Diverse vraagjes DS5H.
FreddyW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 31-08-2017

Gepost: 31 augustus 2017 11:06 AM

Beste medeliefhebber,

Sinds een maandje of 2 ben ik een trotse eigenaar van een schitterende DS5H uit 2013. De auto bevalt mij uitstekend en ook de reis naar Italië beviel me ontzettend goed. Wat een comfort!

Uiteraard heb ik wel wat dingetjes en vragen over de auto en ik hoopte deze eigenlijk hier te kunnen stellen en geantwoord te krijgen. Het gaat om het volgende;

Het plastic ruitje dat als bescherming dient bij de kilometerteller (dus niet alle 3 de ruitjes bij de tellerunit) is gescheurd. Het begon als een klein barstje en door onder andere de slechte Italiaanse wegen is het ruitje nu bijna volledig doorgescheurd. Ik ben gisteren langs mijn lokale Citroëndealer geweest met de vraag wat ik hieraan kon doen. Zij vertelden mij dat het stukje plastic niet los bestelbaar is maar alleen de gehele tellerunit en dit moet zo’n 700 euro kosten. Dat vind ik veel geld voor een stukje plastic van ongeveer 6 bij 6 centimeter. Nu is mijn vraag of dit een bekende euvel is en of het vaker voorkomt. Ook wil ik natuurlijk dit ruitje wel vervangen, het ziet er namelijk niet uit. Zijn er mensen met een idee hoe ik dit het beste kan doen en hoe ik aan zo’n ruitje kan komen?

Andere vraag die ik heb gaat over de xenon-koplampen. Helaas zijn deze niet in hoogte verstelbaar en naar mijn mening schijnen de koplampen niet ver genoeg. Zijn er mensen met dezelfde ervaring en die mijn mening delen?

Ik ben benieuwd naar de reacties, ik zie ze graag tegemoet.
Met groet,
Freddy

Profiel  
 
berlingo1996
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 25-02-2011

Gepost: 01 september 2017 03:30 PM
  [ # 1 ]

Ik zou kijken of je op de sloop een gebruikte unit kan krijgen, en daar het ruitje van kan overzetten. Of naar een of ander reparatiebedrijf die dit soort ruitjes kan namaken van plexiglas ofzo. Het is geen bekend euvel in ieder geval.

Wat betreft xenon, heeft jouw auto sproeierinstallaties bij de koplampen ?

Profiel  
 
FreddyW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 31-08-2017

Gepost: 01 september 2017 03:54 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie. Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden op de sloop.

Ja, mijn auto heeft inderdaad een sproeiersinstallatie bij de koplampen.

Profiel  
 
berlingo1996
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 25-02-2011

Gepost: 01 september 2017 04:15 PM
  [ # 3 ]

Ok, dan is de xenon af fabriek en heb je automatische hoogteinstelling. Wat betreft niet ver genoeg schijnen, wellicht zijn de xenon-lampen aan vervanging toe, zit er een paarse gloed in het licht ?

Profiel  
 
FreddyW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 31-08-2017

Gepost: 04 september 2017 08:03 AM
  [ # 4 ]

Volgens mij zit er geen paarse gloed in. Wat me wel opvalt is dat de linkerkoplamp iets minder ver schijnt dan de rechter koplamp.

En automatische hoogteverstelling? Dan zou hij dus automatisch verder schijnen wanneer er geen tegenliggers zijn of bedoel je daarmee iets anders? De koplampen blijven zover schijnen zoals ze altijd al hebben gedaan sinds hij in mijn bezit is. En dat is naar mijn mening onvoldoende.

Profiel  
 
DickW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 02-01-2015

Gepost: 04 september 2017 11:38 AM
  [ # 5 ]

Bij mijn DS5 precies hetzelfde, veel licht kort voor mijn neus waarna het met een mtr. of 20 abdrupt ten einde kwam.

Volgens de Citroen garage stonden de lampen goed. Bij de universele garage konden ze mij vertellen dat deze nog wel een stukje omhoog konden, ze lieten het mij ook zien, op het apparaat was duidelijk te zien dat ze veel te laag stonden afgesteld (met rekening houden/marge dat het ook nog eens xenon verlichting betrof)

Waarvoor deze te lage instelling gekozen is weet ik niet maar na opnieuw ingesteld te zijn heb ik een berg licht voor mij, nee ik verblind niemand !

Met meer gewicht/lading in de auto worden de lampen automatisch terug geregeld / iets lager gezet.

Profiel  
 
berlingo1996
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 25-02-2011

Gepost: 05 september 2017 09:52 PM
  [ # 6 ]
FreddyW schreef:

Volgens mij zit er geen paarse gloed in. Wat me wel opvalt is dat de linkerkoplamp iets minder ver schijnt dan de rechter koplamp.

En automatische hoogteverstelling? Dan zou hij dus automatisch verder schijnen wanneer er geen tegenliggers zijn of bedoel je daarmee iets anders? De koplampen blijven zover schijnen zoals ze altijd al hebben gedaan sinds hij in mijn bezit is. En dat is naar mijn mening onvoldoende.

Met automatische hoogteverstelling bedoelde ik idd wat DickW zei. Als je geen paarse gloed ziet, zijn je xenon lampen goed, en niet versleten. Dus dan lijkt het toch een kwestie van beter afstellen ( door garage/dealer ).

Profiel  
 
Roger aka creative20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 21-05-2017

- DS 5 1.6 THP Sport Chic
Gepost: 09 september 2017 09:08 PM
  [ # 7 ]

Herkenbaar, ook ik verwonder me over het korte lichtbeeld van de xenon lampen. Ik schat dat ik hooguit 8 meter haal….. Het groot licht daarintegen is meer dan voldoende met de halogeenlampen. De hoogte hiervan kan ik zelf instellen door een kunstof inbus-stel-bout boven op de lichtunit te verdraaien. Het lichtbeeld van de xenon lampen verandert daar echter niet door. Dus ook maar op het lijstje voor het volgende garantie bezoek aan de dealert. Of weet iemand hoe je de xenon lamphoogte zelf kunt verstellen?

Profiel  
 
FreddyW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 31-08-2017

Gepost: 11 september 2017 10:02 AM
  [ # 8 ]
DickW schreef:

Bij mijn DS5 precies hetzelfde, veel licht kort voor mijn neus waarna het met een mtr. of 20 abdrupt ten einde kwam.

Volgens de Citroen garage stonden de lampen goed. Bij de universele garage konden ze mij vertellen dat deze nog wel een stukje omhoog konden, ze lieten het mij ook zien, op het apparaat was duidelijk te zien dat ze veel te laag stonden afgesteld (met rekening houden/marge dat het ook nog eens xenon verlichting betrof)

Waarvoor deze te lage instelling gekozen is weet ik niet maar na opnieuw ingesteld te zijn heb ik een berg licht voor mij, nee ik verblind niemand !

Met meer gewicht/lading in de auto worden de lampen automatisch terug geregeld / iets lager gezet.

Ah, kijk. Daar heb ik wat aan. Ik ga dus deze dagen een bezoekje brengen aan een algemene garage. Ik heb al eens eerder gelezen dat de Citroën-garage de koplampen altijd goed vind staan terwijl eigenaren van een DS5 die mening niet delen.

Hopelijk kan een algemene garage mij hiermee verder helpen. De auto gaat deze week nog voor de APK dus zal ik vragen of ze er naar kunnen kijken. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe dit uitpakt.

Bedankt allen!

Profiel  
 
FreddyW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 31-08-2017

Gepost: 22 september 2017 09:27 AM
  [ # 9 ]

Zo, de auto is APK gekeurd en heb aan de garage gevraagd of ze even wilden kijken naar de koplampen. Zij waren het met me eens dat de koplampen niet ver genoeg schenen terwijl de lampen het nog uitstekend deden. Ze hebben de koplampen anders ingesteld en sindsdien schijnen ze als nooit tevoren. Uitstekend.

De auto kwam vlekkeloos door de keuring. Wel was er een klein aandachtspuntje. Mijn DS5 heeft een afneembare trekhaak die je kan loskoppelen door middel van een sleuteltje. Dit sleuteltje heb ik niet in mijn bezit. Het was even vervelend aangezien de keurmeester beweerde dat aangezien de trekhaak voor de mistachterlicht zit, de auto niet door de keuring kon krijgen wettelijk gezien. Dit is niet het geval, de keurmeester had het mis. Wel gelijk contact gezocht met de dealer waar de auto vandaan komt om te kijken of zij het sleuteltje hebben. Ze zijn op zoek.

Ik wil een ieder bedanken voor zijn/haar input voor wat betreft de koplampen.

Profiel  
 
Roger aka creative20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 21-05-2017

- DS 5 1.6 THP Sport Chic
Gepost: 03 oktober 2017 11:31 PM
  [ # 10 ]

En niet onbelangrijk, bij het afstellen van de dimlichten moet de motor draaien (dit i.v.m. de werking van de automatische hoogteinstelling). Het grootlicht stelt zich navenant mee af. Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook