veerbollen C6
Citroenuden
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 12-09-2015

Gepost: 11 mei 2017 10:29 PM

Ik heb al een paar veerbollen voor laten vervangen door nieuwe dat was een hele verbetering.

Maar hoeveel soorten veerbollen zitten er onder een C6 ?

Voor is het 50 bar, achter 40 bar.
Voor zitten er 3, achter 4.

zijn de bollen achter bijvoorbeeld allemaal hetzelfde ?

Ik kan buiten wat naamgeving dit niet gevonden krijgen.
Bol achter en bol activa achter ....

think

Don’t fix it, if it ain’t broken!

C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 11 mei 2017 10:53 PM
  [ # 1 ]

Ja, volgens dit overzicht http://www.sphere-shop.fr/30-v6-hdi-4451-c.asp hebben de bollen achter allemaal dezelfde druk.

Edit: niet bij de 2.2 HDi…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 11 mei 2017 11:01 PM
  [ # 2 ]

Aanvulling: de complete catalogus van IFHS staat op http://www.sphere-shop.fr/ekmps/shops/violaine/resources/Other/ifhs-sphereshop-17-18-lr.pdf

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 mei 2017 09:13 AM
  [ # 3 ]

Een beetje uitleg ? ter verduidelijking: In principe heb je veerbollen met ingebouwde dempers en zonder ingebouwde dempers. Daarnaast speelt de inititaaldruk ( de gasdruk als er geen vloeistofdruk is)  een grote rol in het veergedrag.
Een C6 met AMVAR ( variabele demping) heeft de dempers in de veerpoot zitten, die dan ook nog verstelbaar zijn: Daarom vindt je bij een Amvar C6 allemaal bollen zonder dempers, en dan verschilt alleen de druk. Veerbollen voor 50 bar, extra middenbol 70 bar en achter alle 4 bollen 40 bar. ( Er zijn 2 “middenbollen” gemonteerd omdat met 1 bol er niet genoeg veervolume is. Omwille van de uniformiteit hebben ze geen grotere bol gemaakt..) . Als je initiaaldruk daalt wordt je veergedrag stugger, met een hogere initiaaldruk wordt het veergedrag soepeler.
Een 2.2 HDI zonder AmVar heeft geen dempers in de veerpoten en dus op de veerpoten bollen met ingebouwde dempers ( als de C5).
Volgens de lijst van IFHS hebben alle NIET 2.2HDI’s gelijke veerbollen, d.w.z. het maakt niet uit of je bollen voor een 3.0 Benzine, een 2.7HDI of een 3.0HDI hebt. Dat is logisch want voor het veergedrag is het gewicht de belangrijkste parameter en dan ligt bij bij de V6’en dicht bij elkaar.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 12 mei 2017 09:44 AM
  [ # 4 ]

Je zou dus je wat minder geworden voorpootbollen (die hadden bij mij nog 41 bar oid) achter kunnen monteren????

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 mei 2017 10:16 AM
  [ # 5 ]

Ja, dat kan, die hebben voor achter nog een prima druk. “Soucoupes” , grijze bollen of LDS bollen gaan lang mee en verliezen relatief langzaam hun druk. Dat komt omdat Citroen daar een heel modern membraan in stopte dat heel weinig gas doorlaat, de constructie is de andere reden dat deze bollen lang meegaan.  ( Ik weet niet welk membraan materiaal de leveranciers van vervangsbollen gebruiken, als je nog originele Citroen bollen voor had zou ik die zeker bewaren).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Citroenuden
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 12-09-2015

Gepost: 14 mei 2017 01:41 PM
  [ # 6 ]

Ik heb inmiddels nu 6 van de zeven bollen vervangen. In mijn geval zijn ze geen levenslang meegegaan.
Met 200 K Km en 10 jaar waren er een aantal zeker aan vervanging toe.

Na twee bollen voor gewisseld te hebben met een veel beter rijgedrag tot gevolg nu ook besloten achter alles te vervangen.
Ik mocht laatst een keer achterin zitten en dan merk je pas echt het gevoel bij wat er achter gebeurt.
Maar het gedrag is zeker gelijk merkbaar. Mocht je dus niet tevreden meer zijn zeker iets om te onderzoeken.

Ik twijfel nu alleen nog over de laatste bol hahaha…

Smile

Afbeelding Bijlagen
IMG_6882.JPGIMG_6877.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Don’t fix it, if it ain’t broken!

C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook