DS3 1.2, 1.4 1.6, brandstof, pk… Al die opties!?
MnoW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 28-08-2016

Gepost: 28 augustus 2016 08:59 PM

Goede avond!

Mijn partner is helemaal verknocht aan de DS3 en DS5! Ik vind ze heerlijk rijden, die wordt t! De 5 is wat groot, dus een 3je.
Maar de opties zijn gigantisch! Een chic vinden we wat te simpel, de rest zijn gaaf.

Maar we hebben vragen. Vooral koppel, vermogen, diesel… Wij zijn zo technisch niet.
We rijden ongeveer 25.000 km per jaar - dus omslagpunt ligt nét in ‘t voordeel van benzine.
80% is snelweg, en we zijn van die zuinige rijders - niet ‘t sportieve type Wink

Ik heb een 1.4 en daarom vinden we een 1.2 wat slapjes voelen.
In hoeverre maakt een model met 110pk ipv 82pk ‘t verschil in trekkend vermogen op de snelweg?
Ik begreep dat je dan veel hoge toeren rijd en ‘t dus alsnog niet zuinig is. Enig idee?
Zou een 1.6 met relatief weinig pk zuiniger zijn?

Heeft iemand een vergelijkbare ervaring om met ons te delen? Zou enorm gewaardeerd worden!
De investering is voor ons groot, dus we willen naast proefritten ook wat informatie inwinnen die niet sales gerelateerd zijn.

Met vriendelijke groet!
Menno

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 28 augustus 2016 09:16 PM
  [ # 1 ]

Hier hebben wij meer ervaring met ID/DS 19, 20, 21, 23 Laughing

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 28 augustus 2016 09:32 PM
  [ # 2 ]

Ik heb dit draadje dus maar even naar het DS 3-gedeelte verplaatst Wink

De 1.2 is een geweldige motor, maar de versie zonder turbo is geen strepentrekker.  De 110pk-versie heeft door de turbo geen enkele moeite met de DS 3. Dat zou dan ook mijn keuze zijn. Qua verbruik zal het elkaar bij een rustige rijstijl niet heel veel ontlopen trouwens.

De driecilinders zijn sowieso net dat beetje zuiniger dan de viercilinders, maar veel hangt ook af van de rijstijl natuurlijk.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
MnoW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 28-08-2016

Gepost: 28 augustus 2016 09:35 PM
  [ # 3 ]
Egbert schreef:

Hier hebben wij meer ervaring met ID/DS 19, 20, 21, 23 Laughing

Ik zag ID/DS en dacht toen goed te zitten, wat topics doorgenomen en werd nier echt wijzer.

 

2d schreef:

Ik heb dit draadje dus maar even naar het DS 3-gedeelte verplaatst Wink

De 1.2 is een geweldige motor, maar de versie zonder turbo is geen strepentrekker.  De 110pk-versie heeft door de turbo geen enkele moeite met de DS 3. Dat zou dan ook mijn keuze zijn. Qua verbruik zal het elkaar bij een rustige rijstijl niet heel veel ontlopen trouwens.

De driecilinders zijn sowieso net dat beetje zuiniger dan de viercilinders, maar veel hangt ook af van de rijstijl natuurlijk.

Sorry, dank je! Zie nu ook meer topics over techniek, dus wij gaan flink gebruik maken van de gastvrijheid Smile

Dat advies, jouw keuze, is ook waar wij theoretisch op uitkomen, 1.2/110pk.
De rustige rijstijl is er, maar op de snelweg wel snel naar 120 en niet in z’n 3 naar de 80 moeten trekken en dan 4 tot 100… Liever in 4 tot 80 en dan gewoon met z’n 5 verder kunnen met wat tempo. Met die pk extra lukt dat dus wel beter begrijp ik.

Drie-/vier cilinder moeten we nog over inlezen! Thanks Smile

Profiel  
 
ray78
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 482
Geregistreerd: 02-05-2011

- DS 3 1.6 eHDI airdream so chic
- DS 3 puretech 110 ines de la fressange 1.2 vti
Gepost: 29 augustus 2016 09:49 AM
  [ # 4 ]

Menno,

ik rij zelf de 1.2 met 110 pk en ik kom van de 1.6 diesel af.Ik vind de 1.2 totaal niet verkeerd in alle opzichten,qau verbruik vind ik hem voor een benzine 3-pitter wel redelijk zuinig,over 14.000 km kom ik op een gemiddeld verbruik van 1:17,met alle rijstijlen en alle soorten wegen en afstanden. Ik heb ook wel eens met de turboloze 1.2 gereden en die vond ik tegenvallen met optrekken.

Citroen DS3 eHDI So Chic,Gris alu + noir onyx, select comfort, metallisee bicolore, 3D achterlichten
DS3 1.2vti 110pk puretech Innes de la fressange

Profiel  
 
Gepost: 29 augustus 2016 10:15 AM
  [ # 5 ]

Onlangs een DS3-1955 1.2l met 110 pk gekocht. Zeer stille motor (met 5 bak), snelle acceleratie en zuinig, in een woord loopt geweldig voor zo’n relatief nog zware auto met alles erop en eraan.

Profiel  
 
dixie2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 11-04-2015

Gepost: 13 april 2017 11:24 AM
  [ # 6 ]

Ik heb ook in 2015 een DS3 1.2 liter gekocht met 110 pk. Ik ben er zeer tevreden mee. Kan goed mee komen, met de “snelle” jongens, die wat verbaasd naar de DS3 kijken, om zijn prestaties.
Kortom:

Voordelen:
Zuinig: Winter - 1:14 tot zomer - 1:19
Snel
Comfortable
Stuurgedrag
Goede stoelen enz. enz.

Nadelen:
De duurdere optionele audio installatie valt wat tegen en daar zou ik nooit de meerprijs voor uitgeven.
Velgen zijn gevoelig stoeprandschade.
Michelin banden zijn wat stug en rumoerig (maar is natuurlijk wat anders voor te vinden).

Had hiervoor een Alfa Giulietta. Die niet zo zuinig was, maar wel een fenomenale wegligging had.
Vanwege de grote en verbruik, ingeruild voor een DS3.
Ook in een Alfa Mito proefgereden (2-cilinder), maar die heeft totaal geen power en heeft het geluid van een grasmaaier).

DS3, So Chic, VTi-110 Pure Tech, 17” Bellone velgen, eMyWay navigatiesysteem met HiFi. Xenon verlichting en 3D led achterlichten.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook