De GS X2 van PE
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 26 augustus 2017 11:23 AM

En dan staat er toch nog vrij onverwachts een GSA op onze oprit! Een origineel Nederlandse X1 uit 1984, 1300 motor met korte vijfbak, 106.000 km. Het is ex-Liesje, welbekend op dit forum.

Ik heb haar gekocht omdat ik tijdens een proefrit nogal overdonderd was door hoe dit rijdt. Een geweldige sportieve kick door de toerenmotor, de korte bak en het lage gewicht. Het gaat niet eens zo heel erg hard, heb ik bij langere ritten gemerkt. Op de snelweg is tussen de 120 en 130 de maximale kruissnelheid, hoewel ze wel tegen de 160 wil. Maar ook op de snelweg voelt het als sportief rijden. Dit staat echt haaks op de Ami en de C5.
De vering is superieur aan die van de C5. Ik begijp best dat i.v.m. de veiligheid de hydractief er op gekomen is, maar sinds de GS en CX is het qua veercomfort er niet beter op geworden.

Daarbij willen we ook weer eens iets anders voor de Pressé, we denken dat dit een fijne auto is daarvoor. Verder is ze jaren goed onderhouden door Wouter en daarna Bram. De motor is prachtig droog, geen druppeltje lekkage.

Roest? Ja, met name de deuren. De bestuurdersdeur is verloren en moet vervangen worden. De andere 3 deuren zijn roestig aan de onderzijde, maar nog niet aan de buitenkant. Het zijn met name de onderkanten van de bakken die op plekken zijn doorgeroest. Ik heb daar vorige week alle losse roest verwijderd en een 2x in de Brunox gezet en daarna afgelakt met witte Hammerite. Vervolgens aan de binnenkant wat Dinitrol er op. We zullen zien hoe lang deze deuren toonbaar blijven. Ik ga haar in ieder geval zo veel mogelijk droog laten slapen en ‘s winters stallen.
Verder heeft de bodem een roestplekje dat binnenkort aangepakt moet worden. Zal wel een stukje laswerk worden.

Deze week heb ik er nieuwe banden op laten zetten. Van de banden die er op zaten, was de jongste uit 2008. Twee andere banden hadden 3-cijferige DOT codes en de 4e band had helemaal geen DOT code. Ze zaten dan ook vol met droogtescheuren. Totaal onverantwoord om daarop te rijden en voor mij onbegrijpelijk hoe de auto daarmee dit jaar nog nieuwe APK heeft gekregen. De jongste band heb ik op het reservewiel laten leggen.

Komende week wordt naar de carburateur gekeken. Ze start goed en rijdt uitstekend op toeren, maar staat stationair nogal te stampen op een te laag toerental. De ontsteking is recent nog afgesteld en de bougies zijn vrijwel nieuw. Eerst maar eens een poging om het stationair toerental en het mengel af te stellen. Dat laatste lijkt echter wel goed want de bougies hebben een prima kleur.

Volgend weekend voor het eerst een rally ermee rijden in Spaarndam. De komende tijd eens lekker gaan genieten van deze X1 !

Afbeelding Bijlagen
FullSizeRender_(2).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 27 augustus 2017 02:58 PM
  [ # 1 ]

Mooie auto om te zien
Veel plezier ermee!

Vriendelijke groet Frank

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 augustus 2017 06:10 PM
  [ # 2 ]

Leuk ding! Heeft deze al wel een elektronische ontsteking? En een vette Weber erop? In ieder geval een fijne aandrijflijn Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 27 augustus 2017 08:54 PM
  [ # 3 ]

Mooie kar! Gefeliciteerd!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 27 augustus 2017 10:15 PM
  [ # 4 ]

Ik had er een Frankenstein-Weber op staan. Héél véél tryal & error mee gedaan qua sproeierbezetting, net zolang tot ie over de hele linie prachtig presteerde, zelfs bij -15 graden. Geen schokjes, geen bokjes, strak stationair en ongeveer 1:12 in de zomer ... Volgens mij heeft de vorige eigenaar die vervangen door een ‘betere’. Als dat inderdaad het geval is, dan zou ik het rare ding dat ie eraf heeft gehaald terugvragen en hopen dat ie daar verder niks mee heeft gedaan ...

Ik heb d’r verkocht op vier Firestones trouwens maar die slijten nogal snel en hadden toen al geen nieuw profiel meer. De mooie velgen die er nu onder zitten had ik er nog niet bij, het klimrek ook niet.
En ja, deze heeft elektronische ontsteking, dat hebben alle 1299’s. En de X1 heeft een 5-bak met kort verzet, dus lekker snel optrekken. Ondanks dat moet ze idd 160 wel kunnen halen. (denk hier een lollig snelheids-emoticon)

Slecht stationair kan komen door een verstopte stationairsproeier en/of een defecte afsluiter daarvan. Dit is dat ronde busje met een snoertje eraan. Die moet duidelijk ‘klik’ zeggen zodra je ‘m op contact zet. Precies daar tegenover zit de stationairsproeier van de tweede trap, ook die moet goed schoon zijn. Behalve vervuilde sproeiers kan het rommelige stationair ook nog komen doordat er ergens valse lucht binnendringt, bijvoorbeeld via een lek of los vacuumslangetje, een broze pakking of een versleten as van de carburateur. Valse lucht kun je opsporen door remmenreiniger te sproeien. Verandert het stationair? Dan is daar een lek.

En dit motortje liep fijner met de timing een fractie te vroeg en de elektrode-afstand van de bougies iets te groot.
wash

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 27 augustus 2017 10:39 PM
  [ # 5 ]

Er zit een andere Weber bij de auto, dat zou wel eens jouw Frankenstein kunnen zijn. De Weber die er nu op zit is wel het juiste type dat bij de motor hoort, maar dat wil nog niet zeggen dat hij daarmee goed loopt. Ik kan het wel eens met die andere proberen.

De sproeier met de elektrische afsluiter werkt goed. Ik hoor hem duidelijk klikken. Valse lucht heb ik nog niet gecontroleerd.

Verder valt er inderdaad nog heel veel te tweaken…

Wat betreft de banden, er zaten nu Michelins op, nog wel allemaal met ruim voldoende profiel. Maar ze waren verschrikkelijk oud en verdroogd. Toen zo’n oude er af was heb ik de wang van die band geknepen en had ik een hand vol met rubberkruimels.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 27 augustus 2017 11:08 PM
  [ # 6 ]

Misschien zaten die banden nog wel om die velgen. Die heb je er toch maar mooi bij nu. Smile

Ik herken die carb. waarschijnlijk nog wel als ik ‘m zie. De basis was volgens mij afkomstig van een 1220 maar het belangrijkste is dat de assen geen speling hebben en dat was bij dit huis nog heel strak. Daarna was het een kwestie van de juiste sproeiers vinden en wat aanpassingen doen zodat alle nodige accessoires er goed op pasten. Hij liep er uiteindelijk echt fantastisch mee. Zelfs bij 400 rpm nog netjes op 4 pootjes. Bij de laatste keuring heb ik het CO op 3.0 gezet (mag 4.0 zijn). De lambdawaarde was toen opvallend strak 1.000 +/- .002.

En ik weet niet wat voor bougies ze er in hebben gezet maar ik haalde er destijds een set Bosch super 4 uit. Die waren nog zo goed als nieuw maar op standaard kaarsjes liep ze héél veel beter. En de elektrode-afstand kan dus beter een fractie te ruim dan te krap zijn. Als je dat af-fabriek laat dan loopt ie voor geen meter.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 28 augustus 2017 07:23 AM
  [ # 7 ]

Ik zal een foto maken van die carb.
Er zitten nu Champion bougies in. Ik zou zelf liever NGK hebben (persoonlijke voorkeur) maar deze zijn nog nieuw.

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 29 augustus 2017 09:02 AM
  [ # 8 ]

Mooie kar Peter! Ik kon afgelopen mei wel aan de gezichten in de ami zien dat wat meer vermogen welkom was toen we jullie een paar keer voorbij blèrden tongue wink

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 29 augustus 2017 09:24 AM
  [ # 9 ]

Hahaaa! Vanaf nu zijn de rollen omgedraaid Michiel! Mr. Green

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3881
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 29 augustus 2017 09:57 AM
  [ # 10 ]

Veel plezier met deze mooie GSA Peter !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook