ZX Voorruit (elektrisch) repareren + centrale deurvergrendeling
Nostra
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 01-09-2017

Gepost: 02 september 2017 03:27 PM

Op zoek naar een goedkope auto kwam ik vorige week een ZX 1.8i tegen. Vanwege de zeer lage prijs aangeschaft, met kennis van een probleem met de ramen. Beide ruiten doen het niet, maar de verkoper had voor links een setje van een 308 gekocht wat er op zou moeten passen, maar daar was hij niet uitgekomen. De kabels van de ramen zijn er uit gehaald evenals de motor (waarvan ik er net bij het weghalen van de bekleding achter kwam dat deze niet meegeleverd was, dus daar moet ik nog even op wachten).

Wat zijn hier de ervaringen met het zelf repareren van deze ramen?

Daarnaast merkte ik gisteren dat de centrale deurvergrendeling alleen werkt bij het openen, maar bij het sluiten heel sporadisch. Is er nog iets wat ik kan controleren om te zien wat hier de oorzaak van is?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 02 september 2017 04:32 PM
  [ # 1 ]

als het frame er nog in zit?? en je hebt het motortje, kan je ook alleen de kabels die er in horen opnieuw bestelen, ongeveer 30 euro per kant, een compleet frame incl motor zit je plm tegen de 45 euro aan, wat het makelijkste is, bij bv bart ebben, adres voor kabel heb ik voor je moet je het maar even melden,

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 02 september 2017 09:57 PM
  [ # 2 ]

Centrale vergrendeling: heb je het probleem als je de centrale vergrendeling bedient met de infrarode afstandsbediening of ook met de sleutel in het bestuurdersportier?

Profiel  
 
Nostra
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 01-09-2017

Gepost: 02 september 2017 10:49 PM
  [ # 3 ]
beremans schreef:

als het frame er nog in zit?? en je hebt het motortje, kan je ook alleen de kabels die er in horen opnieuw bestelen, ongeveer 30 euro per kant, een compleet frame incl motor zit je plm tegen de 45 euro aan, wat het makelijkste is, bij bv bart ebben, adres voor kabel heb ik voor je moet je het maar even melden,

Uit de linkerdeur is heel het mechanisme er uit gehaald (dus de bekabeling voor de ruiten en de motor). De verkoper vertelde me dat een setje voor een 308 ook zou moeten passen. Totdat ik de motor heb (de verkoper zou vandaag nog even in z’n garage zoeken) weet ik niet of dat echt het geval is. Maar mocht dat niet gaan dan zal ik het zeker even melden. Voor die prijs is dat zeker te doen.

Wat betreft de vraag over de centrale vergrendeling. Op het moment heb ik maar 1 sleutel, zonder afstandsbediening…de tweede moet ik nog krijgen. Maar als ik het met de sleutel in de auto doe werkt het dus bij het sluiten alleen heel af en toe, wat dus betekent dat ik de achterbak en de linkerdeur allemaal af moet lopen).

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 02 september 2017 10:56 PM
  [ # 4 ]

maar als je de rechterdeur als enigedicht draaid gaan dan wel alle deuren dicht???

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 03 september 2017 12:34 AM
  [ # 5 ]
beremans schreef:

maar als je de rechterdeur als enigedicht draaid gaan dan wel alle deuren dicht???

Bij mijn ZX (uit 1995) wordt de centrale portiervergrendeling met de sleutel uitsluitend bediend via het linker voorportier. Als je de rechter voordeur met de sleutel openmaakt, maak je alleen die deur open. Voor sluiten idem.

Het probleem van TS lijkt dus op een bedradingsprobleem of een contactprobleem in het linker voorportier.

De IR afstandsbediening, zo die er inzat, kun je overigens relatief eenvoudig vervangen door een aftermarket RF setje.

Profiel  
 
Nostra
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 01-09-2017

Gepost: 03 september 2017 09:15 AM
  [ # 6 ]

Als het een keertje werkt is het alleen bij het op slot doen via de linkerdeur. Hoop dat de andere sleutel wel eentje met centrale deurvergrendeling is en dat het daarmee mogelijk werkt. Zo niet dan wordt het dus bedrading controleren….

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 03 september 2017 09:46 AM
  [ # 7 ]

Mijn ZX (ik heb die destijds nieuw gekocht en ben dus de eerste eigenaar) werd destijds geleverd met twee sleutels en een losse infrarode afstandsbediening. De IR ontvanger zit achter het donkerbruin getinte halve bolletje bij de kaartleeslampjes en interieuverlichting boven de spiegel en de centrale vergrendelingsunit is een grijs kastje/doosje, ergens achter de zekeringskast bij je voeten. Als ze in de deur hebben zitten klooien met het raam, zou ik daar beginnen met het checken van de bedrading. Check als eerste eens de connector waarmee de bekabeling vanuit de auto het portier ingaat, aan de scharnierkant. Als die niet goed zit ingestoken kan dat de portiervergrendeling beïnvloeden.

Profiel  
 
Nostra
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 01-09-2017

Gepost: 04 september 2017 08:52 AM
  [ # 8 ]

Thanks, zal dat eens bekijken.

Ik vroeg me al af waarvoor die bol was, grappig dat dat via infrarood gaat, wat me meteen doet afvragen hoe onveilig dat is…dan zou je ‘m in theorie toch met een universele afstandsbediening moeten kunnen openen?

Daarnaast heb ik gisteren een melding terug gehad van de verkoper dat hij de motor van de linker voordeur niet meer heeft. Heb zoals aangeraden hierboven op de site van Bart Ebben gekeken, maar helaas is “Lv raam mechanisme” (neem aan dat ik daar op moet zoeken) niet op voorraad…

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 04 september 2017 11:16 AM
  [ # 9 ]

Je zou voor de motor een zoekvraag op onderdelenzoeker.nl kunnen zetten. Dan kunnen sloperijen reageren.

De afstandsbediening kun je vervangen door een universeel chinees rf setje van 10 dollar van eBay. Moet je wel eerst zorgen dat het systeem met de sleutel normaal werkt.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook