2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Door de APK!
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 23 maart 2017 03:54 PM
  [ # 16 ]

Logisch wat je schrijft, maar raar dat ik nu 3 sets draagarmen ge(de)monteerd heb (ok, mijn ervaring is dus nog niet indrukwekkend) waar op alle 3 conische lagers zaten met zo’n bus.

Nee, een ligarextang behoorde toen nog niet tot mijn outillage en staat op de verlanglijst om aan te schaffen tbv wederopbouw IDylle. Kortom: totdat moment even rekken met huidige bevestiging daar praat ik mezelf wel mee de APK door. Zal zeggen dat die paar groene druppels olijfolie zijn en dus niet schadelijk voor het milieu.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 maart 2017 04:45 PM
  [ # 17 ]

Ik kende een DS specialist uit amsterdam die die bussen altijd terugplaatste. tot ik het hem uitlegde…

Gewoon melden dat je diffs en je koppelingscylinder gewoon op straat mogen lekken en dat het minerale olie is dus goed voor het milieu.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 maart 2017 04:47 PM
  [ # 18 ]
bogaard77 schreef:


Gewoon melden dat je diffs en je koppelingscylinder gewoon op straat mogen lekken en dat het minerale olie is dus goed voor het milieu.

of effe naar een apk-meneer die wel iets van D’tjes en andere ouwe meuk snapt? Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 23 maart 2017 04:55 PM
  [ # 19 ]

Een jaartje geleden heb ik de voorste draagarmen en de voorste wiellagers en de hulpstuurhuizen behandeld zoals te zien was op het DS-TT filmpje. Mijn Dsuper5 was altijd al een soepel verende auto, o.a. door gedeelde veerbollen voor. Toch merk ik dat het veer- en stuurgedrag nog beter is geworden. Een aanrader vind ik.

Wat betreft apk keuringen had ik altijd een voorkeur voor kleine dorpsgarages, eenmansbedrijfjes vaak. Die mannen sleutelen aan alle merken en laten zich niet snel gek maken, is mijn ervaring. Met grote garages en dan vooral de merkdealers wilde ik niets te maken hebben. Op het gebied van apk hoorde ik vaak de meest krankzinnige verhalen rond die “grote jongens”.
Sinds mijn verhuizing een aantal jaren geleden ging ik voor apk keuringen naar Van Abeelen in Breda. Een onafhankelijk keuringsstation. Zij voeren geen reparaties uit en keuren alleen maar. Het is in hun voordeel dat het percentage goedgekeurde auto’s zo hoog mogelijk is. De keurmeesters passen de apk voorschriften met grote soepelheid toe en weten precies wat mag en wat toegestaan is. Ook een aanrader.

rinus

Rinus

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 23 maart 2017 05:15 PM
  [ # 20 ]

Heren, dank voor de bijval. Heb de foto’s zonet al met mijn garagist besproken. Zij zijn ook dorpsgarage (2 broers), universeel maar gespecialiseerd in (youngtimer) Volvo’s. Mijn XC70 is daar in zeer goede handen. Twee jaar geleden was ik bij een andere dorpsgarage, genaamd Sukkel. Klinkt als een ‘no go’ maar met het oudere spul ben je daar echt aan het juiste adres. DJ en presentator Eric Corton kocht er z’n eerste vla-gele Eend. Heeft ie een boek over geschreven. Erg leuke vakantieliteratuur. De eigenaar (een mans zaak is niet erg communicatief en gedraagt zich wat lomp maar heeft het auto-hart ook op de juiste plaats, rijdt zelf Eend. Daar liet ik mijn DS na het opbouwen 2 jaar geleden keuren. Behoudens een remdrukverschil achter (bleek tgv een defecte veerbol, zelfde dag opgelost) geen probleem. Deze man hoefde mij niet te vragen waar hij de godin mocht ondersteunen tbv opliften. In deze periode stapte ik over van een grote commerciele jongen waar mijn Volvo in onderhoud was, naar de Volvospecialist in dit dorp. Liet hem vorig jaar mijn ex-504 keuren en vond dat hij dat erg kritisch deed. Maar kwam erdoor. Dus ik dacht: laat ik de lat voor de DS dit jaar hoog leggen… Rolling Eyes

Mbt doorsmeren: mijn voorste draagarmstellen zijn in beheer van vorige eigenaar door een DS specialist gereviseerd. Dus die waren/ zijn al perfect. Hulpstuurhuizen ook in zeer goede conditie en de stabilisatorstang (vergeet die niet!) idem en volgens het WPD op juiste weerstand afgesteld met stelplaatjes. Daardoor heb ik een zeer prettig rijdende en sturende DS. Mijn stuurhuis is lekvrij, hoewel we gisteren bij de APK ook wat druppeltjes onder het rondsel (heet dat toch? dat rubber waar de stuurstang op het stuurhuis zit) zagen hangen.
En de linker metalen schaal van de homokineet aan de wielzijde is dus droog. Dat stuk blootliggend staal. Is dat erg? Waar/hoe wordt dat gesmeerd? Rechts is die wel vet.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 maart 2017 09:30 AM
  [ # 21 ]

Dat hoort droog. Als het vet is, is de as te veel doorgesmeerd.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 24 maart 2017 11:22 AM
  [ # 22 ]

Ok, dank! Goed te weten. Voordat ik er nog een patroon doorheen pomp… Ik zag trouwens in de webshop van Citrotech dat een setje nieuwe lagers van SKF niet eens heel duur zijn EN… dat het geen conische kogellagers meer zijn maar conische rollagers. Dat is natuurlijk veel duurzamer…

Kortom: ik rijd dit setje met nieuw vet door totdat het minder wordt/ de volgende APK en gooi er dan een setje nieuwe SKF’s in.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 maart 2017 11:27 AM
  [ # 23 ]

very good

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 maart 2017 10:09 PM
  [ # 24 ]

Vanmiddag aan de gang gegaan met de voorwiellagers. Linksvoor maakte echt het geluid van rollende kralen. Maar lager loopt wel goed en spelingvrij. Conform instructies van het DS-TT (filmpje!) met grote zorgvuldigheid een smeerkanaal geboord, M7 draad getapt en een nippel gemonteerd. Alles met nieuwe boren (kobalt) en tappen, goed gereedschap is een groot goed. Daarna al draaiend aan de naaf doorgesmeerd (da’s handig met een persluchtspuit) en het geluid was in 2 sec verdwenen. Ik voelde bij het draaien aan de naaf de weerstand tgv het vet toenemen. Een lekker gevoel is dat! Dit lager was echt erg aan nieuw vet toe. Vanavond ook rechts gedaan, die was nog wel stil maar nieuw vet kan nooit kwaad. Maandag kan ik met een gerust hart laten afmelden t.b.v. de APK. Ik ben het DS-TT dan ook erg erkentelijk voor deze instructiefilm, heren jullie zijn helden!!

M6 en M3 kanaal:

Draad getapt en voorzichtig met M3 verder uitgeboord:

Daarna met een krachtige magneet op een spijker vanaf de buitenrand circulair alle achtergebleven spanen weggehaald. Tenslotte met de spijker ook in het laatste deel van het boorkanaal.

Met de magnetische spijker tot achterin het boorgat en daarna voorzichtig nog een klein stukje met de naaf heen en weer zodat het nog aanwezige vet met een evt spaander langs de magnetische spijker komt (je voelt de naaf tegen het topje vd spijker draaien). De spijker komt er met een puntje (oud) smeervet weer uit. Ik ben er nogal zeker van dat er geen ongerechtigheid binnen is gekomen en ALS dat zo is, dan is het er nu uit. Daarna nippel erop en lekker doorgesmeerd.

Met M7 boutje daarna afgesloten.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 maart 2017 05:18 PM
  [ # 25 ]

Vandaag langs de keuring. Lagers lopen alle 4 voorbeeldig. Perfectionisme troef: toch nog een keer op de remmentestbank, die was uiteraard al perfect.

Kwartier later reed ik weer tevreden met mijn godin naar buiten! Mede dank aan de instructie-video van DS-TT!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 27 maart 2017 05:47 PM
  [ # 26 ]

Gefeliciteerd! Deze week lekker rijden!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 maart 2017 10:27 PM
  [ # 27 ]

Reken maar! Afwisselend met DS, Mehari en Eend. Zaterdag jubileumevenement met de 2CV Club, circuit Lelystad. Eens even lekker de bochtenridder uithangen… Smile

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 maart 2017 07:13 AM
  [ # 28 ]

very good

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 28 maart 2017 08:34 PM
  [ # 29 ]

Super vet. Letterlijk en figuurlijk

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 28 maart 2017 09:58 PM
  [ # 30 ]

Smile Vandaag retourtje Randstad voor m’n werk. Betaald zweven!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook