Even voorstellen, plus olie lekkage probleem
Robhaans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 24-06-2017

Gepost: 27 juni 2017 07:40 AM

Ik ben binnenkort de trotse eigenaar van mijn eerste Berlingo, een type 1 serie 3 uit 2006. Erg weinig km’s: 112000. Ik heb alleen nog de dealerfoto’s: https://goo.gl/photos/DbyUdFkdozaMsQJHA

Ik heb een gezin met 3 kids dus de ruimte sprak me erg aan. Ik vroeg me af of er nog veel originele accessoires te koop zijn voor dit type Berlingo; ik kan online alleen automatten vinden..

Nu wachten tot ik de auto kan ophalen (hij krijgt nog een onderhoudsbeurt)

Profiel  
 
Robhaans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 24-06-2017

Gepost: 18 juli 2017 07:02 AM
  [ # 1 ]

De Berlingo is eindelijk thuis. We hebben nog nooit citroën gereden en zeker nooit in een Berlingo, dus het rijden is even wennen (m.n. schakelen/gasgeven). En we komen van een 1.8 motor die wat minder moeite had om 130 te rijden. Voor de rest een heerlijke auto; wat een ruimte!

Foto

Hoe plaats je eigenlijk foto’s op dit forum? Een link vanuit google drive als img werkte niet..

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 18 juli 2017 08:35 AM
  [ # 2 ]

Mooi kleurtje!

Profiel  
 
Robhaans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 24-06-2017

Gepost: 18 juli 2017 07:36 PM
  [ # 3 ]

Net mezelf voorgesteld, kom ik meteen al met een probleem..

De berlingo uit 2006 die we sinds een paar dagen in bezit hebben, lekt wat olie. De auto heeft na aanschaf een onderhoudsbeurt gehad en heeft ook daardoor garantie, maar overmorgen gaan we op vakantie en ik heb geen tijd om even naar Utrecht te rijden waar we de auto gekocht hebben. Vandaar deze vraag aan jullie.

Ik heb onder de auto gekeken en het viel me op dat er olie op een bout zat, redelijk aan de voorkant van de motor. Deze bout was vrij nieuw, dus waarschijnlijk bij de onderhoudsbeurt vervangen. Er lagen na een paar dagen ook al een paar olievlekken op de grond. Het oliepeil was nog op orde, het hele onderste gedeelte van de peilstok wordt door olie geraakt. Het lukte me om de schroef een kwart slag aan te draaien, maar ik durf niet echt verder te draaien uit angst om de schroefdraad dol te draaien. Of gebeurt dat niet zo snel?

Wat is jullie advies? Zelf verder de bout aandraaien of meteen door een garage laten controleren/fixen? Of een extra fles olie op vakantie meenemen en het na de vakantie laten fixen?

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 18 juli 2017 08:46 PM
  [ # 4 ]

Klinkt als de carterplug. deze zit aan de onderkant van de motor op het laagste punt en als de kop een diameter heeft van circa 21 mm dan is het zeker de carterplug/bout. Aandraaien kan gerust, alleen vast is vast. Je beschrijft dat de oliepeilstok de olie raakt. Dat klinkt niet goed. De peilstok heeft twee inkepingen ongeveer een cm uit elkaar. Het oliepeil moet daar tussen staan. Asl je op vakantie gaat zorgt dan dat de bovenste inkeping geraakt wordt. en neem sowieso voor reserve een liter olie mee. Zeker als je naar Frankrijk gaat en je maakt gebruik van de tolwegen. De brandstofstations aldaar vragen goud.

teveel citroenen

Profiel  
 
Robhaans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 24-06-2017

Gepost: 18 juli 2017 09:26 PM
  [ # 5 ]

Dank je! Ik kon de bout nog een klein stukje aandraaien, toen leek ie wel echt vast te zitten. En de olie komt tot boven de bovenste inkeping. Ff afwachten..

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 18 juli 2017 10:30 PM
  [ # 6 ]

Welkom hier! Ik ben zo vrij geweest om de twee topics over je Berlingo samen te voegen, dat is wel zo overzichtelijk. Als je wilt kun je door de openingspost te wijzigen te titel van het topic veranderen. Foto’s hosten gaat het makkelijkst extern en dan hier de locatie van de foto’s tussen tags te plaatsen.

Wat wel grappig is: ik heb zelf nog proefgereden in deze Berlingo. Op een bloedhete dag, en toen bleek de airco niet te werken. Verder wel een strak rijdende auto met een heel erg net interieur. Qua prijs kwamen we er vanwege de niet werkende airco niet uit. Uiteindelijk heb ik een felrode uit 2008 gekocht.

De carterplug is dop 26 geloof ik, of een vierkante sleutel. Te strak aandraaien gebeurt niet zo snel. Als hij blijft lekken zou het kunnen dat de carterring niet goed is of ontbreekt.

Op zich zijn er best wat accessoires te vinden, bijvoorbeeld dakdragers, de modubox (vouwkrat) voor in de kofferbak, bagagenet (heb je al zo te zien) en zonneschermen voor op de achterruiten.

Veel plezier met de Berlingo, het zijn fijne auto’s! Ik ga er ook mee op vakantie komende zomer Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Robhaans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 24-06-2017

Gepost: 19 juli 2017 08:21 AM
  [ # 7 ]

Ha, dat is grappig. De airco hebben ze gerepareerd voor een paar honderd euro, dat was wel minder, maar het werkt weer prima. We vonden deze vooral interessant vanwege de lage kmstand en de kleur. Hij was niet goedkoop, maar er waren ook weinig goedkopere met een vergelijkbare kmstand.

Die krat lijkt me dus wel interessant, maar ik kan hem nergens vinden. Misschien met de term modubox wel, ga nog eens zoeken. Of kan je die nog bij de dealer bestellen?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 19 juli 2017 08:24 AM
  [ # 8 ]

Ik denk niet dat je accessoires nog nieuw bij de dealer kunt bestellen, maar er is wel best wat gebruikt te vinden via Marktplaats. Echter moet je dan wel wat geduld en geluk hebben Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Robhaans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 24-06-2017

Gepost: 19 juli 2017 08:25 AM
  [ # 9 ]

Nu met een goede foto:


upload pic

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook