dakdragers c4 hoe en wat?
mphoogeveen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 03-01-2006

Gepost: 07 juli 2010 09:28 PM

Hallo,

ik had een vraag wat betrefd dak dragers op een citroen c4.

ik ben namelijk ban plan om een c4 te huren en dan zelf dak dragers te kopen, omdat ze deze niet hebben bij het verhuur bedrijf.

moet de c4 speciaal uitgevoerd zijn of passen dak dragers gewoon altijd op die auto? en heeft iemand misschien plaatjes van hoe en waar dit bevestigd zit dan?

alvast bedankt

groet Martijn

Profiel  
 
Citrovier
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 17-03-2010

Gepost: 07 juli 2010 10:36 PM
  [ # 1 ]

Je moet dakdragers hebben met een hulpstuk dat speciaal voor de C4 gemaakt is. Op de site van Thule kun je dat wel zien. Ik weet niet of deze http://www.thule.com/en-GB/NL/FitGuide.aspx#startApp werkt maar je start dan een webapplicatie waarmee je je auto kunt invoeren en vindt wat je nodig hebt. Anders maar even op de site zoeken, het kan ik meerdere talen.
Wel van Thule, beetje prijzig.


Als je toch een auto huurt, kun je dan niet een iets grotere huren? Heb je misschien niet eens dakdragers nodig. Is waarschijnlijk uiteindelijk goedkoper ook. Maar ja dat is niet mijn zaak.

Profiel  
 
mphoogeveen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 03-01-2006

Gepost: 07 juli 2010 11:30 PM
  [ # 2 ]

Er moeten golfsurfplanken mee en die zijn wat aan de grote kant voor in een auto Razz van daar dat er dakdragers nodig zijn.

maar het gaat erom of het kan dat het niet mogelijk zou zijn om dak dragers op de auto te zetten (dit beweerd het verhuur bedrijf) of dat dat onzin is en het altijd mogelijk is om dak dragers op de auto te zetten.

misschien was mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk.

groet martijn

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 08 juli 2010 01:45 AM
  [ # 3 ]

Bij mijn weten is het altijd mogelijk om dakdragers op iedere auto te zetten. Het is desnoods een kwestie van het vinden van de juiste bevestiging/hulpstuk.

Anyway, ik heb voor mijn C4 originele dakdragers gekocht en het werkt perfekt. Ik weet niet wat de Thule prijzen zijn. Bij Citroen in NL kost het 161euro:
http://www.citroen.nl/Resources/Content//NL/Brochures/AccessoireprijslijstenVP/PRIJSLIJST_C4.pdf
en in Duitland net iets minder 143euro:
http://tuz.citroen.de/index.cfm?p=katalog&teile=dachtraeger&katid=313&model=c4

Succes!

Profiel  
 
Citrovier
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 17-03-2010

Gepost: 08 juli 2010 06:31 PM
  [ # 4 ]

Ja, het kan ook op de c4. Je moet bij het voor de eerste keer bevestigen wel eerst de draad die in de uitsparingen voor dakdragers zitten, wel wat bijtappen. Zit een instrument voor bij de originele dragers.

Als je een auto met vaste dakrails huurt (bv de meeste stations) dan kun je universele dragers toepassen. Veel makkelijker en goedkoper.

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 08 juli 2010 08:33 PM
  [ # 5 ]
Citrovier schreef:

Ja, het kan ook op de c4. Je moet bij het voor de eerste keer bevestigen wel eerst de draad die in de uitsparingen voor dakdragers zitten, wel wat bijtappen. Zit een instrument voor bij de originele dragers.

Klopt helemaal vergeten. Dit klusje koste me toch nog wat tijd.

Citrovier schreef:

Als je een auto met vaste dakrails huurt (bv de meeste stations) dan kun je universele dragers toepassen. Veel makkelijker en goedkoper.

Maar C4 is een ongelofelijk mooie auto en rijdt zo lekker Very Happy

Profiel  
 
Citrovier
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 17-03-2010

Gepost: 08 juli 2010 10:18 PM
  [ # 6 ]

C4 rijdt idd prima, ik vind het ergens zonde om dragers te kopen bij een huurauto.
Dat draadtapklusje vond ik een rotklus. Je moest erg veel kracht zetten. Maar goed, het is maar eenmalig.

Hoe vind je de C4 rijden met dakbelasting? Heb je trouwens een dakkoffer of iets anders op het dak.
Ik heb de dragers al wel er op gepast maar heb nog niet gereden met de dakkoffer. Komt deze vakantie wel.
Merk je dat je zwaartepunt hoger ligt? Merk je het meerverbruik heel duidelijk?

Profiel  
 
sidewinder1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 28-03-2009

Gepost: 08 juli 2010 11:47 PM
  [ # 7 ]

Ik ben afgelopen weekend met de dakkoffer van plus minus 350 liter (op originele dakdragers) naar Luxemburg gereden. Geen centje pijn. Dakkoffer laden met volume spullen, oftewel het lichte spul (lees slaapzakken, luchtbedden, campingstoelen etc. ‘t Zwaardere spul in de kofferruimte. De spullen wel vastzekeren(binden) in de dakkoffer, mocht je onverhoopt eens een noodstop willen maken. Ik heb niets gemerkt van de dakkoffer (lees het gieren van de wind of zwaartepunt). Ik heb de cruisecontrole op 125 gehouden en uiteindelijk viel het qua verbruik wel mee.

Afbeelding Bijlagen
C4 Dakkoffer.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

C4 vts 2.0 16v coupe ‘05

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 14 juli 2010 12:53 AM
  [ # 8 ]

Ik rij niet zo vaak met dakdragers en dakkoffer maar de keren dat ik dat wel doe, merk ik er niks van. Ik pas dan natuurlijk mijn snelheid aan. En de auto is in zo’n geval zeker geen race monster in de bochten. Maar dan nog, met 5 personen en volbeladen (wellicht net iets over de officiele toegestane gewicht…) kon ik gewoon op cruise control alle hellingen op de snelweg op- en afrijden. Als ik me niet vergis zatten daar ook meerdere bij van 6~7% (wellicht zelfs tot 10%). Het zal ook aan de 2.0 HDI liggen maar de snelheid zakte met max 5~6 km/uur aan helling begin, om even later weer op 120 km/uur te klimmen.

Het verbruik stijgt natuurlijk. Ik meen met ongeveer 1 liter/100km maar aan de andere kant is het vergelijken niet helemaal correct (of zelfs net als bij peren met appels) omdat ik zonder bagage en passagiers meestal “sportief” rij. Toename van windgeluid is minimaal en zeker met radio aan niet te merken. Dit zou bij mij overigens ook door de gelaagde zij-ruiten kunnen komen. Hoe dit bij standaard zij-ruiten is, kan ik niet vertellen.

Dakkoffers/dakdragers zijn en blijven voor mij een nood-oplossing. Maar wel erg handig dat het kan; naast dakkoffer heb ik al meerdere keren lange spullen zo vervoerd. Zeker gezien het feit dat de kofferbak in C4 één van de kleinere (zo niet de kleinste) is in dit segment. Wat men iig zeker niet moet vergeten is dat het gewicht in de dakkoffer (A) zo laag mogelijk moet worden gehouden, (B) voornamelijk door volume lading moet worden opgevuld en (C) zicht binnenin niet mag verplaatsen(dus mee eens met sidewinder1970). In Duitsland is het zelfs strafbaar als lading in dakkoffer zich kan bewegen.

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 30 augustus 2017 04:20 PM
  [ # 9 ]

Ik heb op marktplaats dakdragers gespot voor een citroen C4 Berligne. Het ziet er naar uit dat de dragers dezelfde aansluiting kent als mijn Coupe. Iemand ervaring of deze qua vorm passen (coupe lijn loopt minder snel af dan de berligne)

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 30 augustus 2017 06:16 PM
  [ # 10 ]

ik kan even op zolder kijken, ik heb originele Citroën dragers liggen in de originele doos.
Misschien staat er wat op.

Het past niet helemaal binnen dit topic maar in verband met de aanschaf van een ds3… Wink

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 30 augustus 2017 07:16 PM
  [ # 11 ]

Ik heb even gezocht, ik denk dat ze het zelfde zijn, in de gebruiksaanwijzing staat een plaatje van zowel een berline als een coupé. Het staat er verder niet expliciet bij. Maar na wat zoeken met google kan ik geen andere vinden dan de variant die ik heb. Het type nummer is: 9416.e5 Misschien kun je daar nog even mee verder zoeken?

Wat ik verder ontdekte is dat het dak (van het huis, niet de auto) niet 100% waterdicht is en de doos en gebruiksaanwijzing niet meer helemaal ok er uit zien… Dragers zelf kunnen dat wel hebben gelukkig.

wat hier boven genoemd word over draadtappen; dat klopt. Als je dat eenmaal gedaan hebt moet je daarna ook altijd een boutje in de gaten laten zitten met veel vet. Om te voorkomen dat de gaten gaan roesten.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 31 augustus 2017 02:54 PM
  [ # 12 ]

Heey,

Dankjewel voor de reactie. Ja die zijn bij mijn coupe al helemaal verroest… Maar de vraag of ik daar ooit nog een schroefdraad van kan maken :O

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook