Zekering van 30A smelt steeds door
Nedis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-04-2015

Gepost: 29 september 2017 06:40 PM

Hallo,

Reeds geruime tijd problemen met zekering van 30A die maar blijft doorsmelten. Eerste keer dat dit gebeurde was toen mijn vrouw en ikzelf ter gelijkertijd onze ruiten lieten zakken. Zekering vervangen en daarna een paar dagen zonder problemen geweest. Daarna zekering terug door. Na vervanging soms paar dagen oké en soms direct weer doorgesmolten.
Aan die zekering van 30A ligt onder andere de bediening van de elektrische ruiten, positioneren van de zijspiegels en ook van temp. voeler. Citroen C4 Picasso uit 2007.

Heb reeds de bediening van de ruiten/zijspiegels losgemaakt en alle contacten gereinigd maar niet oké.
Had een kleine aanvaring met de garagepoort gehad en kap linker zijspiegel was deels losgetrokken, had die toen voorlopig afgeplakt met ductape. Wat me dan opviel was dat bij nat weer of na de carwash de zekering ook direct door was.
Zijspiegel volledig gedemonteerd (filmpje via Youtube) maar niks speciaals gevonden qua kortsluiting of slecht contact, toch alles gereinigd met contact cleaner en alles terug dicht kunnen maken.
Momenteel is die terug oké maar heb er niet echt veel vertrouwen in.

Iemand hiermee al problemen gehad of misschien iemand die de oorzaak weet? zou het aan de temp.voeler kunnen liggen en zo ja waar zit die dan?

Alvast bedankt voor dit te lezen en misschien een antwoord op te kunnen geven.

Mvg
Nedis

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 september 2017 08:40 PM
  [ # 1 ]

De temperatuurvoeler gebruikt heel weinig stroom, de spiegels iets meer, maar de raambedieningsmotoren kunnen wel veel stroom trekken. Speciaal als je ruiten niet “soepel lopen”. Als je ze dan allebei naar beneden doet gaat de 30 ampere zekering door. Ik zou dus eens kijken of je de raambediening niet ergens blijft hangen of gesmeerd moet worden. Is vaak een voorbode van een defecte raambediening. Ik verwacht geen elektrisch probleem.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 30 september 2017 09:55 AM
  [ # 2 ]

Je kan natuurlijk ook even de stekker eruit laten van de spiegel, en dan de ramen laten zakken, alle2,  Wat ik altijd 2x per jaar doe, de raamrubbers smeren, raam geheel naar beneden, en dan met of wd-40. Of siliconen spray, (action)  met een rietje tussen het rubber spuiten, dan het raam een paar keer op en neer, beneden laten, en dan nog eens na spuiten en laten drogen, je zal versteld staan hoe soepel het weer gaat,

Profiel  
 
Nedis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-04-2015

Gepost: 01 oktober 2017 10:51 AM
  [ # 3 ]

Gisterenmorgen auto gestart en ja hoor was weer van dat zekering terug door en raambediening was dus nog niet gebruikt.
Het gebeurt ook wel eens dat de zekering na vervanging direct doorsmelt van zodra ik het contact aanzet zonder iets anders te bedienen.
Tip van het smeren zal ik uitvoeren alsook stekker spiegel uittrekken en dan ramen laten zakken kan misschien al helpen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Nedis

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 01 oktober 2017 01:03 PM
  [ # 4 ]

Nou we wachten even af,

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 oktober 2017 01:31 PM
  [ # 5 ]
Nedis schreef:

Gisterenmorgen auto gestart en ja hoor was weer van dat zekering terug door en raambediening was dus nog niet gebruikt.
Het gebeurt ook wel eens dat de zekering na vervanging direct doorsmelt van zodra ik het contact aanzet zonder iets anders te bedienen.
Tip van het smeren zal ik uitvoeren alsook stekker spiegel uittrekken en dan ramen laten zakken kan misschien al helpen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Nedis

Dan is het meest waarschijnlijk dat er ergens een kortsluiting zit tussen de zekering en de raamschakelaars of tussen de zekering en de temperatuursensor. Ik zou dan gaan zoeken naar een blootgeschuurde draad die ergens contact maakt met massa.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Nedis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-04-2015

Gepost: 03 oktober 2017 05:18 PM
  [ # 6 ]

Hallo

Gisteren met siliconespray de dichtingen van de ramen ingesmeerd en ramen verschillende keren op en neer laten gaan zonder problemen.
Deze morgen zekering nog oké en ramen vlot op en neer kunnen laten gaan.
Deze namiddag bij het starten zekering alweer door…..
Volgende stap is de fiche van spiegelverwarming afkoppelen en daarna fiche van motortje spiegelpositie als dat niet helpt dan maar de raad van jantje1948 volgen en de bedrading op defecten controleren.
Wordt vervolgd…

Profiel  
 
Nedis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-04-2015

Gepost: 26 december 2017 10:07 AM
  [ # 7 ]

Hallo,

Nog steeds probleem niet kunnen oplossen, alles gevolgd en niks opgemerkt van beschadigde draad(en) of dergelijke.
Laatste keer 1 week gereden zonder dat zekering doorsmolt.
De laatste jaren nogal problemen gehad met de electronica dus begon het nu wel lichtjes op mijn humeur te werken…
Vind het jammer dat ik probleem niet heb kunnen oplossen en hier op dit forum info te delen maar ja het is nu zo.

Intussen hadden we (door oa die problemen)beslist om een nieuwe wagen aan te schaffen en de nieuwe Citroen C3 Aircross kwam als een van de favorieten uit de bus.

Maar na lang beraad toch voor een andere wagen gegaan en ook andere merk.

groeten

Nedis

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook