2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Mijn C6 2.7 HDi 2007 Grote Beurt
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 15 maart 2017 07:20 AM
  [ # 16 ]
fransreek schreef:

Bandenboer heeft gevaarlijk ongelijk.

Niet meer of minder dan dat filmpje. Want als je een zo kort mogelijke remweg wilt dan plaats je de nieuwe banden aan de kant met de meeste remkracht. Voor dus.

Het beste is om de banden halverwege de levensduur van achter naar voor en vice versa te wisselen zodat ze gelijkmatig slijten en dan alle vier tegelijk vervangen. Slechts twee vervangen is bezuinigen op veiligheid.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 15 maart 2017 01:11 PM
  [ # 17 ]

Banden met het meeste profiel altijd achteraan! Eigenlijk jammer voor de TS dat de bandenboer dat niet meteen gedaan heeft, per slot van rekening gaat het om jouw veiligheid!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 15 maart 2017 01:18 PM
  [ # 18 ]

Hoe hard zijn de hier verkondigde waarheden? Voor je zoiets kunt roepen, zou je toch eerst moeten testen op droog en op nat wegdek met deze C6 en zijn specifieke gewichtsverdeling, remkrachtverdeling, ABS, ESP, enzovoorts? Bovendien slijten de banden voor veel sneller dan achter, dus binnen korte tijd zijn de nu nog nieuwe voorbanden weer slechter dan de achterbanden…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 maart 2017 08:28 AM
  [ # 19 ]

En vier banden tot de draad opslijten levert je een tijd een onhandelbare auto op bij nat weer. Dat wil ik niet.
En bij de bandenboer een heftige rekening voor vier nieuwe banden.
Ik rijd voor op en zet daar dan nieuwe op.
Heel soms zet ik achter op voor en achter nieuw.
Zo heeft ieder zijn systeem.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 16 maart 2017 09:32 AM
  [ # 20 ]

Daar heb je ook wel deels gelijk in Rens, echter is een auto die aan de achterkant uitbreekt moeilijk/niet te corrigeren, dit is de reden waarom je juist aan de achterzijde maximale controle wilt hebben. Vandaar mijn opmerking nieuwe banden achter. Neemt niet weg dat er natuurlijk meerdere factoren meespelen zoals wegdek, remkracht, enz enz.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 maart 2017 09:41 AM
  [ # 21 ]

Nou, zo ongeveer het eerste dat je leert om een slippend voertuig te beheersen is het opvangen van een achterwielslip.
Bij voorwielaangedreven Citroens met veel gewicht voor maak je een achterwielslip niet vaak mee.
Maar als het zich voordoet moet je erg snel reageren.
Bij droog weer is er weinig verschil in grip tussen banden met en zonder profiel. Bij nat weer is dat profiel juist weer doorslaggevend.
Dus bij nat weer en kale banden is er maar één devies: Zeer rustig naar de bandenboer rijden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
fransreek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-12-2016

Gepost: 16 maart 2017 04:50 PM
  [ # 22 ]
JanSr schreef:

...Bij voorwielaangedreven Citroens met veel gewicht voor maak je een achterwielslip niet vaak mee….

Spinnende C6en zien? Klik hier, dan op ADAC trainingen rechts.

Groet van Frans

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 maart 2017 06:14 PM
  [ # 23 ]

Waarschijnlijk mis ik iets, want ik vind geen videootjes.

Ik zeg ook niet dat het niet gebeurt, alleen moet je wel erg gekke fratsen uithalen om het zover te krijgen.

Eén keer gehad met een XM break op een gelukkig lege rotonde. Waarschijnlijk zat er een plekje ijs in de schaduw van wat bomen. 180° spin. Bij 25 km/u.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Michiel Bliekendaal
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 maart 2017 08:37 PM
  [ # 24 ]

Het is ook een keer een vraag in de Nationale Wetenschapskwis geweest.

Ze demonstreerden het destijds door de twee achterwielen van een speelgoedauto met plakband te blokkeren en hem van een schuin liggend plankje te laten rijden. Auto ging meteen achterstevoren. Met de afgeplakte wielen vooraan, bleef de auto keurig rechtdoor gaan… Dat was toch wel heel duidelijk.

1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!

“Wat een wagen”

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 maart 2017 08:59 PM
  [ # 25 ]

Klopt!
En het autootje met geblokkeerde achteras was eerder beneden. Laughing

En sinds die aflevering monteer ik de beste banden achter.
Mijn systeem:
. minste banden voor opslijten
. dan achter naar voor
. achter nieuw

Voordeel hiervan, je koopt nooit 4 nieuwe banden tegelijk en de achterbanden krijgen nooit de kans om uit te drogen. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Michiel Bliekendaal
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 maart 2017 10:01 PM
  [ # 26 ]

Haha… grappig dat jij dat ook gezien hebt. En inderdaad was de vraag welke auto het eerst beneden was… Ik had het thuis nagedaan en zodoende wist ik het antwoord.. Wink)

1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!

“Wat een wagen”

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 17 maart 2017 08:29 AM
  [ # 27 ]

Appels en peren. Alleen op een natte weg is een kale band in het nadeel.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Michiel Bliekendaal
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 08 mei 2017 08:07 PM
  [ # 28 ]

Beste Allemaal,

De grote beurt komt eraan en die wil ik zelf gaan doen. Ik heb een brug en gereedshap te beschikking. Ik heb echter geen onerhoudsschema.

Welke Olie? Bij een bezoek aan Johan Oldenhage werd type genoemt maar is me weer ontschoten.
Welke Hoeveelheid olie?

Veel is al gedaan bij een eerdere tussentijdse beurt en APK.

LuchtFilter,
Brandstoffilter (moet ik ontluchten?)
Remblokjes achter vervangen (nog bijzonderheden)

Vloeistoffen.

Remvloeistof wil ik vervangen (spoelen)
Ruitensproeier vloeistof,
Koelvloeistof controleren,

Welke zaken dien ik nog meer op te pakken?

Ik hoor het allemaal graag en iedere input wordt gewaardeerd.

Mvg,

Bliek

1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!

“Wat een wagen”

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 mei 2017 10:11 PM
  [ # 29 ]

Voor de remvloeitof heb je een remontluchtingsapparaat en de lexia nodig. Je kunt niet spoelen doormiddel van het doorpompen met het rempedaal.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Michiel Bliekendaal
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 september 2017 07:36 PM
  [ # 30 ]

Grote beurt is prima gelukt. Geen gekke dingen tegengekomen. Oliefilter is even wennen maar gelukt met telefonische hulp van Johan Oldenhage. Je kunt alle filters prima vervangen zonder brug. Alles onder de motorkap.

Enfin, we zijn inmiddels al weer zo’n 10.000 km verder en vanmiddag mijn ruitensproeiervloeistof bijgevuld. Van de +/- vier liter die ik erin gooide, stroomde er ongeveer de helft weer uit. Ik denk dus een lek reservoir. Iemand ervaring hiermee?

Gr,
Michiel

1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!

“Wat een wagen”

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook