Rammel rechtsvoor
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 08 oktober 2017 11:47 AM

Het is alweer een eeuwigheid geleden dat ik over mijn DS heb gepost. Ik heb echter niet stilgezeten en de dame rijdt weer. Ik zal een impressie van de opbouw laten zien in mijn topic.

Nu wil ik jullie graag deel uitmaken van hoe ik een irritant probleem eindelijk toch opgelost heb met hulp van Egbert van DS-TT.

Bij de eerste kilometers na opbouw merkte ik het meteen al: bij een bocht naar links en hard remmen rechtdoor hoorde ik een duidelijke resonerende rammel rechtsvoor. Met deze rammel ben ik overigens wel probleemloos door de RDW schadekeuring en APK gekomen.

Omdat ik voor de APK toch bij een gerenommeerde Citroen specialist moest zijn heb ik hen gevraagd ook even naar die rammel te kijken. Ze dachten het gevonden te hebben omdat de fuseekogels aardig aan hun eind waren. Die laten vervangen maar rammel was niet verdwenen.

Daarna heb ik contact gezocht met Egbert en aan de hand van mijn omschrijving suggereerde hij dat het misschien de dubbele kruiskoppelingen wielzijde waren. Dus bij Huub in t Zand een andere aandrijfas gehaald en gemonteerd.
Vol goede moed een proefrit op mijn favoriete rotonde en…..., nog steeds die irritante rammel grrr

Daarna eindeloos op het CF gezocht en de aangedragen oplossingen voor rammels en geluiden uitgeprobeerd:
- loopt er niets aan? bodemplaat verwijderd, goed om/onder motorblok gekeken. check
- zijn bussen ophanging goed rondom gelast? check
- zitten bouten/moeren voorbruggen goed vast? check
- zit de ophanging versnellingsbak (8 bouten) goed vast? check
- ik kon in de r meenemer een heel klein kuiltje vinden, dus de meenemers + kogels r en l omgedraaid
- de remklauwen opnieuw gecentreerd
- de stabilisatorstang bekeken: check
- motorsteun in orde? motorsteun hoogte in order? check

Na bovenstaande acties nog steeds die vermaledijde rammel….

Toen heb ik Egbert weer gecontacteerd en gevraagd of ik eens langs kon komen (is voor mij op een steenworp afstand) zodat hij met zijn ervaring eens kon luisteren.

Afgelopen donderdag door regen en storm (meteen een check of de DS waterdicht is cool smirk) van Arnhem naar Beekbergen gereden. Egbert reed een klein rondje en concludeerde direct dat het geluid niet van de aandrijflijn komt en dat het dus iets bij de motor moet zijn.
In eerste instantie leek ook alles netjes vrij te zijn, auto op de brug en vrijwel direct riep Egbert: “Ik heb het gevonden!”
Wat blijkt: de ruimte tussen de uitlaatsteun die op de motor is gemonteerd) en de motorsteunsupport (tegen het schutbord gemonteerd) leek van onderen meer dan genoeg. Echter als je heel diep kijkt dan komen ze naar elkaar toe en helemaal bovenaan zaten ze nog maar een paar mm van elkaar. Ik heb geprobeerd dat op foto vast te leggen: zie hieronder.  Uiteindelijk was het dus een kwestie van de motorsteunbouten (dop 14) lossen en de motor een mm of 5 naar links schuiven en rammel was weg!
Egbert, bedankt voor de goede hulp! 

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 08 oktober 2017 12:07 PM
  [ # 1 ]

Foto plaatsen lukt niet: vanuit mijnalbum.nl volg link plaatsen is toch de manier? “img https://myalbum.com/album/ILGq4tNepnBm /img”

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 oktober 2017 01:53 PM
  [ # 2 ]

De algemene methode is: [img]
en daar dan je link aan vast plakken
en dan [/img] er aan vast plakken.

Bij MyAlbum krijg je een deelbare link alleen door op de drie bolletjes rechtsboven te klikken. Kies in het menu voor de BBcode link (klik op de ketting) en de link wordt met tags en al voor je gekopieerd. Hier kun je ‘m dan gewoon plakken en je bent klaar.

Wat we zien is waar de vlampijpsteun op het pasvlak van de carterpan geschroefd is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 08 oktober 2017 02:17 PM
  [ # 3 ]

Bedankt Derk!
Inderdaad de vlampijpsteun en linksboven zie je de motorsteun support. Hier is goed te zien dat er maar een paar mm tussen zit.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 oktober 2017 08:39 PM
  [ # 4 ]

Ted het was erg bevredigend om de oorzaak van dit probleem op te sporen.

Overigens een geweldige klus heb jij geklaard: Je auto is 10 jr geleden helaas total loss gereden. Je heb een nieuw chassis gekocht. Dat chassis heb je tot op de puntjes gerestaureerd en aangepast waar het afweek van jou chassis kwa bouwjaar. Heel mooi laswerk. Alles week netjes afgewerkt. Ook heb je je motor gereviseerd.
Knap werk allemaal!!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook