berlingo alarmsignaal blijft piepen
Tijz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 05-10-2017

Gepost: 05 oktober 2017 04:36 PM

goede middag

Ik heb een Citroen BERLINGO 1.9 D 600 COMMERCE uit 2004.

Nu is het zo dat er een alarmpiepje afgaat als ik rijd. Hetzelfde signaal als wanneer bijvoorbeeld de handrem er nog op staat. Soms eenmaal, soms tweemaal en soms een serie van drie piepjes.

Als ik in de stad rijd en dus veel rem, optrek en in de tweede en derde versnelling rijd is het erger dan wanneer ik lange stukken op de snelweg rijd. Het is soms om de paar seconden te horen.

Er brand geen enkel alarmlampje op mijn dashboard tijdens t signaal. Wel is t zo dat als ik richting aangeef het richtingaanwijzergeluidje even ophoud als het alarmpiepje afgaat, maar misschien is dat altijd al zo als t piepje gaat (ik dacht ik vermeld t er maar even bij.)

Ik moet er bij vertellen dat het ongeveer gekomen is met dat ik een lekkage heb gehad via de antenne midden/voor op t dak. Er liep water door t gat in t dak en bleef staan in mijn cabinelampje. Dus ik dacht natuurlijk dat t kortsluiting was. Ik heb t gat gedicht en de boel is droog nu en het piept nog steeds.

Ik heb de accu doorgemeten en deze geeft de juiste waarden aan voor, tijdens en na t starten.  Ook heb ik alle zekeringen onder het dashboard gecheked, deze zijn allemaal nog in tact. En alle lampen doen t gewoon, alle reservoirs zijn gevuld, dus ik zou echt niet weten wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Heeft iemand een idee van waar ik zoeken moet? Alvast dank

Profiel  
 
Tourtoise
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-10-2007

- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
Gepost: 05 oktober 2017 04:38 PM
  [ # 1 ]

Geeft ie ook een geschreven waarschuwing tijdens het piepen op je display midden op het dashboard?

All is right with the world !!

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 05 oktober 2017 05:00 PM
  [ # 2 ]

probeer eens de gordel van de bijrijder erin te stoppen. vaak zijn de stoel schakelaars een beetje van slag, hij denkt dan dat je de gordel niet om hebt, en dan dus een singaal,

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 05 oktober 2017 05:48 PM
  [ # 3 ]

Nog genoeg remvloeistof? Werkt je lampje van je remmen wel? Kijk als je het contact opzet dan moet het lampje oplichten.
Hoe werkt je handrem? Kan zijn dat die een klein beetje moet gesteld worden, rek van de kabel. 3 piepjes zou ik richting handrem denken.
1 of 2 piepen, laag vloeistofniveau of een defecte lamp (mogelijk stoplicht)

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Tijz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 05-10-2017

Gepost: 06 oktober 2017 10:48 AM
  [ # 4 ]

Dank voor jullie reacties.

Tijdens het piepen branden er geen lampjes op mijn dashboard. Ook geen geschreven waarschuwing. Alleen het oranje lampje van de airbag brand altijd, maar dat is al zo sinds ik de auto kocht een jaar geleden, dus ik dacht dat dat er niets mee te maken kon hebben.

Als ik het contact er op zet branden de volgende lampjes: (hand)rem en remvloeistof, gordel, accu, voorgloeispiraal (oranje) en dus de airbag (oranje)

Ik zie geen motormanagmentlampje branden tijden het omzetten van t contact, dus nu vroeg ik mij misschien af of die misschien kapot kan zijn en dat daar dus t probleem zit. Ik neem aan dat iedere Berlingo ook zo’n lampje heeft. Ik heb namelijk ook het gevoel dat het vermogen van de auto niet is wat t moet zijn.

Ik denk ook niet dat het de handrem is anders zou ik ook t lampje moeten zien branden. Het zelfde geldt voor gordel. Het piepje gaat ook af als ik een bijrijder heb en dus de bijrijdersgordel ingeklikt is.

Remvloeistofniveau is goed dus daar kan het ook niet aan liggen.

het gekke vind ik dat het een random afwisseling is van 1 piep, 2 piepjes en 3 piepjes

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 oktober 2017 03:50 PM
  [ # 5 ]

Als je het idee hebt dat je vermogen tekort komt zou ik daar eens naar (laten) kijken. Als ik het goed heb moeten bij deze motoren, vooral bij hogere kilometerstanden, de kleppen nog gesteld worden. Gebrek aan motorvermogen is daar een goede indicatie van.

Een eventuele storing die opgeslagen wordt gaat wel altijd gepaard met het motormanagementlampje. Wat ik wel vreemd vind is dat die niet brandt, ook niet bij sleutel op contact.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 06 oktober 2017 05:10 PM
  [ # 6 ]

Die zal misschien door de handel uitgezet zijn, stukgemaakt, afgeplakt enz.
Ja, want wie koopt er nu een auto met brandende waarschuwingslampjes.

Gr. Wim.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 06 oktober 2017 05:18 PM
  [ # 7 ]

Kijk eens onder de stoelen of de oranje stekkers nog goed zitten, eventueel reinigen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 06 oktober 2017 05:58 PM
  [ # 8 ]

Eerste symptoom voor kleppen stellen bij een DW8 motor is slecht starten..

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Tijz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 05-10-2017

Gepost: 07 oktober 2017 10:17 AM
  [ # 9 ]

Ik ga er idd maar eens naar laten kijken in de garage. Misschien is dat de volgende stap. En dan dus ook naar dat motormanagmentlampje.

Super bedankt voor jullie tips

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 12 oktober 2017 12:34 PM
  [ # 10 ]

Motorvermogen, bij die 1.9D is dat nooit geweldig. als hem niet klinkt als een knikkerbak dan werkt vervroeging op de injectie pomp goed.
Inlaat traject kan vervuilt zijn, net als brandstoffilter.
EGR klep kan je simpel uitschakelen door de 2 vacuüm darmen los te halen en af te doppen. (Zo blijft inlaat traject properder)

Kleppen stellen, ja, dat is soms wel nodig, vooral als hij slecht starten dus…

Motorstoringslampje, dat zal nooit echt branden buiten de start en bij bvb defecte EGR klep. Dat controleert bijna niks dus zal wel goed werken.

Nu het piepen, onder je zetel zitten draden, eens los trekken en terug in elkaar klikken kan wonderen doen! Als je die draden los laat, is dan het gepiep over? Ikzelf heb net hetzelfde probleem maar negeer het. Ook mijn dakantenne was na 14jaar lek, en nu is dichting schuifdeur lek.

Veel plezier met de wagen, bijna onsterfelijke motortjes, ook als je ze respectloos behandeld.

Profiel  
 
Tijz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 05-10-2017

Gepost: 17 oktober 2017 11:57 AM
  [ # 11 ]

Dank voor het delen van deze kennis en ervaring. Ik neem het allemaal mee in mijn onderzoek.

fijne dag

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook