor meting airco.

Afbeelding Bijlagen
accu_tester2_(700x525).jpgP1030319_(775x581).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

lovecitro

Profiel  
 
Gepost: 12 maart 2017 01:48 PM
  [ # 23 ]

Ik heb een vergelijkbaar apparaatje (zoals op jou 2de foto) met dan wel enkel de weergave van het voltage.
Het probleem zal waarschijnlijk opgelost zijn, het heeft zich in ieder geval niet herhaald na de montage van de nieuwe alternator.
Enkel de laadspanning varieert van 13.8v naar 14.4v ik denk dat dit wel normaal kan zijn.
Ik zit nu natuurlijk tijdens elke rit op dat metertje te kijken waardoor je elke schommeling hoe klein ook ziet, tegen dat je eens sporadisch met een multimeter op de accu meet om te kijken of de alternator goed werkt (wat dan een moment meting is)

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Gepost: 19 juni 2022 02:33 PM
  [ # 24 ]

Dik 5 jaar later nog een update.
De Xantia is nog steeds in mijn bezit maar ivm de aankoop van en C5 break rij ik er zelf niet meer in.
Omdat ik er geen afscheid kan van nemen heb ik hem in bruikleen gegeven aan mijn broer.


Afgelopen vrijdag moest de Xantia naar de jaarlijkse technische keuring.
Enkele weken geleden had ik daarvoor de voorste draagarmen en fusee kogels vervangen, aangezien dit een opmerking/aandachtspunt was bij de vorige keuring.
Leuk detail is dat de Xantia de 280000km bereikte bij het oprijden van de parking van het keuringsstation!
De Xantia is ineens goedgekeurd zonder enige opmerking.
Ondanks de hoge km stand merk ik daar tijdens het rijden niets van en ben ik er van overtuigd dat de auto nog heel wat km meer aan kan.
Het enige wat ik merk is dat dat koppeling wel erg hoog aangrijpt en voor zo ver ik weet is deze nog niet vervangen, het plan is om deze toch wel binnen redelijk korte termijn te vervangen.
Ik had trouwens al enkele jaren terug een nieuwe koppelingsset gekocht voor het geval dat die nodig zou zijn, nu blijkt deze niet te passen en voor Xantia’ te zijn tot 01/‘98…
Dus moest iemand nog een koppelingsset kunnen gebruiken contacteer mij dan.

Enkele sfeer beelden Smile







Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Gepost: 01 februari 2024 09:04 PM
  [ # 25 ]

Vorige zomer liep de km-stand tegen de 285000km en was de auto 10 jaar in mijn bezit.
In die 10 jaar heb ik 60000km gereden en steeds goed onderhoud gedaan, maar er is geen onderhoudshistorie gekend voor 2013.
Ik had dus ook geen idee hoe oud de koppeling was en had al een tijdje het idee dat deze ver aan haar einde was wegens het hoge aangrijppunt.
Omdat ook de krukaskeerring vliegwielzijde lekte en een aandrijfaskeerring dit ook deed vond ik het nu wel het moment om de koppeling te vervangen.
En dat bleek niet overbodig aangezien de plaat erg gesleten was en de drukgroep nog maar erg weinig druk had op de plaat, ook het druklager was ver door en goed ingesleten in het diafragma.
Er kwam een LUK koppeling uit, geen idee of dit nog de originele was…
Nadien heb ik ook de komplete distributie set incl waterpomp en multiriem met alle rollen en automatische spanrol en de keerringen vervangen samen met alle bollen en veerbollen.
Ook alle motorsteunen zijn mee vervangen.
Ondertussen rijdt de auto al enkele duizend km geweldig goed.

Een foto reportage van de koppelingswissel:











Maar met de verstrenging van de LEZ in aantocht heb ik een C5 phII 2.0i 16v break bij gekocht omdat dit een euro 4 is en deze nog onbeperkt toegang heeft tot de LEZ.
Met gevolg dat deze mooie goed uitgeruste Xantia helaas overbodig word en zal verkocht worden.
Het liefst heb ik dat de wagen terecht komt bij een liefhebber die er ook zo goed voor gaat zorgen zoals ik dit heb gedaan de afgelopen 11 jaar.
Laat je niet afschrikken door de km stand want de auto is boven gemiddeld mooi en onderhouden,en is voorzien van nieuwe lak 11j terug, de motor gebuikt geen lek motorolie of koelvloeistof en is ook droog.


Mocht er iemand interesse hebben contacteer mij gerust.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook