Problemen met Grand C4 Picasso 2008 ‘halfautomaat’
avdij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 01-06-2016

Gepost: 03 juni 2016 02:53 PM

Er staan al veel berichten in het forum over de elektrisch geschakelde versnellingsbak, maar ik heb denk ik wat nieuws:

Het gaat om het gedrag van de elektrische bak van mijn C4 GP, dus niet de volle automaat. Als ik die in de A stand heb, gebeurt het regelmatig dat hij van bijv. A6 in de 6 stand (eigenlijk M dus) springt, gewoon tijdens het rijden.

Hij gedraagt zich dan alsof hij in manual staat en schakelt keurig terug via 5, 4 etc naar 1. Bij optrekken vanuit 1 kan ik met de flippers opschakelen naar 3 maar verder niet naar 4 etc. Als ik (bij voldoende snelheid) het pookje naar N haal en dan weer naar A of M dan schakelt de bak van 3 naar 4 of 5. Zelfde trucje om van 5 naar 6 te komen, alleen de linker flipper doet het om terug te schakelen.

Een heel enkele keer springt hij weer terug in A, maar de laatste 20 keer niet meer Sad

Auto langs de kant zetten, contact uit, even wachten en alles is weer normaal (voor zolang het duurt).

Als ik na een stuk autoweg de stad in kom en flink moet optrekken, remmen etc treedt het probleem vaak ook op.

Nog wat uitgetest: bij ‘normale situatie’ direct in M wegrijden, dan flipperen tot 6 gaat prima en ook in A zetten lijkt een tijdje goed te gaan.

Nog iets raars: ik werk veel met de cruise-control, soms springt hij uit en krijg ik hem niet meer ingeschakeld en kort daarna treedt het probleem (M stand terwijl hij in A staat) 100% zeker op.

Als ik vanaf start die cuis control helemaal niet gebruik, lijkt het probleem weg te blijven.

Ongeveer een maand geleden heb ik met een zeer vriendelijk iemand van Oldenhage dit hele probleem doorgesproken en hij dacht 95% zeker te weten dat het drukgroep / koppeling was.

Nou die begaf het vorige week in het buitenland en is keurig vervangen (druklager, koppeling, vliegwiel), versnellingsbak opnieuw ingeleerd en pas na enige tijd trad HET probleem weer op.

Mijn Citroen garage kan niets vinden, want geen foutmelding (wist ik al, want ik kan die met zo’n bluetooth ODB-reader uitlezen en resetten) en van dit probleem hadden ze nog nooit gehoord.

Ten einde raad dus, want ik vind het een fijne auto.

Voor de volledigheid het vin nummer: VF7UARHJH45271628

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 03 juni 2016 03:29 PM
  [ # 1 ]

Ik heb iets vergelijkbaars gehad indertijd. Bij mijn wagen werd een complete kabelboom tussen dash en motor vervangen, daarna geen problemen meer gehad.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
alwins
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 16-11-2008

- Xsara Picasso 1.6 16V Caractere
- Xsara Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat Panoramadak
Gepost: 03 juni 2016 10:07 PM
  [ # 2 ]

Kan t niet in / bij het stuur zitten ? Doen de knopjes van de radio en draaiknop van de boordcomputer het wel goed op het stuur ? Bij mij deed de cruisecontrol ook raar in combi met de radio die vanzelf van zender wisselde. Ook de scrollwieltjes deden het niet helemaal goed. Vaste kern van het stuur vervangen en probleem opgelost.

Nu: Xsara Picasso 2.0 Exclusive
Hiervoor: Xsara Picasso 1.6 Caractere - Grand C4 Picasso 2.0 Exclusive -  Xsara Picasso 1.8 Difference 2 - C4 Picasso 1.6 THP Business - C5 Break 1.8 Ligne Prestige- C2 - AX

Profiel  
 
avdij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 01-06-2016

Gepost: 04 juni 2016 11:41 AM
  [ # 3 ]

Radio en draaiknop boordcomputer doen het goed. Wat ik nog vergat te vermelden is dat als de cruisecontrol aan staat hij er soms uit springt bij de flinke hobbel bijv. op de grote weg bij 120.
Doet mij dan steeds denken aan een slecht contact, dus wellicht de kabelboom.

Profiel  
 
Wim Corduwener
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 01-05-2016

Gepost: 25 juni 2016 01:56 PM
  [ # 4 ]

Dat je rijregelaar uitschakelt als je door een behoorlijke kuil rijdt of over een bobbel lijkt me wel verklaarbaar. Zo’n rijregelaar heeft natuurlijk een aantal veiligheden ingebouwd: als je op de rem trapt of schakelt slaat-ie ook af. Ik denk ook dat er een soort tilt-schakelaar (zoals bij een flipperkast) zit ingebouwd. Als die schakelaar te licht staat afgesteld, schakelt de rijregelaar ook uit.

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP Exclusive (2014) 115 Kw (156,52 PK)

Profiel  
 
cornelus079
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-08-2008

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Gepost: 05 juli 2016 09:49 PM
  [ # 5 ]

Het probleem met de cruisecontrol komt bij mij ook wel eens voor. Vervelend maar makkelijk oplosbaar. Zodra er een parkeerplaats is stop ik even, zet de motor even ui en start weer.
Bij mij is het probleem met de cruisecontrol dan verholpen.
wellicht heb je hier iets aan.
M.vr.gr.
Gerard

Met citroen zoef je over de wereld

Profiel  
 
avdij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 01-06-2016

Gepost: 06 juli 2016 10:36 AM
  [ # 6 ]

Klopt, op 3 juni schreef ik onder meer:
Auto langs de kant zetten, contact uit, even wachten en alles is weer normaal (voor zolang het duurt).
Probleem is alleen dat het zo vaak voorkomt.

Twee weken terug de Picasso na een lange afwezigheid weer eens opgestart en zeker 4 dagen geen probleem gehad.
Daarna bij vrijwel elke rit van meer dan 10 km terugspringen van A in M modus en niet kunnen schakelen tot voorbij de 3e versnelling tenzij via N. Wat een gedoe.

Toch maar eens naar die schakelaar bij het rempedaal laten kijken denk ik.

Profiel  
 
RuudR
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 790
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 06 juli 2016 10:46 AM
  [ # 7 ]

Vaak gaan de schakelaartjes in het stuur storingen veroorzaken. Hiervoor schijnen reparatie-setjes te koop te zijn. De remschakelaar verdenk ik minder, deze is iets robuuster. Het draaiwieltje op het stuur, waarmee je schakelt tussen cruise en limit is aak de veroorzaker van het uitvallen van de cruise. Het niet meer hoger willen opschakelen dan 3 moet een andere oorzaak hebben. Dit gebeurt namelijk als de auto in veilige modus gaat. Heb je ook ABS-storingen gehad? Dan kan het goed zijn, dat één van de sensoren vuil is, of stuk.

Het vierde weekend van 2024 staat weer vast. Ook dan zijn jullie weer welkom in Oldeholtpade voor het, inmiddels, ZESTIENDE Lindetreffen!!

Profiel  
 
cornelus079
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-08-2008

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Gepost: 06 juli 2016 03:52 PM
  [ # 8 ]

Bij mij schakelt hij niet terug naar de M stand maar blijft in de A stand. alleen de cruisecontrol valt uit. gelukkig (nog) niet vaak maar als het gebeurt is het wel vervelend. Ik gebruik de cruisecontrol erg veel en dan moet ik weer met de voet regelen en dat vind ik niet zo prettig.
M.vrgr.
Geraard

Met citroen zoef je over de wereld

Profiel  
 
avdij
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 01-06-2016

Gepost: 26 juli 2017 02:41 PM
  [ # 9 ]

Dit probleem LIJKT te zijn opgelost door het vervangen, jawel, van de remlichtschakelaar en bijbehorende kabelboom.

Hier heb ik dus meer dan anderhalf jaar naar gezocht en niemand van de plm. 10 Citroen dealers en nog wat onafhankelijke reparatiebedrijven met Citroen specialisme hadden een idee. Lagers versnellingsbak versleten opperde er een…

Een tochtje door de Balkan en een bezoekje aan de plaatselijke Citroen dealer leverde naast wat vriendelijk gegrom deze snelle oplossing voor minder dan € 50.

Het schijnt zo te zijn dat de toleranties tussen rempedaal en schakelaar minimaal zijn (lees: millimeterwerk) en als die schakelaar het even af laat weten de auto van A naar handmatig overstapt met de eerder beschreven problemen. Gek is wel dat de Picasso wel soms weer naar A modus terugging tijdens dezelfde rot.

Toen ik hierna het internet afstruinde naar dit probleem vond ik op een Engels forum wel een en ander wat mij eerder bij deze oplossing had kunnen brengen. Makkelijk achteraf… 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook