3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Remcommando vervangen, tips gevraagd
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 12 februari 2014 11:19 PM
  [ # 31 ]
smullink schreef:

modeljaar 67, hydraulique, ds21 pallas

Tweede neus, groen systeem. Dan heb je net het geluk dat de voorremmen direct uit de HD gevoed worden via de remaccu. Bij de iets oudere types komt de druk van de voorremmen van de voorvering en heb je 2 extra bollen die lucht in het systeem kunnen blazen.

Eens met Plan van aanpak van Waterman.

Gr, M

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 februari 2014 02:49 AM
  [ # 32 ]

Mijn sm heeft hetzelfde als die van waterman, maar als ik na lange stilstand eerst de motor een halve minuut laat draaien met de ontlastschroef open treedt het niet op. Bij mij sluit ik dus remservo uit, want bij stilstand heerst daar overdruk en geen onderdruk. Misschien ook eens proberen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 23 juli 2015 05:02 PM
  [ # 33 ]
smullink schreef:

De vraag komt namelijk door een irritant probleempje dat mijn DS heeft: Na een paar dagen stilstaan heb ik een licht trillende paddestoel de eerste keer dat ik rem. Zelfs de eerste keer remt ze perfect, alleen die lichte trilling een paar seconden.
Ik weet dat het lucht kan zijn maar, al meermaals ontlucht conform het werkplaatshandboek heeft geen resultaat gegeven. Alle bollen zijn nieuw (nouja jaartje oud) en voor die tijd ook geen geknapte bol gehad dus stikstof in de LHM lijkt me ook niet echt aannemelijk.
Nou dacht ik misschien komt er lucht via de plunjers naar binnen en daarom die hele lichte trilling na een paar dagen stilstand maar dat klinkt dus niet waarschijnlijk.

Ik heb exact hetzelfde. Verschil alleen bij mij is dat ik na een dag al een trillende champion heb. Lucht heb ik ook genoeg in mijn systeem, na 2 maanden staat ie weer vol. Ontluchtte eerder 2 keer per jaar, maar nu wordt de frequentie dus hoger.
Het wordt dus erger. Heb eerst met dickesse afgesproken om mijn remaccu te controleren. Als dit het niet is, dan zou het toch het plunjerblok moeten zijn, juist?
Mijn vraag is dus of lucht ook kan komen via het plunjerblok.
Tweede vraag is of een niet goed sluitend plunjerblok ook interne lekkage veroorzaakt.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43024
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 juli 2015 07:46 PM
  [ # 34 ]
virtualitie schreef:

Mijn vraag is dus of lucht ook kan komen via het plunjerblok.

Ja, dat is mogelijk. Het ding kan immers ook naar buiten toe lekken.

virtualitie schreef:

Tweede vraag is of een niet goed sluitend plunjerblok ook interne lekkage veroorzaakt.

Ja, ook dat is mogelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 19 juli 2017 10:56 AM
  [ # 35 ]

Uit dit topic 2 jaar geleden begreep ik dat het plunjerblok vervangen van het remcommando de oplossing kon zijn voor de trillende remknop (champignon). ik had daar last van en moest om de 2 maanden ontluchten.
1,5 jaar terug heb ik het plunjerblok vervangen. In het begin leek het probleem opgelost, maar het kwam in de loop van de maanden weer terug en ben ik weer op het oude nivo om regelmatig de boel te ontluchten.
Waar ik dus vanaf wil is de lucht in mijn systeem, het remt namelijk daardoor namelijk steeds slechter.

Lucht kan op verschillende manier in het systeem komen begreep ik:
Aanzuigslang HD pomp (vervangen)
Langs de as van de HD pomp (vervangen door een gebruikt citrotech exemplaar)
Plunjerblok rem
Uit de bollen (rem accu, veerbollen, voorraadbol)

Ik twijfel nu wat het op dit moment is. Ga even niet uit van de bollen, maar verdenk eerder het nieuwe plunjerblok of de HD pomp.
Omdat de symptomen lijken op wat ik had voor het vervangen van het plunjerblok, denk ik dat ik het in de HD pomp moet zoeken. Een vriend van me gaf aan dat hij na het vervangen van de centrifugaalregelaar en de HD pomp geen last meer had van lucht. De centrifugaal regelaar heb ik al eens vervangen door ook een gebruikt citrotech exemplaar.
Om nu beide te vervangen vind ik wel een beetje kostbaar, ook gezien dat ik het al eens vervangen heb.

Zijn er misschien tips voor de aanpak?
- Toch een check op het plunjerblok
- HD pomp en centrifugaalregelaar laten testen
- Aanzuiggedeelte nog een keer controleren?
- andere opties?

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 juli 2017 01:07 PM
  [ # 36 ]

Ik heb ook al eens gezien dat de aanzuiging van lucht kwam van de aansluiting van de HD slang op het LHM vat, en wel precies “onder” de beugel die de aanzuigpijp vasthoud, in het midden. Die beugel “schuurt” dan een beetje kunststof weg zat een heel klein gaatje onder. Kleine moeite om dat te controleren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 21 juli 2017 02:19 PM
  [ # 37 ]

Goede tip, bedankt!
Ik had zelf ook wel een idee dat ik misschien nog iets kon controleren in het filter aanzuiggedeelte maar had geen idee waar. Dit is in iedergeval snel te doen.
Beter dan als test meteen een andere HD pomp te plaatsen…
Ik heb ondertussen al teveel vervangen zonder resultaat.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 22 juli 2017 11:05 AM
  [ # 38 ]

Ik heb ook precies dit probleem. Enkele jaren geleden al een nieuwe HD-pomp gemonteerd. Remaccu is vervangen, hielp niet. Ik had nieuwe deelbare bollen gemonteerd en mijn vermoeden is nu dat deze langzaam lekken. Een paar maanden geleden heb ik de oude gelaste bollen teruggezet en dat lijkt beter te gaan. Toch heb ik nog wel een beetje lucht in het systeem, maar misschien moet ik nog eens helemaal goed ontluchten en ook de remaccu dan laten leeglopen (dat moet van het werkplaatshandboek).

Een andere plek waar telkens ontlucht moet worden is de centrifugaalregelaar, na een tijdje gaat die tikken bij het ontkoppelen. Ontluchten helpt dan weer. Heb jij dat ook?

Wat ik niet goed begrijp is hoe het werkt met lucht in het systeem. In principe is het zelfontluchtend, behalve de remmen en de centrifugaalregelaar. Toch? Maar blijkbaar komt er toch af en toe een belletje lucht in het remsysteem. Ik zou graag 100% willen begrijpen hoe dit werkt, zodat je ook beter kan redeneren over onderdelen die wel of niet kunnen veroorzaken.

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 24 juli 2017 12:18 PM
  [ # 39 ]

Het leeg laten lopen van de remaccu bij ontluchten staat me niet bij uit het WPB, maar doe ik wel altijd.
Centrifugaalregelaar heb ik ontlucht, maar daar zag ik weinig lucht. Het tikken herken ik niet zo bij ontkoppelen, wel dat het niet soepel gaat als er lucht in zit.
Het klopt dat het systeem zelfontluchtend is, alleen niet op de hoogste punten (centrifugaalregelaar en voorremmen) en bij de achterremmen.
Ik heb onlangs mijn ontkoppelingscylinder vervangen. Daarna had ik heel veel lucht. Meteen alles goed ontlucht.
Helaas dus nu weer veel lucht.
Wat ik begrepen heb, is dat er maar weinig plekken zijn waar lucht vandaag kan komen omdat het meeste onder hoge druk staat en je dan bij lekkage vooral LHM ziet.
Aanzuiggedeelte bij de pomp is wel een eerste verdachte bij lucht in het systeem net als het remcommando en de bollen.
Daar ga ik me in ieder geval eerst maar op richten.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43024
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 24 juli 2017 01:17 PM
  [ # 40 ]

Het gekke is dat het probleem wat jullie beiden beschrijven met name voorkomt bij de eerste serie Ds’en met “groen” systeem. Oude neus ds19a/ds19m en ds21/ds21m dus. Nou staat mij ergens iets bij dat vanaf de intro van de nieuwe neus in sept 67 er ook een wijziging is geweest in het hydraulisch systeem. Ik geloof dat er een ander verdeelblokje geïntroduceerd is en dat de druk aanvoer voor de remmen van een ander punt werd gepakt. Ik zou jullie willen adviseren om eens goed in de werkplaatshandboeken te duiken en te kijken waar en per wanneer er een wijziging is geweest want ik weet bijna zeker dat daar de oplossing te vinden is.

EDIT; de wijzing dateert van 12-1967.
@Fluidfreak: je bent welkom om hier bij mij de wph’s te komen inzien en de betreffende onderdelen te fotograferen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 juli 2017 01:34 PM
  [ # 41 ]

Zou die wijziging ook vanaf de start toegepast zijn op de sm?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25369
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 juli 2017 01:42 PM
  [ # 42 ]

Ja want ik heb nooit lucht/stikstof in de remmen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 juli 2017 02:37 PM
  [ # 43 ]

Dat had ik dus wel. Ook met nieuwe bollen. En uit Yri’s post blijkt dat het euvel NA 67 optreedt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43024
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 24 juli 2017 02:40 PM
  [ # 44 ]

NEE JAN!!! VOOR 12-67!! Vanaf 12-67 is de boel aangepast. lees nog eens goed man Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 24 juli 2017 03:15 PM
  [ # 45 ]

Ik zou jullie willen adviseren om eens goed in de werkplaatshandboeken te duiken en te kijken waar en per wanneer er een wijziging is geweest want ik weet bijna zeker dat daar de oplossing te vinden is.

Nu je het zegt, herinner ik het me ook. In de schema’s die ik hier bij de hand heb, zie je ook dat er in december 1967 belangrijke wijzigingen in het systeem zijn aangebracht.
Ik weet alleen niet wat nu de oplossing is. Het systeem aanpassen aan de situatie van 1967 lijkt me wat te ver gaan maar zou wel een oplossing kunnen zijn. Is het uberhaupt wel te doen?
Misschien toch nog alternatieve oplossingen?

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook