De bovenste draagarm verschilt ook met de nieuwe types, die zijn recht, de latere hebben een “knik”
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Laat ik nu altijd begrepen hebben dat de voorste draagarmen niet verschillen maar de achterste wel. En dat chassis + achterste draagarmen van een break ook weer gebruikt werden voor een cabrio.
Zoiets dacht ik ook…
Weet hier iemand exact de verschillen in ophanging tussen break en berline?
Wat ik me kan bedenken:
Voor:
Zwaardere aanslagrubbers, verder dacht ik gelijk aan berline.
Achter:zwaardere aanslagrubbers, dikkere stabistang?, zwaardere remtrommels, grotere veecilinders.
verder gelijk?
Ik vraag het hierom, als de draagarmen verder gelijk zijn zou je misschien niet specifiek hoeven te zoeken naar break draagarmen…
Dat knikje in de bovenste draagarm had model ‘66 volgens mij ook al…
Volgens het onderdelenboek:
Een break heeft voor dezelfde draagarmen als een berline, maar de “overbrenging” is anders, namelijk gelijk aan die van de SM met de vierkante “rubbers”, d.w.z. ook het draagarmhuis is anders.
De achterdraagarmen zijn van een break ook anders omdat die ook “Vierkante” aanslagrubbers hebben. Daarnaast heeft de break andere veerbollen
En het belangrijkst misschien: voor en achter heeft een break andere veercilinders ( grotere cilinders om meer draagkracht te hebben, de “gewone cilinder zijn 35 mm, de BK cilinders 40 mm, dat geeft bij dezelfde druk 30% meer draagvermogen..).
To err is human, not to err is divine.
Dat van die “overbrenging” is een interessant gegeven…
Het is dus zeker zinvol om te zoeken naar break draagarmen.
Je zou zeggen dat zwaardere stabilisatorstangen ook zinvol zouden zijn maar die zijn hetzelfde bij de break?
Heeft een SM trouwens ook grotere veercilinders?
Voorzijde: Er zijn draagarmen (bovenste en onderste), draagarmhuizen (het aluminium huis, waar de draagarmen met lagers en tuimelaars in gemonteerd zijn), en draagarmstellen (het geheel).
Op de allereerste modellen/jaargangen berline en breakzijn afwijkende armen gemonteerd geweest.
Tuimelaars waren ook afwijkend van de latere bouwjaren (ik meen vanaf ‘65): een vaste kogelkom. Later een losse, dus verwisselbare kogelkom. Veerstangen, dacht ik, identiek. Check onderdelenboek.
Tuimelaars break en berline zijn verschillend, maar uitwisselbaar bij ombouw. De tuimelaars bij een break worden begrensd door rechthoekige rubbers, bij een berline door ronde rubbers. Als je een berline-draagarmstel om wil bouwen tot een break-draagarmstel, kan dat. Je boort dan een gat in het huis om de rechthoekige rubbers te kunnen plaatsen. En je plaatst de break-tuimelaars volgens WPHB.
Een donor draagarmstel mag niet uitgesleten zijn op de plaats van de lagering van de stabilisatorstang. De draagarmen mogen geen slijtage of putvorming hebben op plaats van lagering. Dit zie je pas bij demontage.
Bij overbouwen berline naar break is het plaatsen van goede draagarmlagers belangrijk. Origineel zijn conische lagers geplaatst. Deze raken door de jaren heen vervuild, en slijten. Citrotech reviseert, kottert het huis uit en plaatst andere lagers. Geen conische. Levensduur bij mij onbekend.
Conische lagers zijn nieuw verkrijgbaar. Goede gebruikte losse draagarmen zul je moeten zoeken. Montage via WPHB.
De voorste veercylinders zijn bij een berline en break identiek, de achterste verschillen in dikte.
Voorste stabilisatorstangen altijd gelijk b/b. Achterste stab stang b/b zijn dezelfde. Dikkere (grotere diameter) zijn alleen geleverd op uitgebouwde ambulances (weet ik bijna zeker). Incidenteel dus.
Achterzijde: Draagarmen b/b verschillen, omdat de terugslagrubberhouders verschillen (rond/rechthoekig). Break heeft een grotere remankerplaat, iets grotere remcylinders, grotere remvoeringen. Lagering b/b is dezelfde.
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Wow, kijk daar heb je wat aan. Thnx
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006
- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Ooit kocht ik voor Hfl 300,- een DS 20 Break (3e neus) die over een stoeprand was geschoven, met een kromme draagarm als gevolg. Links was de onderste stuurkogel brak.
Ik heb van de sloop twee voorste veerunits gehaald van de eerste de beste Berline (toen lagen er nog overal DS’en op de sloop).
Daarmee heb ik 30.000 km onbezorgd gereden.
Vervolgens verkocht voor veel meer, de volgende eigenaar heeft er ook nog jaren in gereden.
Dus: als niet het originaliteitsspook het handelen bepaalt blijft er weinig over om je zorgen over te maken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dat waren nog eens tijden…
Ja, inderdaad. Die andere tijden heb ik ook meegemaakt. Soms heb ik nog wel eens zin om de haren uit mijn hoofd te trekken- ik heb toch genoeg wilde haren- als ik terugdenk aan mijn eerste auto. Het was 1969, ik was 19 jaar en kocht voor 100 gulden een DS uit 57 of 58. “met het nodige werk” Zouden we nu zeggen. In twee maanden tijd die auto helemaal aan snot gereden. Daarna volgden er nog wat DS-en die allemaal treurig aan hun eind kwamen. Totdat eindelijk, ergens in de jaren 70. de jaren van het verstand aanbraken.
Rinus
Hoe hebben jullie het kunnen laten gebeuren…tegen de tijd dat ik een rijbewijs en wat centjes had was het spul al niet meer te betalen. In m’n studietijd al niet meer. Dat werd dus ‘behelpen’ met Peugeots…:smirk:
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77
Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Ik weet niet wat je fout deed hoor Idealist
Ik haalde m’n rijbewijs in 95 en kocht eind 96 voor vijf ruggen (eerlijk zwart bij elkaar gebeund in het weekend en de avonden ) een prima Dspecial Confort. Met krokante bodem, maar dat werd natuurlijk ook weer in de avontuurtjes gefikst…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Wat ik fout deed: ik haalde m’n rijbewijs in ‘97 en kocht m’n eerste Peugeot (204) in ‘96. Volgens mij was dat verkeerd om… En ik betaalde op de kop af 4 mille voor die 204, met ook wat laswerk… Dus volgens mij deed ik van alles fout… Maar niet getreurd: de uitstekende basis van IDylle, lopend en rijdend kostte in 2011 omgerekend in guldens ook 5 mille… met gevulde benzinetank met eerlijke ethanolvrije benzine uit 2002/2003.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77
Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl