30 van de 86
« Eerste  < Vorige 28 29 30 31 32 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 juli 2017 10:16 PM
  [ # 436 ]

Dat denk ik niet. De hele voortrein is ten opzichte van de achterbrug gewoon ‘hard’ maar als je van een drempel af zeilt is de demping (het aantal uitslagen) aardig hetzelfde.

Het veert ook niet dat je zegt ‘bagger’, maar het zweeft gewoon niet echt. Laat ik het zo stellen: de juffer voelt min of meer als een moderne(re) bollenbak zou doen, pak ‘m beet een standaard Xantia. Prima comfortabel maar sans zweef.

Op zich zou ik, als er een gekietelde 23IE in lag of zoiets, de zin van 59/26 bollen wel begrijpen want het stuurgevoel/wegcontact en minder hellen in snelle bochten lijken op zich helemaal niet verkeerd met ‘strakkere’ bollen, maar ik heb die DS meer om me bij elke spoorwegovergang opnieuw te verbazen dan om ‘r op d’r deurkrukken door de bocht te kunnen beuken…

Op naar de 75 bar dus en dan ‘s kijken wat er gebeurt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 juli 2017 07:06 PM
  [ # 437 ]

Nu twijfel ik toch weer aan het lekken van de voorste lekzak omdat de LHM-vlek zich niet betrouwbaar herhaalt. Desondanks ga ik ASAP op inspectie, want de LHM die er onderuit drupte moet ergens vandaan komen natuurlijk. Kortom, eerdaags het spatbord er eens af en eerst kijken wat er nou aan de hand is.

Ik houd niet zo van niet-herhaalbare/vage problemen. Als iets nou eens gewoon Stuk gaat weet je in ieder geval waar je mee aan de slag moet Rolling Eyes

Gelukkig is een kijkoperatie niet moeilijk, dus tussen het uit elkaar trekken van de 205 en wat andere dringende werkzaamheden door vogel ik wel eens uit wat er nou eigenlijk aan de hand is. Waarschijnlijk gewoon toch wel een lekzak want er zit daar niet heel veel kwetsbaars op hydrauliekgebied.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 juli 2017 09:04 PM
  [ # 438 ]

Misschien spaart de LHM een beetje op en besluit dan ineens collectief naar buiten te treden?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 juli 2017 10:06 PM
  [ # 439 ]

Zoiets vermoed ik inderdaad. Maar daar komen we achter. Lekzakje zal wel bovenin stuk zijn ofzo, dat-ie eerst wat verzamelen moet. Het schijnt dat de BX-kwaal van losgeschoten retouren op de DS niet veel voorkomt, maar zoiets zou ook prima bij mijn soort mazzel passen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 juli 2017 07:26 AM
  [ # 440 ]

Nog even terugkomend op die roest in je koelwater hè?, zat zomaar even te denken…
Je rijdt nu toch alleen met water?
Is het dan niet normaal dat er roest ontstaat?
In antivries zitten ook anticorrosieve bestanddelen.
Mischien helpt het als je er een paar liter van dat spul bij gooit?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 juli 2017 10:35 AM
  [ # 441 ]

Roest vanwege water in de koeling is natuurlijk wel een ding, maar als ik naar de hoeveelheden roest kijk ten opzichte van de tijd die de juffer nu met water in de koeling rijdt, heb ik niet de indruk dat dat zomaar bij elkaar past. Maar het is sowieso grappig om eens te kijken of het probleem mindert als er iets anti-corrosiefs bij het water gaat.

Zodra er dit weekend een droog moment langskomt waarop ik niet met de rest van de wereld bezig ben laat ik ‘t water er weer uit lopen om eens te kijken hoe het er nu uit ziet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 juli 2017 12:22 PM
  [ # 442 ]

‘t Wordt ietsje beter: het duurt bij het spoelen steeds iets korter tot er schoon water uit het blok loopt. Ga je dan weer een weekje zweven, dan komt er natuurlijk gewoon weer vies roestwater uit:

Ik denk dat dit mooi naar bewijs toe gaat voor de stelling dat als je koelsysteem vervuild is en je wilt zeker weten van het gedoe af, gewoon het blok open moet. Anders blijf je, letterlijk en figuurlijk, knoeien.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 augustus 2017 10:27 PM
  [ # 443 ]

O ja. Dat bollenverhaal… Uiteindelijk heb ik besloten om toch maar niet voor 75bar gelaste bollen te gaan.

Heel gek: het verschil is subtieler dan je zou verwachten maar ook veel belangrijker dan je zou denken. De auto veerde op zich toch al niet slecht, maar met deze bolletjes zweeft de wagen ineens écht. Ik kan me nu zomaar een hele dag vermaken met spoorwegovergangen oversteken Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 07 augustus 2017 10:42 PM
  [ # 444 ]

Ja hè?
Ik heb de indruk dat vooral de kleine oneffenheden beter worden opgevangen met deze bollen!

Heb jij trouwens ook zo’n semi-transparante verdeelkap?
Kan ik ook uren naar kijken… ahh

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 augustus 2017 11:03 PM
  [ # 445 ]

Het is vooral met zulke richels als die ze leggen als je ergens langzaam langs moet, zoals voor een kapot brugdek ofzo. Of als je een tweekolommer op rijdt en je over die richel moet. Het inveren merk je niet eens en het landen is net alsof de auto zichzelf heel voorzichtig opvangt.

Het verschil met de Xantia klopt nu ook weer. De Xantia is heel erg comfortabel, maar dat laat de auto je ook weten. Die Xantia maakt er echt een beetje een punt van om comfortabel te zijn. De DS doet dat niet. Je hebt dus écht pas door hoe waanzinnig goed die vering is als je weer in zoiets als een Capri stapt. De DS veert kortom onwaarschijnlijk goed zonder daar een punt van te maken, net alsof dat allemaal vanzelf spreekt.

Nu is dat heel bijzondere veren van de DS dus gelukkig ook weer hersteld. Zo gaat het langzaam vooruit Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 augustus 2017 12:27 AM
  [ # 446 ]

Ik zag een keer een DS van de stoep af rijden en dat alleen al is meer dan de moeite waard om te zien. De auto beweegt nauwelijks en het wiel valt van de stoeprand af naar beneden.

Mooi dat je deze bollen hebt gekozen Derk, maakt het toch weer net een stukkie leuker.

Vanmiddag even 320 kilo asbest naar de stort gereden en omdat mijn enige auto met een trekhaak de 48 jaar oude Jag is, moest die maar weer eens aan het werk en wat me elke keer opvalt is hoe fijn een bijna 50 jaar oude auto kan rijden.

Die motor is echt geweldig, mooie zoem en onvoorstelbaar soepel. Jammer genoeg past ie niet in een DS.

Ook nog even de LPG tank vol gegoten en deze keer was het gebruik iets boven de 1 op 3, je blijft wel lachen met die oude meuk toch?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 augustus 2017 10:26 PM
  [ # 447 ]

Dus ik zet vanavond de DS voor de hut, eerst maar eens naar binnen om een stukkie te eten en van zulks en daarna de DS maar eens de garage in. Ik stap in, draai de contactsleutel om en… Niets. Dood. Geen interieurlampjes, geen controlelampjes, gewoon helemaal niente.

Kap open, accu meten: 13 volt, niks aan de hand. Huh. Testlampje langs de zekeringkast, niks aan de hand. Huh. Zie ik ineens dat de voedingskabel afgebroken is bij het kabeloogje op de accu… Huh!

Eerst dus het oude oogje open gewurmd en opnieuw op de kabel gezet. De DS kon dus alsnog onder dak. Morgen even een doos vol kabeloogjes regelen (want als je ze nodig hebt, heb je ze niet liggen; zo werkt dat nou eenmaal) en er eerst eens een nieuwe op zetten want die gein moeten we niet hebben in de Harz. Hoewel… Als het zo simpel blijft vind ik ‘t eigenlijk ook prima Cool

Dat de radio af en toe uitviel was dus een teken. En ik maar denken dat-ie problemen had met het bufferen van m’n MP3tjes Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 augustus 2017 06:38 PM
  [ # 448 ]

Goed. Nu de DS een tijdje redelijk stabiel gedraaid heeft (nadat ik de elektrodenafstand van de bougies heb gecorrigeerd is de Marchal cassette-verdeler ermee opgehouden om te verlopen) heb ik hier en daar wat ander gedrag kunnen observeren. Dat geeft de volgende niet-wetenschappelijke resultaten:

- De motor wil niet meer echt mooi rond lopen. Hij blijft een beetje sputteren, ook met fris gestelde kleppen en ontsteking.
- Het vermogen lijkt toch niet meer te zijn wat het eerder deze zomer geweest is, maar dat is een beetje subjectief. Misschien ben ik er nu aan gewend en mis ik gewoon een paar PK’s ten opzichte van andere auto’s waar ik in rijd. Een sketchy DY3 blok is ook geen powerhouse natuurlijk.
- Er is sprake van koelwaterverbruik. In het verlengde daarvan blijft er altijd water in de demper staan.
- En wat ik al wist: er is sprake van uitlaatgas in het koelsysteem.
- Het lijkt erop dat uitlaatklep 3 (of 4, ik moet er eigenlijk nog even met een lange schroevendraaier bijlangs) snel(ler) ruim gaat staan. Het is natuurlijk niet meteen zo dat dat grote problemen betekent want wie weet is er alleen maar een contramoertje verlopen, maar toch…

Ik zet de DS met die symptomen in acht genomen de komende tijd toch maar grotendeels stil. Een beetje in de buurt rondzweven zal er nog wel om gaan, maar grote ritten moeten we met deze tor denk ik niet meer willen. Met een nieuwe machine in de steigers ga ik er ook geen aandacht meer aan besteden. Het is wel goed: deze motor is moe en dan moet-ie gewoon de wei in.

Buiten dat heb ik jammer genoeg moeten constateren dat m’n stoelhoesjes uit de jaren ‘80 nu net zo dun geworden zijn als de ‘Velours Vieil Or’ bekleding die er onder zit/zat. De komende tijd zal ik dus wel steeds meer op kaal schuim in de rondte zweven Smile

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 augustus 2017 11:44 PM
  [ # 449 ]

Oh, en dan vergeet ik een niet geheel onbelangrijk probleempje: op toeren (zeg boven de 110 km/h) loopt de juffer langzaamaan warm. Boven de 80 km/h loopt ze warmer dan daar beneden (maar in principe stabiel), maar vanaf ongeveer 110 blijft de temperatuurmeter heel langzaam klimmen. Als je lekker doorzweeft met het verkeer mee op de snelweg (dus 130ish) is ‘t na een stevig half uur eigenlijk gewoon aan overtemperatuur toe.

Als ik er maar voor zorg dat er daadwerkelijk voldoende koelwater in het systeem aanwezig is, verliest de koeling die extra temperatuur snel genoeg zodra je weer rustig aan door de bebouwde kom rijdt. Aan de koelcapaciteit lijkt het op zich niet liggen. Grappig genoeg is een flinke tijd stationair draaien (filerijden enz.) nou weer geen enkel probleem, daar waar veel DSsen (en andere volledig mechanisch gekoelde motoren) daar juist weer mee in moeilijkheden komen. Dat laat me ook denken dat het toch niet aan de temperatuurzender ligt. Als het ding stabiel te warm had aangegeven had ik een zekere ‘slant’ van de meetapparatuur kunnen verzinnen, maar dit zit me niet helemaal lekker. Je zou zeggen, meet het dan, maar zodra je aan de kant gaat staan met een thermometer en je de kap open getrokken hebt is ‘t blok de extra warmte ook eigenlijk alweer kwijt. Dus helemaal makkelijk gaat dat meten niet.

Nou ja, het zal wel. We komen er bij het ‘postmortem’ wel achter.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 augustus 2017 06:44 AM
  [ # 450 ]

Ik kan me zo voorstellen dat bij behoorlijke belasting er meer gas is je koelsysteem komt vanwege de lekke koppakking…
En dat koelt nou eenmaal minder…
Sterkte maar met het verlies van je DY3… confused

Profiel  
 
 
30 van de 86
« Eerste  < Vorige 28 29 30 31 32 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook