Spanningsscheuren in voorruit
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 22 mei 2017 09:40 PM

Met mijn Berlingo 2.0 HDi van 2002 hoorde ik begin deze maand binnen enkele dagen op de snelweg een steen(tje) tegen de voorruit. Een paar dagen later bij het ontvliegen van de ruit zag ik midden voor de bijrijdersplaats een scheur van ca. 25 cm vanaf de onderrand omhoog. Er was geen inslagputje te zien. 
M.i. geen zicht- of APK-probleem.
Vandaag belt mijn dochter dat er een schuine scheur in de ruit voor de bestuurder is gekomen.
Komt het (vaker) voor dat een ruit (spontaan) gaat scheuren?.
De ruit is nog de originele en de auto heeft nooit ernstige schade gehad.
Het plan is dat ze donderdag naar Zwitserland rijdt. Zonder de scheur gezien te hebben vrees ik toch dat ze bij de grensovergang problemen kan krijgen.
Gelukkig heb ik nog een WA+casco verzekering, waardoor de ruit (morgen) zonder kosten voor mij vervangen gaat worden.
Nogmaals dus mijn vraag: wie heeft dit ook meegemaakt ? en waarom gebeurt dit ?
Wat zegt dit over de stabiliteit van de auto.
Graag jullie mening !

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 23 mei 2017 06:57 AM
  [ # 1 ]

Ik heb inmiddels de derde ruit, 1e keer een spontane scheur in het midden, 2e keer een steen..
De ruit is daarna wel heel schoon! Laughing

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 15 juni 2017 10:19 PM
  [ # 2 ]

De ruit is vervangen. Het bleek bij Autotaalglas nogal veel moeite en tijd te kosten om de kit / lijm los te snijden / bikken (?).
Opvallend was dat aan de onderrand, waar beide scheuren ontstonden, geen roest was. Rechtsboven was meer roest dan ik wist. De roest bij de eclips was bekend. Zie foto’s.
De grote vraag blijft: waarom is ie gaan scheuren ?
Een voordeel van de nieuwe ruit is inderdaad dat ie mooi helder is, zonder slijtage van 370.000 km.

< mijn tweede foto met de roest krijg ik er niet bij, ook niet als ik de aanwijzingen volg ! >

Afbeelding Bijlagen
Roest_RV-1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 16 juni 2017 12:23 PM
  [ # 3 ]

Dan zo maar de andere foto van de roest, nu open liggend. Bij de eclips had ik het gemenied en dicht gekit, het deel naar het midden zat dieper uit zicht. De nieuwe ruit is rondom dicht gelijmd/gekit.
Dit zal zijn (hopelijk lange) tijd wel uitdienen !

< die foto lukt hier ook niet, waarom ?? >

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook