6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
   
Art aan de Xantia.  Verkocht!
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 november 2017 07:35 AM
  [ # 76 ]

Huh?

Op het moment dat de blokkeerbouten eruit zijn, wordt de riemspanning overal gelijk.
Er zou alleen een timing-verschil tussen inlaat- en uitlaatnokkenas kunnen ontstaan.

Overigens zijn er zat DOHC-blokken zonder verstelbare nokkenastandwielen, bijvoorbeeld de TU5.

Afgelopen week nog een Clio 1.4 16V gedaan, ook vaste tandwielen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 02 november 2017 11:23 AM
  [ # 77 ]

Jantje1948 heeft dat natuurlijk niet bij het rechte eind. Vaak zijn de procedures extra en onnodig ingewikkeld beschreven en gemaakt. De distributieriem gaat gewoon overal rondom op nominale spanning die de spanner geeft. Er is niet zoiets als een backlash tussen de 2 riemwielen in. Hoe verzin je zoiets…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 november 2017 11:45 AM
  [ # 78 ]

Zodra de pennen weg zijn is de spanning natuurlijk overal gelijk. Maar dan kan het voorkomen dat de timing niet helemaal meer klopt. Bij de 2.0 16v die ik had werden met de pennen niet de wielen geblokkeerd, maar de nokkenassen zelf. Het verschil in timing zal marginaal zijn, maar ze hebben het niet voor niets bedacht.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 02 november 2017 12:16 PM
  [ # 79 ]

In principe als de riemwielen verpend worden is de afstand tussen de riemwielen een
exact aantal tanden. Daaraan hoeft niet “gesleuteld” te worden. Dit verandert ook niet
als de riem wordt gemonteerd en de pennen verwijderd worden. Bij de modernere motoren
als de EW10J4 zag je ook dat het krukasriemwiel dan extra ruimte kreeg d.m.v. een enigszins
verdraaibaar wiel op de spie. Hier kon je dan de “tandfout” mee oplossen en ook hier een vast
aantal tanden tussen de riemwielen van de nokkenassen. Bij het monteren van de distributieriem
is het ook alleen maar van belang dat het aantal tanden van uitlaat- naar inlaat- en krukasriemwiel
correct blijft en dat daar geen speling tussen zit.

Wanneer de motor goed heeft gedraaid en netjes “op tijd” dan hoef je deze zaken normaliter nooit te
wijzigen bij plaatsen van een nieuwe riem. Moet dat wel, dan is er meestal iets niet goed gegaan in
het verleden…..

Maar….dat is mijn ervaring en die is niet heilig uiteraard.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 02 november 2017 04:50 PM
  [ # 80 ]

De distributie van de 1.8 16v waarover ik sprak is in het voorjaar van 2016 vervangen, inmiddels zo’n 30.000 kilometer geleden en heeft nog geen slag mis geslagen. De koets wel, maar dat is een ander verhaal.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 06 maart 2018 11:04 PM
  [ # 81 ]

Inmiddels alweer 5000km verder met deze riem en gaat super!
Ook is de xantia een paar weken geleden weer zonder enig probleem door de apk gekomen.
Deze loopt nu weer tot 11 maart 2019. Ik heb nog nooit zo,n goede probleemloze auto gehad!..............

Echter moet ik hem weer van de hand doen…...hij wordt te klein voor ons gezin
Dit serieus met pijn in mijn hart, maar het is wat het is. Ook is er naast houden geen optie.
Daar is een xant ff te zwaar voor.

Ik ga permanent in de cx break rijden, aangezien ik daar toch ook het volle pont mrb voor moet betalen.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-2004

- Evasion 2.0i
Gepost: 09 maart 2018 10:25 PM
  [ # 82 ]

zonde.krijg je spijt van. Heb nu een evasion. berg ruimte maar wil wat kleiners denk ik. apk afwachtten in mei. Heb er in feb mee in dl gereden . lekker gevoel hoog en droog.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 10 maart 2018 07:38 PM
  [ # 83 ]

Spijt vast wel, maar met straks nog 1 kind erbij kan ik niet anders.
Passen er geen 4 in een xantia dus houd het gewoon op.
Had ook nog aan een evasion gedacht maar die zijn qua mrb net zo duur als mn cx break familiale…
en die vindt ik ff leuker dus was de keus snel gemaakt

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 17 maart 2018 11:45 PM
  [ # 84 ]

Inmiddels is de xantia alweer bij een nieuwe eigenaar, hij zal gemist worden!

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
 
6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook