Bokken bij volle tank C15
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 24 september 2017 05:30 PM

Ik heb met mijn C15 een heel raar probleem waar ik zelf niet uitkomt, ik zal het probleem zo goed mogelijk proberen te omschrijven, ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ik heb een Citroen C15 met een 1.6 8v tu blok uit een Peugeot 306 (multipoint injectie) oorspronkelijk was de C15 een 1.1 carburateur. Bij de swap was het veel uitzoeken met bedrading etc. maar ik rij er nu alweer een jaar of twee met veel plezier in. Er is alleen een probleem dat ik al vanaf het begin heb. Als de tank voller is dan halfvol stottert de auto enorm bij weinig gas geven. Dit is niet een beetje hakkelig lopen, maar echt bokken van de motor. Als ik dan gas bij geef pakt hij meteen op en loopt hij weer goed, bij gas loslaten ook.

Ik kan zelf geen logisch verband leggen tussen hoe vol de tank is en hoe de motor loopt, benzine is benzine lijkt me. Ik heb bij de swap de benzinepomp van de 306 gebruikt, dus de pomp die bij de motor past, ook heb ik een retourleiding aangelegd. Tussen de retourleiding zit echter een soort oranje, rood kleurig dingetje met draden erop die de kabelboom ingaat, wat doet dit? Kan dit er wat mee te maken hebben?
Verder hoor ik de benzinepomp geen druk opbouwen als ik de auto op contact zet, volgens mij moet dit wel. Hij gaat pas lopen als ik de motor start. Kan het zijn dat ik de pomp verkeerd heb aangesloten?

De afgelopen tijd heb ik dit opgelost door steeds maar weinig te tanken, dan rijdt de auto prima. Maar zou eigenlijk ook wel graag met volle tank willen kunnen rijden.

(De ontluchtingsslangen zijn trouwens vrij, tankdop sist niet bij het opendraaien)

Profiel  
 
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 30 oktober 2017 09:15 PM
  [ # 1 ]

Aan het gebrek aan reacties te zien inderdaad een raar en complex probleem. Vandaag weer getankt toen mijn lampje ging branden en er 20 liter ingegooid, ongeveer halfvol dus. Na het tanken reed de auto direct weer zeer beroerd. Horten en stoten, afslaan, sputteren etc. Geef je veel gas pakt hij vaak wel weer Ok op, tot je overschakelt en weer uit lagere toeren moet beginnen. Misschien goed (relevant) om te vermelden:
Ik heb de tank van een 1.1 benzine, hier heb ik de benzinepomp van de 306 1.6 waar de motor uitkomt ingebouwd. Volgens mij heb ik hiervoor het bezinepomphuis van een bx 1.4i gebruikt. Hierin zat al een elektrische pomp en heeft een aansluiting voor de retour. Dit is zo aangesloten.

Ik weet dat sommige Citroëns en Peugeots gebruik maken van een benzinedamp afzuigsysteem, maar volgens mij heeft de 1.6 met multiplier injectie een ‘echte’ retourleiding, of niet? En dan is mijn vraag vooral wat doet het roodbruine plastic dingetje dat in de motorruimte tussen de retourleiding zit?

Ik hoop dat iemand kan helpen, tot die tijd hakkel en pruttel ik door tot mijn tank weer leeg genoeg is, gaat gelukkig snel want hij lijkt veel en veel te rijk te lopen met een vollere tank(stinkt nogal)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 31 oktober 2017 11:32 PM
  [ # 2 ]

Complex: Ja, want je bouwt een carbu om naar een veel latere injectie.
Even checken:
- Tankontluchting?
- Montage retouraansluiting: Normaliter zit de retouraansluiting “boven” het brandstofniveau, anders moet je “druk maken” om te retouren.
- Oranje/Rood dingetje ken ik niet ( maar ik ben ook geen TU5 specialist). Fotootje ?
Ik weet wel dat er een verschil is tussen de MP5.1 injectie en de MP 5.2 injectie: Maar ze hebben allebei een elektrisch “klep” om de tank te ontluchten.
Als je weet welke versie TU5 injectie je hebt ( bouwjaar?) dan kun je het electrisch schema eens goed bekijken, daar staat die klep zeker op.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook