2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Koelwater uit uitlaatspruitstuk
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 12 oktober 2011 03:59 PM
  [ # 16 ]

er zijn verschillende types Loctite voor meer of minder vast.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 16 maart 2013 06:13 PM
  [ # 17 ]

En dit alles bleek een tijdelijke oplossing natuurlijk Sad
Sinds een paar weken verbruik ik weer koelvloeistof, en wel in grote hoeveelheden.

Korte samenvatting van het teruggekeerde probleem: het linker tapeind waarmee uitlaatport twee vastzit is ooit uitgeboord geworden waarbij ‘men’ (niet ik natuurlijk he Smile een koelwaterkanaal heeft geraakt waardoor er nu koelwater lekt. Door gebruik te maken van vloeibare pakking kreeg ik die lekkage weer netjes dicht. Tot nu…

Nu bleek het rechter tapeind van uitlaatpoort twee te zijn afgebroken (mogelijk omdat het met vloeibare pakking vastgedraaide tapeind al niet echt meer lekker vast te draaien was en waardoor de rechterbout dus te veel kracht te verwerken heeft gekregen). De linkerbout had al weinig schroefdraad en is nu niet meer vast te draaien, hij draait vrolijk door…...

Daarna heb ik een nieuwe bout van dezelfde diameter gepakt en voorzichtig aangedraaid maar die draaide bij het minste geringste dol,draadeind van de kop dolgedraaid….... De lekkage is nauwelijks te stoppen. Ik heb er eerst een prop kneedbaar metaal ingedaan en toen de bout als een een soort plug met vloeibare pakking in het tapeindgat gestoken. Geen oplossing natuurlijk, zelfs geen tijdelijke want het blijft lekken.

Is een oplossing het aanbrengen van twee helicoils (in het uitgeboorde gat één en in het nog uit te boren rechtergat)? Mijn vragen zijn dan:
- hoeveel ‘vlees’ heb ik in het motorblok?.
- ik las ergens op het forum dat het uitboren van het gat van de uitlaat zelf aan te raden is ivm bewegingsruimte van de uitlaat. Maar als ik die helicoil erin draai moet ik toch een gat boren wat zowel in de uitlaat als de kop even groot is? Of is de wanddikte van de kop voldoende?
- hoe diep kan ik het gat van het rechtertapeind uitboren voordat ik ook hier het koelwaterkanaal aanboor?
- begrijp ik goed dat wanneer je een helicoil plaatst je het gat ????mm minder groot maakt (of zijn de boren in zo’n helicoil set standaard kleiner?

Graag jullie hulp?

DS!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 maart 2013 06:55 PM
  [ # 18 ]

De helicoil moet je alleen in het gat in de kop maken. Het spruitstuk zal er dus af moeten. Hoe diep je kan gaan? Heb je het originele tapeind nog? Daaraan kun je het zien. Volgens mij zijn er een paar draadgaten in de kop die sowieso tot in het koelwater gaan, want er staat me bij dat het WPHB bij een paar van deze tapeinden aangeeft dat ze me vloeibare pakking gemonteerd moeten worden. Als je met helicoils gaat werken is het mooiste natuurlijk om met de originele schroefdraad te werken. Maar ik weet niet of er helicoils zijn in zulke fijne schroefdraad. (wat spoed betreft)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 16 maart 2013 07:34 PM
  [ # 19 ]

Nee he, het apruitstuk eraf halen wilde ik nou net voorkomen. Daar waar het spruitstuk overgaat in de uitlaat zit muur en muurvast. Ik geloof dat ik dan liever meteen een nieuwe kop monteer, ben ik van het gezeur af.

DS!

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 16 maart 2013 11:29 PM
  [ # 20 ]

Nee he, het apruitstuk eraf halen wilde ik nou net voorkomen. Daar waar het spruitstuk overgaat in de uitlaat zit muur en muurvast. Ik geloof dat ik dan liever meteen een nieuwe kop monteer, ben ik van het gezeur af.

DS!

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 06 augustus 2017 10:13 PM
  [ # 21 ]

Bij het verwijderen van een gescheurd spruitstuk kwamen er een paar tapeinden uit het blok en bij de meest rechtse kwam er koelvloeistof uit de kop dus die is waarschijnlijk ook ooit te ver erin gedraaid en daardoor in contact gekomen met het waterkanaal. Deze ID19 heeft al sinds 1983 stilgestaan maar motor heb ik wel weer aan de praat en geen lekkages via de tapeinden. Ik wil dus voorlopig de kop laten zitten en het tapeind weer monteren. Loctite of vloeibare pakking gebruiken? Wat dicht het beste af?

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook