achteraf lpg inbouwen
marrek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 15 maart 2006 11:19 PM

Stel je voor dat je tegen de buitenkans aanloopt. Een mooie auto redelijk aantal km erop, laten we zeggen tussen de 60.000 en 100.000 km. En een aantrekkelijke prijs. Maar je wilt lpg rijden. Wat zijn behalve dat je een nieuwe lpg installatie moet ophoesten in euri’s, technisch eventuele bezwaren om lpg te laten inbouwen?
Kan het schadelijk zijn voor de motor? Of katalysator? Motormanagement? Smeer en/of koelsysteem?

Oltimers worden over het algemeen ook vaak achteraf voorzien van lpg, en sommige amerikaanse zuipschuiten ook.

xantia 1.8-16v g3 268.000 km, naar polen.
xsara 1.6-16v g3 165.000 km, ingeruild.
c5 2.0-16v g3 ligne prestige, wat een pret.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 maart 2006 11:24 PM
  [ # 1 ]

volgens mij kan het totaal geen kwaad om er later lpg in te zetten mits het maar goed wordt ingebouwd ps om wat voor auto gaat het

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 16 maart 2006 12:07 AM
  [ # 2 ]

Ik denk dat als je even rondsurft op dit forum en de zoekfunctie gebruikt, je genoeg gegevens kunt vinden over LPG inbouwen in auto’s.
Meestal is dat geen enkel probleem een enkele uitzondering daargelaten.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 maart 2006 01:16 AM
  [ # 3 ]

Re: achteraf lpg inbouwen

marrek schreef:

Oltimers worden over het algemeen ook vaak achteraf voorzien van lpg, en sommige amerikaanse zuipschuiten ook.

In Nederland worden bijna alle auto’s achteraf pas voorzien van een installatie. Ik geloof dat alleen Volvo auto’s leverd die af-fabriek een LPG-installatie hebben.
Jammer eigenlijk, want b.v. de C5 is in Frankrijk gewoon af-fabriek leverbaar met LPG.

(offtopic, maar als je in een C5 zelf LPG zet en daarbij gebruik maakt van de standaard LPG-leiding-bevestigingspunten, dan wordt hij door de RDW agfgekeurd! (zelf meegemaakt) Very Happy )

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 16 maart 2006 01:19 AM
  [ # 4 ]

Re: achteraf lpg inbouwen

patje74 schreef:

(offtopic, maar als je in een C5 zelf LPG zet en daarbij gebruik maakt van de standaard LPG-leiding-bevestigingspunten, dan wordt hij door de RDW agfgekeurd! (zelf meegemaakt) Very Happy )

@patje mag ik je wat vragen hoe zie jij dat het voor een c5 is ? Confused:

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 maart 2006 01:26 AM
  [ # 5 ]

Re: achteraf lpg inbouwen

citroenc2 schreef:
patje74 schreef:

(offtopic, maar als je in een C5 zelf LPG zet en daarbij gebruik maakt van de standaard LPG-leiding-bevestigingspunten, dan wordt hij door de RDW agfgekeurd! (zelf meegemaakt) Very Happy )

@patje mag ik je wat vragen hoe zie jij dat het voor een c5 is ? Confused:

De bevestigingspunten onder de wagen zitten weggewerkt achter een afdekplaat. Hierdoor is de leiding niet geheel zichtbaar voor de keurmeester. Hij kan zo niet controleren of de leiding wel om de 40Cm vast gemaakt is. En als iets niet te checken is, betekend dat afkeur.
De enige manier om hem door de keuring te krijgen is er naar toe rijden zonder afdekbeplating onder de wagen.
De LPG-specialist die zelf zijn eigen ingebouwde installatie mag keuren, doet er natuurlijk niet moeilijk over.

En nu weer ontopic!!!  Wink

Profiel  
 
marrek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 16 maart 2006 08:29 PM
  [ # 6 ]

Het gaat niet over een specifiek type auto, maar stel je voor dat ik zo een buitenkans krijg, dan wil ik weten wat wel en niet kan.
men heeft het mij wel eens afgeraden. Maar echt goed duidelijk waren de argumenten niet voor mij. Ik moet toegeven dat ik niet meer weet wat die argumenten zijn. Volgens mij zouden er ook geen problemen kunnen komen. Maar misschien weet iemand ons te vertellen of er serieuze problemen kunnen komen.

xantia 1.8-16v g3 268.000 km, naar polen.
xsara 1.6-16v g3 165.000 km, ingeruild.
c5 2.0-16v g3 ligne prestige, wat een pret.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 maart 2006 09:01 PM
  [ # 7 ]

Over het algemeen genomen kan elke auto op LPG lopen. Al zijn er blokken die sneller/meer problemen hebben met LPG.
Dat LPG regelmatig wordt afgeraden, heeft vooral te maken met het feit dat velen er geen verstand van hebben of een verkeerde kijk er op hebben.
Zo zijn er ook vele dealers/autobedrijven die in mijn ogen niet realistisch kijken naar de componenten van een LPG installatie. Men begint al snel met het “gas is om te koken-verhaal” als er eens een verdamper defect of injector defect is. Men vergeet voor het gemak dat dit simpelweg slijtbare onderdelen zijn.
Deze onderdelen zijn echter best wel duurzaam te noemen als je ziet hoeveel kilometers ze mee kunnen.

Lees dit topic ook maar eens door.

Profiel  
 
marrek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 16 maart 2006 09:54 PM
  [ # 8 ]

Ik rijd zelf nu al op lpg, en dat bevalt redelijk, de startproblemen in aanmerking genomen.
Kijk die verhalen ken ik allemaal al. En ik moet je zeggen dat als je bijv zoals ik gelezen heb op een ander forum, serieus een vraag stelt en je inderdaad de opmerking krijgt van gas is om op te koken bij mij de stoppen vaak doorslaan. Je rijdt op gas en dat gaat soms goed en soms ook niet zo best. Ik geloof en volgens mij wordt dat bevestigd dat achteraf lpg inbouwen technisch geen problemen aan de motor kan opleveren.

xantia 1.8-16v g3 268.000 km, naar polen.
xsara 1.6-16v g3 165.000 km, ingeruild.
c5 2.0-16v g3 ligne prestige, wat een pret.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 maart 2006 10:08 PM
  [ # 9 ]

Globaal gezien is de goede werking van een LPG-installatie zuiver afhankelijk van de kwalliteit van de onderdelen en de kwaliteit van de inbouw.
Dus een goed ingebouwde installatie met goed werkende onderdelen zou altijd moeten werken. Tenzij het blok zelf mankementen heeft.
Problemen die niets met de LPG installatie te maken hebben zijn vaak wel eerder merkbaar als je op LPG rijd. Je zou dus kunnen stellen dat een LPG-blok beter onderhouden wordt!  Wink

Maar goed, ik ben dan ook erg pro-LPG.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook