Laadspanning probleem in België ?
deusjevo
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009

- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Gepost: 22 oktober 2017 11:33 PM

Dit weekend naar Spa geweest voor de 24 uurs race voor 2CV’s.

Onderweg van Spa naar Stavelot voor een pizza’tje viel de CX spontaan uit en was met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen.
ANWB gebeld en pechhulp werd naar Stavelot gedirigeerd.
Na ruim een uur (ik was gestrand op een invaliden parkeerplaats dus durfde niet weg te gaan voor m’n pizza….) kwam er een particulier pechhulpbedrijf omdat de Touring waarschijnlijk te druk was.
Chauffeur annex pechhulper was een jaar of 20 en had nog nooit een CX gezien in het echt.
Het enige waar hij verstand van had en ook bij zich had in de afsleepwagen was een jumpstarter.
Nadat ik de motorkap open had gedaan viel de mond van de pechhulper wijd open en trok wit weg.
Ik had al aangegeven dat ik de dynamo verdacht maar hij had niets om door te meten en uiteindelijk maar de jumpstarter gebruikt en de auto liep direct.
Pechhulper vertrokken en ik weer onderweg!

Na een meter of 300 viel de auto weer uit, verlichting was ondertussen ook alweer bijna gedoofd.
Weer de ANWB gebeld en nu zouden ze proberen de echte Touring te sturen en dat lukte vervolgens ook.
Deze pechhulper was ex Citroenmonteur en heel geïnteresseerd, begon gelijk laadspanning te meten en die was 10,5 volt dus erg weinig.
Het was ondertussen zaterdagavond 23.00 en verder kon er niets meer gebeuren dus pechhulper heeft weer gejumpstart en motor liep weer.
Vervolgens auto in de rijstand om op de afsleepauto te rijden, dat ging nog.
Auto staat nu bij een ANWB goedgekeurde garage in het dorpje Mont in de buurt van Spa en ze gaan morgen een nadere diagnose stellen en kijken wat ze nog kunnen doen.
Mocht dat niet lukken binnen 48 uur dan wordt de auto gerepatrieerd naar NL door de ANWB.

Zelf kon ik een lift krijgen van Dirk van Spa naar huis (top man als je meeleest!)
Even in spanning afwachten dus

 

Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….bye2

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 24 oktober 2017 01:36 PM
  [ # 1 ]

Wat een duf konijn van een monteur zeg. Uiteraard start de motor ook bij een lege accu, maar zonder laadspanning is de stroom die bij tijdens de startpoging in de accu is gekomen inderdaad bijna direct ook weer opgesoupeerd. 300 meter dus. Dat weet zo iemand, en toch vertrekt hij. Slecht hoor. Zit er intussen een nieuwe dynamo in of wordt de auto gerepatrieerd?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 oktober 2017 08:05 PM
  [ # 2 ]

Oude auto of niet…
Echt geen moeite om de laadspanning te meten nadat de accu leeg is geweest. Naar mijn idee geen verschil ongeachte de leeftijd van de auto (wellicht zeer oude auto’s weer een ander verhaal)

Profiel  
 
deusjevo
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009

- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Gepost: 24 oktober 2017 08:08 PM
  [ # 3 ]

De eerste pechhulper was meer een chauffeur van een afsleepauto met een jumpstarter.
Ik was eerlijk gezegd ook helemaal niet blij met hem maar dan stuit je toch op een taalprobleem….Sad

De 2e pechhulper deed de diagnose dynamo, uiteindelijk bleek het gisteren de spanningsregelaar te zijn die slecht contact of massa maakte (helaas spreekt de garagehouder alleen vloeiend heel snel Frans en ik maar un peu…) en was de accu dood.
Wellicht paar keer te ver leeg getrokken en toen kuk?
Het was nog een Halfords accu dus waarschijnlijk al behoorlijk op leeftijd.
Ik begrijp dat de dynamo nog goed is dus dat zou weer een meevaller zijn.

Heb zo maar het vermoeden dat een NL’se ANWB’er waarschijnlijk wel direct het probleem had getackeld.
Ik baal aan de andere nu best wel omdat de auto nu in dorpje in de Ardennnen staat en met veel kunst en vliegwerk weer opgehaald moet worden.
Dat wordt sowieso niet voor dit weekend en moet nog hulp inschakelen ook omdat het behoorlijk afgelegen ligt.
Als ik een nacht extra in Spa was gebleven had ik maandagmiddag naar huis kunnen rijden. depressed

Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….bye2

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 oktober 2017 09:11 AM
  [ # 4 ]

Ga er heen met een helemaal volle accu en je rijdt zo naar nederland.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
deusjevo
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009

- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Gepost: 25 oktober 2017 01:29 PM
  [ # 5 ]

Die zit erin ondertussen heb ik begrepen

Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….bye2

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 25 oktober 2017 05:30 PM
  [ # 6 ]

very good

Profiel  
 
Dirk D
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 24-10-2011

- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Gepost: 25 oktober 2017 05:57 PM
  [ # 7 ]
deusjevo schreef:

Als ik een nacht extra in Spa was gebleven had ik maandagmiddag naar huis kunnen rijden. depressed

Had ik je achteraf gezien beter geen lift kunnen geven! Laughing

Geintje, ik vond het super gezellig en nog een mooie stop gemaakt in Dieteren bij een ander Citroen liefhebber.

Succes met het weer terughalen van de cx!

Profiel  
 
deusjevo
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009

- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Gepost: 25 oktober 2017 06:43 PM
  [ # 8 ]

Inderdaad Dirk bye1

Een wat een mooi spul gezien in die loods onderweg gimme

Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….bye2

Profiel  
 
deusjevo
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009

- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Gepost: 28 oktober 2017 07:39 PM
  [ # 9 ]

Zo, hij is weer thuis very good

Samen met m’n vriendin naar Houffalize gereden en na aftikken van naar keuze 160 met bon of 133 euro zonder bon (het is dus zonder bon geworden) m’n CX weer meegekregen.
Begrijp avec mon steenkolenfrans van de garagist dat de spanningsregelaar slecht contact maaakte en dat hij dat hersteld heeft.
Verder accu vervangen door een verse en we konden weer op weg.

Al met al 7 uur onderweg geweest maar hij rijdt weer als een trein, laadstroom meter geeft goed aan dus ik ga er maar van uit dat dit probleem voorlopig weer getackeld is ballon

Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….bye2

Profiel  
 
Dirk D
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 24-10-2011

- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Gepost: 28 oktober 2017 11:05 PM
  [ # 10 ]

Fijn dat de CX weer thuis is Erik.
Kan je weer lekker zweven!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook