1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Lekstroom, defecte klep Hydractive? Hoe nu verder oplossen?
Toit plat
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 21 augustus 2017 05:07 PM

Met twee kids op de achterbank een navigatie en koelbox wordt het al snel een puinhoop met snoertjes en verdeelstekkers.
Nu heb ik het plan om aan de achterkant van de middenarm steun/ asbak een USB lader in te bouwen met 2x 2,5 A en in de kofferbak een 12V aansluiting te maken voor de koelbox. Misschien wil ik de sigaretten aansteker in het dashboard ombouwen naar USB. Nu maakt de adapter niet altijd goed contact.

Wie heeft hier ervaring mee?
Waar moet ik op letten bij het aansluiten?
Waar haal ik de stroom vandaan?
Een schema zou me enorm helpen!

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 21 augustus 2017 05:33 PM
  [ # 1 ]

Ik heb laatst een originele stekker in de middenconsole van mijn Berlingo ingebouwd: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/234232/P60/#2015413

Deze afgetakt van de bestaande extra 12-voltstekker, kabels daarvan zijn dik genoeg en ik ben niet van plan de totale belasting te overschrijden (15 of 20 ampère afgezekerd).

Alternatief is het mooiste natuurlijk een geschakelde plus afgezekerd en wel naar de stekker te brengen en lokaal weer te aarden. Zo’n plus kan denk ik het beste uit de zekeringkast gehaald worden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 augustus 2017 06:31 PM
  [ # 2 ]

Denk er aan dat een koelbox wel zo’n 6 ampere trekt. Ik heb al 2 keer een enigszins gesmolten adapter voor de sigarenaansteker gehad met zo’n ding. Er duidelijk niet op berekend.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Toit plat
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 27 oktober 2017 04:49 PM
  [ # 3 ]

Deze week twee USB laders gekocht en ingebouwd in de asbak ipv de sigarettenaansteker.
Ook heb ik een in het klepje van de asbak voor de achterpassagiers gemaakt. Kunnen de kids de Ipads opladen Wink
Ik moet wel het e.e.a. boren en uitfrezen om het passend te maken. Ik ben tevreden met het resultaat.
Nu nog installeren en solderen.

usb lader inbouw Xantia by Egbert de Jong, on Flickr

Kan ik beide zonder extra ingebouwde zekering installeren? Lijkt me wel, aangezien een sigarettenaansteker veel meer stroom trekt dan 4x2500 Ma. Toch?

Achter de originele sigarettenaansteker zit het draadje van de verlichting en twee andere..Is dat de + en de -?

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 27 oktober 2017 08:48 PM
  [ # 4 ]

Een sigarettenaansteker verbruikt toch geen 120 W??

Zit er ergens niet een voorbedraade aansluiting voor stoelverwarming of zo? Die niet gebruikt wordt? Dat je hem daar van af tapt?

In mijn XM zit een dubbele aansteker en die zijn samen afgezekerd met 30A, het lijkt er dus wel op dat die dingen veel stroom verbruiken. Kijk eens in jouw instructieboekje waar die van jou mee afgezekerd zijn….

Profiel  
 
Toit plat
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 22 februari 2018 07:22 PM
  [ # 5 ]

Vanochtend wou onze Xantia niet starten…
Nu zat ik te denken: verbruiken de USB laders ook stroom wanneer er niets op is aangesloten?
De stroom komt van de sigarettenaansteker, blijft daar eigenlijk constant stroom op staan? Zelfs wanneer het contact niet is ingeschakeld?
Als dat zo is dan kunnen de USB laders de accu op den duur ook leeg trekken..toch?

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 22 februari 2018 08:24 PM
  [ # 6 ]
Toit plat schreef:

Vanochtend wou onze Xantia niet starten…
Nu zat ik te denken: verbruiken de USB laders ook stroom wanneer er niets op is aangesloten?
De stroom komt van de sigarettenaansteker, blijft daar eigenlijk constant stroom op staan? Zelfs wanneer het contact niet is ingeschakeld?

In zo’n USB adapter zit een spanningsstabilisator om de uitgangsspanning op 5V te regelen. Ook als er niets op aangesloten is zal het misscien een paar mA verbruiken. Sluit de adapter op een 12V voeding of direct op de accu aan en meet het stroomverbruik, meten is weten.
Of er constant spanning op de aansteker staat kun je eenvoudig vasstellen toch door te kijken of de aansteker ook werkt met afgeschakeld contact.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 februari 2018 10:27 PM
  [ # 7 ]

Ik heb ‘t even gecheckt bij m’n Break. De aansteker heeft geen spanning als het contact uit is. De aansteker heeft wél spanning met het contact aan of in de accessoire-stand.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 februari 2018 10:28 PM
  [ # 8 ]

Ik geloof dat je dat gedrag kunt beïnvloeden door de betreffende zekering een tand te verschuiven.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 februari 2018 10:37 PM
  [ # 9 ]

Dat kan ik bevestigen. De zekering van de/het sigarenaansteker/12V laadpunt), de ‘onderste’ zekering, kan op posities 16 en 16A worden gezet (dus inderdaad één tandje opschuiven). In de meest linkse positie, dat is 16A, wordt de aansteker met het contact uitgeschakeld. Dat is overigens de standaard montage vanuit de fabriek, volgens het instructieboekje.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Toit plat
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 23 februari 2018 06:24 AM
  [ # 10 ]

Bedankt voor al jullie reactie’s.
Ik zal in het weekend even kijken of er bij mij ook geen spanning op blijft staan wanneer het contact er af is.
Wat is die “accessoire” stand. Standaard dus de zekering op 16A gemonteerd? Moet ik ook even nakijken op welke positie deze zit.

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 februari 2018 07:26 AM
  [ # 11 ]

Accessoire-stand: 1e stand na contact uit/stuurslot; laadstroomlampje brandt, accessoires zoals radio en aansteker werken, ontsteking is nog uitgeschakeld.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Toit plat
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 25 februari 2018 11:43 AM
  [ # 12 ]

De accu is weer vol geladen.
Vanochtend in de vrieskou gekeken of er spanning op de USB laders staat wanneer de Xantia niet op contact staat.
Snoertje in de telefoon geplugd en een laadsymbooltje zichtbaar op het scherm. Er staat blijft dus spanning staan op de USB laders (stroom afkomstig van voorheen de sigarettenaansteker)

Op positie 16 van de zekeringenkast bevind zich een zekering. Nu meende ik gelezen te hebben dat je deze op een andere positie kunt doen zodat de accessoires enkel spanning krijgen wanneer de auto op contact staat.

Tussen F8 en F23 zit een brug voor de permanente stroomverbruikers
F16 is voor de sigarettenaansteker voor (+ accessoire of direct op de accu, afhankelijk van de plaats van de zekering) Volgens de manual.

zekeringenkast Xantia Tct by Egbert de Jong, on Flickr

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 februari 2018 05:11 PM
  [ # 13 ]

Jouw zekering 16 is de onderste witte en die zit nu op de stand ‘permanent voeding op aansteker’. Je kunt ‘m één tand opschuiven naar links, zodat het midden van de zekering onder de witte ‘15’ van de positienummering uitkomt. Dan schakelt de spanning op de aansteker met het contactslot uit.

Bij mij zit ‘t dus zo (gele 20A zekering):

In deze positie zit de zekering op positie 16A zoals hierboven beschreven.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Toit plat
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 17 maart 2018 03:09 PM
  [ # 14 ]

Bedankt allemaal voor het meedenken en aandragen van de oplossing!
Ik heb de zekering in de “tussenpositie” gezet. Nog even gekeken of het laadsnoertje van de telefoon zonder contact ook stroom gaf..Nee dus! Opgelost dus!

16 A by Egbert de Jong, on Flickr

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
Toit plat
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 03 april 2018 08:47 PM
  [ # 15 ]

Helaas…

Ik blijf last houden van een accu die leeg loopt.
Het rare is dat wanneer ik de accolader er op zet de startmotor na 20 min. weer voldoende power heeft om de motor weer aan te slingeren.

Wat heb ik al nagekeken:
* accu na opladen geeft 12,5 V aan.
* met grootlicht en ruitenverwarming laadt de dynamo niet hoger dan 14 V.  Is goed dus.

* accuklem van de -pool gehaald en een lampje tussen de accupool en klem gezet om LEKSTROOM te zoeken.
Alle zekeringen na gelopen door een voor een deze er uit te halen en dan te kijken of het lampje nog brandt.

Conclusie:
- Shunt 8/23 (permanente stroomverbruikers) zekering eruit >lampje brandt niet
- zekering 15 is een twijfelgeval omdat ik meen dat het lampje iets minder fel brandt dan bij de andere posities

Kunnen jullie me verder helpen na deze informatie? Ik ben geen ster in elektronica..
Ik heb nu voor de zekerheid de Shunt 8/23 (permanente stroomverbruikers) eruit gelaten.

Wat zit er achter de de permanente stroomverbruikers?
* klokje
* radio
* sigarettenaansteker > nu omgebouwd tot USB lader
* binnenverlichting
* centrale deurvergrendeling
* etc….                         

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook