Airco werkt niet meer(spoel vervangen en werkt weer)
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 04 juni 2017 01:33 PM

hallo,

van de week stopte de airco ermee van mijn C3 Picasso.
systeem laten vacumeren en opnieuw laten vullen.
er zat nog maar 135 Gram koudemiddel in.
systeem is weer gevuld met 450 Gram koudemiddel.

maar nu gaat de compressor van de airco niet aan.

met de lexia een fout melding ” F994 Storing in de bediening van de koppeling van de aircocompressor”

heb gemeten op de stekker van de magneetkoppeling, en meet hier een spanning die varieert tussen 5 en 13 Volt.
gaat dus van 5 volt naar 13 volt en weer terug.
heb 12 volt op de magneet koppeling gezet, maar compressor gaat niet draaien.

vermoedelijk dus magneetkoppeling defect.

is deze magneet koppeling te vervangen zonder de compressor te verwijderen ?.
en wie weet waar ik een magneet koppeling los kan bestellen ?

anders moet ik het systeem eerst leeg laten halen.

bvd voor de info

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 05 juni 2017 11:31 AM
  [ # 1 ]

hallo,

kan nergens een magneet koppeling vinden.
ga de gehele pomp vervangen.

ze geven aan bij het vervangen van de pomp om de droger en filter te vervangen.
nu zie ik bij de materialen shop een cartridge voor de C3 picasso staan.
maar kan bij citroen niks vinden hoe deze te wisselen.

iemand ervaring met een cartridge te wisselen van een C3 Picasso ?.

anders bestel ik voor een paar tientjes meer een condensor inclusief filter/droger.
dan na het installeren het systeem laten spoelen en vullen.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 05 juni 2017 12:11 PM
  [ # 2 ]

De droger zit vaak op de condensor, en is vaak niet te vervangen, deze zit dus voorin bij je radiator,  op de condensor zit ook vaak een switch, deze is voor de beveiliging van de airco pomp, soms zit ie ergens anders, maar altijd langs de leiding, deze al even kort gesloten,  had je de pomp wel goed externe aangesloten,  soms komt draadbreuk voor, maar komt door versleten multiriem, 
Ga eens naar een airco specialist, deze zijn vaak vele malen goedkoper dan een garage,  dat heb ik zelf ondervonden, en is klaar terwijl je wacht,

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 05 juni 2017 03:19 PM
  [ # 3 ]

De koppeling is los te vervangen. Vij makkelijk ook. De compressor hoeft er niet voor los. Anders op de sloop er eentje oppikken? Hoogstwaarschijnlijk is trouwens de thermische zekering defect in de koppeling. Als je handig bent kun je die ook vervangen.
In Alphen zit een bedrijf aircovullen.nl, die kan je vast de goede weg op helpen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 06 juni 2017 11:54 AM
  [ # 4 ]

@beremans,

pomp heb ik verder niet naar gekeken, heb alleen 12 Volt op de magneetspoel gezet.
normaal moet je hem dan horen klikken, maar hoor en zie niks gebeuren.
als ik aan de binnenkant van de poelie draai, draait deze gewoon makkelijk.

@boukewerff,

weet jij misschien waar ik een magneet koppeling los kan bestellen ?

tijdens de zoektocht naar het airco probleem ook wat koelvloeistof aangetroffen onder de radiator.
heb nog niet kunnen vinden waar dit vanaf komt, maar hoogstwaarschijnlijk van de radiator zelf.
niveau is ook een halve Cm gezakt.

als ik dan toch alles los heb liggen, dan maar alles tegelijk vervangen.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 06 juni 2017 12:18 PM
  [ # 5 ]

Voor die koppeling zou ik dat bedrijf in Alphen even bellen. Radiateur kan zomaar lek zijn. Als je goed zoekt zou je dat wel moeten kunnen zien.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 15 juni 2017 12:03 PM
  [ # 6 ]

Hallo,

heb bij bart ebben een aircopomp besteld.
ga proberen de magneetkoppeling over te zetten zonder de pomp te demonteren.
of zou ik ook eventueel allen de spoel kunnen vervangen ?

iemand nog tips hoe de magneetkoppeling te demonteren ?
betreft een SD6C12 pomp.

bvd voor de info

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 juni 2017 12:15 PM
  [ # 7 ]

Spoel is los te koop http://www.aircotechniek.nl/catalogus/search/magneetspoel/Magneetspoel_Sanden_SD6C12_-_SD7C16C/?sp=72

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 15 juni 2017 10:42 PM
  [ # 8 ]

Hallo Rene,

heb een complete pomp gekocht en ga hier de koppeling van over zetten.

kan ook de gehele pomp vervangen, maar ze raden dan aan om de droger en filter ook te vervangen.
aangezien de droger en filter een geheel vormt met de condensor, moet deze in zijn geheel vervangen worden.

daarna moet het systeem gespoeld en gevuld worden.
zodoende ga ik proberen om alleen de magneet koppeling te vervangen zonder de pomp te demonteren.

nieuwe pomp en condensor kosten rond de 400 euro.
hopen dat het zo gaat lukken.

informatie omtrent verwijderen van magneet koppeling altijd welkom.
anders zie ik het wel als de pomp binnen is, zal wel niet zo moeilijk zijn.
weet niet of ik fatsoenlijk bij de pomp op de auto kom als ik de modderkuip verwijder ?.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 16 juni 2017 10:27 AM
  [ # 9 ]
René Jongejan schreef:

Spoel is los te koop http://www.aircotechniek.nl/catalogus/search/magneetspoel/Magneetspoel_Sanden_SD6C12_-_SD7C16C/?sp=72

Rene,

op deze site het koppeling demontage gereedschap besteld.
deze lijkt me wel makkelijk om de koppeling van de pomp te verwijderen die op de auto zit.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 19 juni 2017 04:44 PM
  [ # 10 ]

Hallo,

Vandaag de spoel vervangen van de aircopomp.
betreft dus een SD6C12 pomp met nummer 9678656080

hier een beschrijving voor eventuele forum leden met dezelfde problemen.

rechter voorwiel en modderkuip verwijderen.
dan zie je de aircopomp zitten

de multipriem verwijderen.

dan kun je met een sleutel die bij een slijpschijf zit de koppelingsplaat tegen houden en met dop 14 de moer losdraaien.

als de moer eraf is kun je de plaat door een beetje te wiebelen eraf halen.(heb hier dus een poelie trekker voor aangeschaft, maar deze dus niet nodig gehad)
als deze eraf is zie je een borgveer die de poelie op zijn plaats houdt.

deze verwijderen en de poelie aan de onderkant met een kunstof hamer eraf tikken.
als deze eraf is zie je de spoel zitten.

om deze te verwijderen moet eerst het beugeltje los waar het stekkertje aanzit.
deze zit met een schroefje vast en gaat het gemakkelijkste van bovenaf op gevoel.
spoel zit ook met een borgveer vast, deze verwijderen en je kunt de spoel er zo af trekken.

heb de spoel van de aircopomp die ik bij Bart Ebben heb besteld gemonteerd.
poelie en koppelingsplaat weer gemonteerd.
multieriem er weer op en motor gestart. aircopomp sloeg weer netjes in en er was weer koude lucht Smile

kapotte spoel is gescheurd.
na nameten met een multimeter, 0 weerstand.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 20 juni 2017 07:06 AM
  [ # 11 ]

Zo top zeg very good gelukkig werkt het met dit weer.
Dit scheelt een hoop,euries nu je hetzelf heb gedaan.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 01 juli 2019 06:24 PM
  [ # 12 ]

Vorige week stopte de airco er weer mee.
opnieuw laten vullen en er bleek 120 Gram te weinig in te zitten.
airco werkte weer, maar na een paar dagen stopte die er weer mee.

aan de lexia gehangen, en alweer storingscode F994.
spoel verwijderd en doorgemeten.
deze moet normaal een weerstand hebben van rond de 4 Ohm, maar ik meet 1,8 MOhm.

bij Aircotechniek een nieuwe spoel besteld en vandaag geïnstalleerd.
stekker was iets anders, zodoende deze wat aan moeten passen.
airco werkt nu weer.

wat zou het probleem kunnen zijn dat de spoel alweer defect gaat ?
of is dit gewoon pech ?

luchtspleet tussen koppeling gemeten, deze is 0,5 mm

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook