Rally Veendam-Leer-Veendam (VLV), datum 2018 volgt!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 februari 2016 09:20 PM

Van de voorpagina

De LCP van het Noorden?

Le Citron Pressé is een Fenomeen. Met een hoofdletter. Helaas is ‘de Pressé’ niet zonder meer voor iedereen een betaalbaar uitje. We willen hier natuurlijk allemaal graag een keer een bijzonder evenement bezoeken met onze oude Citroëns. Daar bestaat al jaren een prima oplossing voor: de Rally Veendam – Leer – Veendam, dit jaar op 21 mei. Budgetvriendelijk rallyrijden, maar zeker geen goedkoop evenement!

En dan vind je jezelf terug in een boerenschuur in het noordoosten van het land. Ben ik wel goed gereden? Dat hangt natuurlijk van je navigator af. Het is wel te hopen dat je hier goed zit. Daniël en Hettie van Citrest in Sappemeer reden de Veendam – Leer – Veendam al vaker met hun DS23. Daniël: “De route voert je langs de gekste plekken. Ook al eens door een boerenschuur. Sommige deelnemers stonden echter voor de verkeerde boerenschuur, waar het met de vriendelijkheid niet helemaal overhield…” Wat duidelijk moge zijn: navigeren is een kunst. En de VLV-rally van de Stichting Noordelijke Oldtimer Promotie is een belevenis op zich, die op elk moment een nieuwe wending kan krijgen.

Hettie legt uit hoe de rally werkt. “’s Ochtends is er eerst een briefing en ontvang je je rallybescheiden, twee poloshirts, rallyschilden enzovoorts. We starten daarna met een tijdproef: een belachelijk korte afstand rijden in een merkwaardige tijd, met hoge straffen. Dat schudt het deelnemersveld meteen door elkaar en verdeelt de punten zodanig dat er van discussie later geen sprake meer is. Daarna volg je een bolletje-pijltje route, waarbinnen regelmatigheidstrajecten op een bepaalde snelheid kunnen voorkomen. Doe je normaal een goeie drie kwartier over het ritje van Veendam naar Leer, nu kun je er rustig een ochtend voor uittrekken.”

Tijdens zo’n rit kom je dan wél langs de meest schitterende plekken die je in Groningen en Ost-Friesland kunt vinden. Dwars door voetgangersgebieden, langs de kleinste dorpjes – die soms speciaal voor de rally uitlopen met allerhande verversingen en, als de gelegenheid zich voordoet, zomaar door de schuur van een boerderij.

Het deelnemersveld is zeer divers. De oudste deelnemer in de 2015-editie was een Ford Model T uit 1911! Maar het deelnemersveld heeft tot op heden een verrassend laag Citroën-gehalte. Hoog tijd om daar iets aan te doen, vinden Daniël en Hettie. “Er zijn wel steeds meer Citroëns bij, vooral DS’en. Maar het mooiste is natuurlijk om van Citroën het grootste merk tijdens de VLV te maken.”

Tussen de middag wordt er een lunch geserveerd in het centrum van Leer. Daar worden ook de bescheiden voor de middag uitgedeeld. Daarna is er natuurlijk de rit terug naar Veendam; nu via een route op een ingetekende kaart. Het komt ook hier weer op navigatiekunsten aan. Rijd je verkeerd in een regelmatigheidstraject, dan wordt het wel doorrijden om dat weer in te halen. Dat is waar de beste stuurlui dan worden uitgefilterd. Zo is de rally zeker een uitdaging voor piloot en navigator.

“Het belangrijkste is dat de rally beregezellig is en dat iedereen een kans op een prijs maakt. Vorig jaar hebben we een team dat voor het eerst meedeed uitgelegd hoe zo’n rally werkt. Of we dat hadden moeten doen? Ze werden meteen eerste”, aldus Hettie.

Deelname aan de Veendam – Leer – Veendam rally kost €115,- voor een tweepersoons equipe. Voor mensen die van ver komen, is er de mogelijkheid om voor een totaalbedrag van €185,- deel te nemen aan de rally, met overnachting in hotel Parkzicht te Veendam. Deelname is mogelijk met auto’s van een bouwjaar tot 1979. Het inschrijfformulier is te downloaden op de website van de stichting Noordelijke Oldtimer Promotie. Let op: vol is vol. De rally wordt verreden op 21 mei 2016. Een datum om vrij te houden in de agenda!

Tekst: Penny Lane, foto’s: Citrest

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 16 februari 2016 10:27 AM
  [ # 1 ]

Wat een heerlijk verhaal over dat rijden door die schuur en wat een enthousiast makende titelfoto. DS’en, oud dorp, zon, applaudiserend publiek; kan het feestelijker? De vergelijking met Le Citron Pressé is een interessante. Beide staan bekend onder een drieletterige afkorting, beide worden voor de dertiende keer verreden, beide in mei.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 mei 2017 09:53 PM
  [ # 2 ]

Veendam-Leer-Veendam: Per DS Ad Astra!

Wat kun je met een DS die zich nog geen moment technisch koest heeft gehouden nou beter doen dan er een rally mee rijden? Dat kon ondergetekende uiteindelijk ook niet verzinnen. Dus werd de DS op het allerlaatste moment van een navigator en startnummers voorzien voor de gezelligste rally van Noord-Nederland!

Dat de Veendam-Leer-Veendam Rally, georganiseerd door de Stichting Noordelijke Oldtimer Promotie, zo gezellig is hebben we ons al eerder laten uitleggen door Daniël en Hettie van Citrest in Sappemeer. Deze keer reden we de rally zelf. Dat zouden meer mensen moeten doen! De rally, die over de meest onmogelijke wegen tussen Veendam en Leer (D) heen en terug leidt, is namelijk echt heel erg leuk.

Voor ondergetekende was het voor een weekend wel ongewoon vroeg opstaan, maar met de Kaptein ernaast reed uw stuurman de DS naar Veendam voor de briefing om 8:00. Tegen die tijd is het al helemaal feest voor liefhebbers van bejaarde auto’s. De winkelstraat in Veendam staat al helemaal volgeparkeerd met echt alles wat je op het gebied van klassiekers kunt verzinnen. DSsen natuurlijk, zoals die van Daniël en Hettie en de Break van medeforumer dr.emiel, maar er is veel meer interesants te zien. Op hoeveel evenementen staan er een tweedeurs Opel Kadett B Sedan en een Bentley Mulsanne Turbo R gebroederlijk naast elkaar? Of waar zie je een Buick Century 61C Phaeton uit 1940 met een meterslange 8-in-lijn en een totale productie van 203 stuks (net zo één als in de slotscène van ‘Casablanca’) aan een rally deelnemen? Hoe vaak kom je een Jaguar MkI Cabriolet tegen, of ‘gewoon’ een Bitter CD? Wanneer heb je voor het laatst een ongerestaureerde, spat-originele Volvo PV444 met z’n eerste provinciale kenteken rond zien rijden? Hoe vaak maak je het mee dat een 87 jaar oude Ford Model A Deluxe Tudor Sedan op z’n topsnelheid van ongeveer 87 km/h door een 87-jarige bestuurder over de smalle laantjes van het Bunderneuland wordt gejaagd? Dat gebeurt dus gewoon tijdens de Veendam-Leer-Veendam Rally.

Wat het evenement zo heerlijk divers maakt, is de bereikbaarheid ervan. Rally’s kosten vaak gewoon een boel geld om aan deel te nemen en dat is voor veel oldtimerliefhebbers gewoon wel een struikelblok. Rijd ik een rally met m’n Capri of krijgt-ie die broodnodige overspuitbeurt? Laat ik m’n Commodore door de provincie jakkeren op basis van een bolletje-pijltje systeem of laat ik de motor reviseren? In beide gevallen geldt eigenlijk, dat je al voor de prijs van een tank benzine deelneemt aan de VLV. Daardoor rijden er dus klassiekers van echt elke denkbare categorie mee. Van mooi tot mottig en met productieaantallen van twee tot twintig miljoen wordt er vanaf 9:00 om de veertig seconden echt van alles op pad gestuurd in de VLV.

Daar wordt zo’n dag dus heel erg gezellig van: het hele deelnemersveld is een grote groep liefhebbers die over en weer elkaars passie voor een auto begrijpt en ondersteunt. Iemand die strandt met het druklager door de drukgroep van z’n DS kan meteen op hulp rekenen. Dat de eigenaren van Britse sportwagens bij het zien van een rijtje van drie DSsen waarvan twee met de kap open (ondergetekende moet de verdamper er in warme/hete toestand handmatig van overtuigen gas op te geven) meteen schertsend vragen of de Citroën sleuteldag al begonnen is, hoort er natuurlijk gewoon bij. Maar je weet wel zeker dát er iemand stopt om te kijken of-ie je vlot kan trekken. De hele VLV-rally meurt namelijk nog gewoon naar benzine en verbrande olie, zoals een goeie rally hoort te doen.

Ook aan boord wordt het al snel gezellig. Bolletje-pijltje rijden is prima, maar let op: je volgt de aanwijzingen alleen correct als je op je dagteller let. Die kan in een DS best eens blijven hangen en dan wordt het rekenen! Of je rijdt gewoon verkeerd, dan kun je ook mooi je hele reeksje hercalculeren… Gelukkig had de Kaptein al snel in de peiling hoe het navigeren werkte. Zo snel dat ze de kaartleessectie in de middagroute gewoon tussen de aanwijzingen door even uittekende… Zodoende kan de stuurman/machinist de DS accuraat over de wegen van Groningen en Duitsland loodsen, begeleid door backfires bij het oppakken uit lage toeren als gevolg van een uitgelopen verdeler. De Veendam-Leer-Veendam rally is een knalfuif en dat willen we weten!

De grootste sport bestaat eruit om gewoon écht je eigen inzicht onvoorwaardelijk te vertrouwen en dat is écht moeilijk in een veld vol doorgewinterde deelnemers, die vast iets weten wat jij niet weet. Maar op een route die ook door de ritmeester zelf bij de laatste controle verkeerd werd gereden weet er niemand meer dan jij. Volg je eigen plan! Het verschil wordt hoe dan ook al gemaakt tijdens de tijdproeven, waarbij een afstand van pakweg 3 of 4 autolengtes in een idiote streeftijd zou moeten worden gereden. 15 meter in 6,49 seconden, dat soort werk. Stopwatch? Halda Tripmaster? Vergeet het maar. Zonder een fijn afgestemd gevoel voor tijd en timing (of ontzettende mazzel) red je het niet om er bij in de buurt te komen. Met een deelnameveld dat daardoor meteen voorgoed verdeeld is kun je de rest van de rit heerlijk genieten van al die verdwaalde oldtimers die ineens uit de gekste weggetjes en zandpaden opduiken omdat ze hun eigen kop niet gevolgd hebben, de omgeving, de koffie onderweg, het fantastische weer en natuurlijk de wilde verhalen achteraf.

Wie er 115 euro voor over heeft kan een routeboek, een rallyschild, stickers met startnummers en twee poloshirts per equipe tegemoet zien. Lunch zit bij de prijs in. En natuurlijk een waanzinnig mooie rit die je op plekken brengt waar je écht nooit komt, ook al woon je er in de buurt. Zeven tientjes meer en je hebt er een hotelovernachting bij voor het geval je van ver komt. Of met de T-Ford. Of beide… Het is écht de moeite waard. Op tijd inschrijven is wel een plan, want er rijden maximaal 110 equipes mee. Niet duur, wel exclusief, heerlijk divers en onwijs gezellig. Wie van jullie rijdt volgend jaar mee?

Tekst & foto’s: Penny Lane, Stichting Noordelijke Oldtimer Promotie/Lianne de Jong - Kloosterman

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 23 mei 2017 11:39 AM
  [ # 3 ]

leuk verslag van een topdag voor oldtimer liefhebbers

doei

Profiel  
 
Adjeee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 27-11-2011

- C5 Athena
- ID/DS DS21 Hydraulique
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 02 juni 2017 07:28 PM
  [ # 4 ]

Fijn dat het leuk was!
Volgende keer doen wij hopelijk zelf weer mee

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook