cardan losgeschoten tijdens het rijden
tworoads11
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 24-05-2009

Gepost: 18 mei 2017 07:42 PM

zoals in de titel vermeld is mijn cardanas losgeschoten tijdens het rijden. nu ben ik aan het onderzoeken of er schade is maar dat lijkt op het eerste zicht nogal mee te vallen. Gelukkig…
Maar het vreemde is dat ik stilviel en niet meer verder kon, om de wagen van de weg te rijden wel te verstaan. ook niet op de cardanas die nog wel vast zat, is daar een verklaring voor? het leek alsof de versnellingsbak volledig in vrij stond…

best car ever

Profiel  
 
Gepost: 18 mei 2017 07:46 PM
  [ # 1 ]

Ben je bekend met de werking van een differentieel? Wanneer een van de wielen geen weerstand meer biedt, doordat de aandrijfas ze niet meer met elkaar verbind, dan zal het differentieel als een dolle ronddraaien, maar het nog wel aangedreven wiel krijgt geen aandrijving meer.

Profiel  
 
tworoads11
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 24-05-2009

Gepost: 18 mei 2017 07:58 PM
  [ # 2 ]

dank je wel voor de snelle reactie, ik heb duidelijk geen kennis van het differentieel.
Een heel duidelijke uitleg die je hebt gegeven, ik ga de boel inspecteren op schade en ga dan kijken of ik de cardan terug kan bevestigen.

best car ever

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 mei 2017 09:07 PM
  [ # 3 ]

Bedoel je een aandrijfas?
Cardanas vind je voor zover ik weet alleen bij achterwielaandrijving…

Profiel  
 
tworoads11
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 24-05-2009

Gepost: 18 mei 2017 09:38 PM
  [ # 4 ]

het is inderdaad de aandrijfas aan de remschijven

best car ever

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 mei 2017 09:35 AM
  [ # 5 ]

Niet meer gaan rijden. De rondslaande as kan heel veel vernielen! As ter plekke vastzetten of op een kar trekken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 mei 2017 10:20 AM
  [ # 6 ]

Ik denk niet dat die as uit de tripode kan komen , dus tripode huis losgekomen van de uitgaande as? Daar zitten 6 M12 bouten aan, die zijn dus allemaal los of kapot? Vergeten goed op moment aan te draaien? Geen rare geluiden gehoord toen die bouten loskwamen?
Als je sleept slingert de rest van je as in je motorruimte rond, dan gaat er nog meer kapot, je hebt geen idee hoeveel kracht daarop komt, dus op een oprijwagen/aanhanger ( zoals Boog zegt) en dan eerst eens kijken waarom het los ging en dan repareren?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 19 mei 2017 05:33 PM
  [ # 7 ]

Heb ik ook eens gehad. Dat was met een as die aan de wielkant los kon van de “wielplaat”. Daar hoorde een bout in om het in elkaar te houden en die ontbrak. Is heel lang goed gegaan, vanaf aanschaf auto een jaar of drie. (En wie weet hoe lang daarvoor)
Ik heb trouwens niet vaker zo’n as gezien…

Als dit toevallig ook jouw probleem is, kun je je wiel eraf halen, kijken of vertanding op de as en in de wielplaat het overleefd heeft, boel in elkaar, bout monteren en naar huis…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 mei 2017 05:46 PM
  [ # 8 ]

Ferry: Dat is een as met een “Rzeppa” koppeling aan de buitenkant in plaats van de gebruikelijke dubbele kruiskoppeling. Die werden vanaf 76 geleverd omdat de originele assen niet meer leverbaar waren. Nu zie je ze vaak bij “nagemaakte” assen. Bij de originele dubbele kruiskoppeling zit de wielplaat vast aan de dubbele kruiskoppeling. Als die kruiskoppeling kapot gaat en “breekt” vliegt het metaal je om de oren van het asstuk dat nog meedraait.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 mei 2017 09:03 AM
  [ # 9 ]

Hoe gebeurde het? “Zomaar” rechtuitrijdend of bij optrekken met een korte bocht naar links?
In het tweede gave kan de tripoide “uit de kom” schieten, als de motorsteunrubbers versleten zijn.
Twee keer gehad.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 mei 2017 09:20 PM
  [ # 10 ]

Die draadeinden komen “gewoon” los drie zijn er met borgmiddel ingezet , andere drie niet .

al enkele keren meegemaakt , meestal met een SM .

opletten er zijn twee verschillende lengtes !

In het onderhoudsschema staat bij de duizend kilometerbeurt van de moeren na te trekken ......

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 20 mei 2017 09:30 PM
  [ # 11 ]

En bij de thans verkrijgbare nieuwe, nagemaakte en “verbeterde” assen met nieuwe tripoidehuizen waarbij er een rubber pakking aanwezig is (NiET zoals origineel dus!) lopen de moeren nóg sneller los….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
tworoads11
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 24-05-2009

Gepost: 21 mei 2017 10:29 AM
  [ # 12 ]

ik vermoed dat de garage de bouten niet genoeg had aangedraaid bij het monteren van nieuwe schijven en ze stilaan los zijn gekomen… enfin het gebeurde gelukkig op een recht stuk bij het uitbollen aan een rood licht.
De as is terug gemonteerd en ik heb een testrit gedaan en er lijkt niet al te veel schade, enkel een aluminium luchttunnel voor de remmen heeft wat afgezien. Volgende week mag de garage hem wel eens op de brug zetten en kijken of er toch niets geraakt is.

best car ever

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 mei 2017 10:09 PM
  [ # 13 ]

Die bouten moeten met 13-14 mkg aangedraaid worden, dat is behoorlijk veel en kun je alleen met een momentsleutel goed doen.
Een rubber pakking hoort niet thuis in een element dat je zo vast moet zetten: Rubber “kruipt”, dat zit binnen no-time niet meer vast.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook