4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
Slechte pasvorm paravan/parafaan C4 coupé (2005)
henry the bulldog
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017

- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Gepost: 20 oktober 2017 04:22 PM
  [ # 46 ]
Rene1994 schreef:

Heeft iemand ook al last van water rechtsvoor onder de bijrijdersmat. Het zit zelfs onder de vloerbekleding SadSad:(

Het water komt steeds terug bij iedere regen bui. Het is ontstaan nadat ik een keer de parafaan ‘stevig’ (misschien wel wat hardhandiger) op zijn plaats terug duwde. Ik kwam wel zo’n brede klem tegen zoals te zien is op een van de foto’s waar het parafaan los is hierboven! Moet je deze op een speciale manier bevestigen?

Ik weet het haast bijna niet meer… Wanneer ik namelijk de parafaan vastkit, en hij erna nog lekt, kan ik de boel weer los trekken!

Ik zou het gewoon proberen, de kans dat daar dan water langs komt is bijna uitgesloten..
Kijk maar eens waar het water terecht komt als je de parafaan iets aan de kant duwt, wanneer dit wordt afgekit kan daar geen water meer komen… Maar ja die keuze moet je natuurlijk zelf maken
(trouwens is het een kleine moeite om de kit los te krijgen van het plastic met een scherm afbreekmesje..)

C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN.  217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km

Profiel  
 
Bas V
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Gepost: 20 oktober 2017 08:50 PM
  [ # 47 ]
Rene1994 schreef:

Heeft iemand ook al last van water rechtsvoor onder de bijrijdersmat. Het zit zelfs onder de vloerbekleding SadSad:(

Het water komt steeds terug bij iedere regen bui. Het is ontstaan nadat ik een keer de parafaan ‘stevig’ (misschien wel wat hardhandiger) op zijn plaats terug duwde. Ik kwam wel zo’n brede klem tegen zoals te zien is op een van de foto’s waar het parafaan los is hierboven! Moet je deze op een speciale manier bevestigen?

Ik weet het haast bijna niet meer… Wanneer ik namelijk de parafaan vastkit, en hij erna nog lekt, kan ik de boel weer los trekken!

Het klinkt als het klassieke geval waarbij de airco afvoer of verstopt zit of losgeschoten is, heb je dit laatste al gecontroleerd? Dit kan bij de garage namelijk niet vastgesteld zijn omdat ze bij jou er alleen vanonder in geprikt hebben.
Dit om uit te sluiten dat het daarvandaan komt, ook al klinkt het bij jou alsof het ergens anders vandaan komt.
Wat je misschien zou kunnen proberen is water te gooien in de twee roosters in je paravan, links en rechts. Als het goed is zie je dit dan gelijk via je wielkassen weer naar buiten stromen. Dit water wordt namelijk afgevoerd via rubberen flapjes die onder deze roosters zitten (zie bericht #24 van deze thread). Misschien dat bij jou door het terugduwen van de paravan deze flappen nu verkeerd zitten en water via een omweg je interieur in komt.

Verder zou ik me niet echt kunnen bedenken hoe het via je paravan in je interieur komt: het lekwater komt namelijk altijd wel terecht in de geluidsisolatie in je motorruimte. Met kitten los je dit probleem dan waarschijnlijk ook niet op.

Profiel  
 
Bas V
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Gepost: 25 november 2017 12:09 PM
  [ # 48 ]
Hendrik77 schreef:

Dat vocht wat naar binnen geblazen word; heb je dat als de airco/clima heeft aan gestaan de vorige rit? Dan heb ik dat namelijk ook maar ook als het al dagen niet meer geregend heeft. Volgens mij is dat vocht uit het ventilatie systeem dat door de airco aan de buitenlucht is ontrokken en in het systeem blijft ‘hangen’.
als ik de airco uitzet tijdens het rijden gebeurt hetzelfde maar dan direct. Als de airco de laatste rit niet gedraaid heeft heb ik het nooit gehad.
Een keer zonder airco rijden en dan de volgende rit kijken of je het dan ook hebt misschien? Je omschrijving van de vochtige kas klinkt erg herkenbaar in elk geval. Ik heb dit altijd zo met mijn auto gehad, en ik heb 5 jaar ervaring… (nog 2 dagen want dan haal ik een ds3 op als vervanger).

Het lijkt er op dat dit bij mij ook het probleem was. In je dashboard zit de verdamper van je airco, dit is een soort radiator waarin het samengedrukte airco gas weer expandeert (verdampt) en dus erg afkoelt. Hierdoor ontstaat condens aan de buitenkant van de radiator wat bij een schone verdamper er weer snel afloopt. Als de verdamper vies is geworden door schimmels en bacteriën blijft dit vocht er veel langer aan hangen en blaas je het zo je interieur in (inclusief vieze schimmel/bacterie luchtjes). Als je je auto wegzet met die natte radiator dampt het langzaam je interieur in via de uitstroom bij de voorruit i.p.v. dat het netjes via de afvoer naar buiten loopt. Ik heb de verdamper pas laten reinigen en het vochtprobleem lijkt een stuk minder nu!

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 25 november 2017 06:14 PM
  [ # 49 ]

Ik heb de C4 inmiddels niet meer maar ik heb met die auto nooit zo’n vieze airco geur gehad.
Dat heb ik wel ooit met een 306 gehad, stonk vreselijk. Na reinigen bij de garage was het inderdaad weg.

Het vochtig worden heb ik altijd maar als een producteigenschap beschouwd, het had achteraf gezien vast beter gekund maar ja.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 30 mei 2018 09:23 PM
  [ # 50 ]

Hoi iemand ervaring met die flapjes die onder de roosters zitten van de parafan??

Bij mij sluiten ze niet goed aan, dus na die regenval van gisteravond en afgelopenweek erg veel water in de auto.

Iemand ervaring met hoe die vast zitten? Fotos?

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
Bas V
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Gepost: 30 mei 2018 09:56 PM
  [ # 51 ]

Hoi Rene,

Op onderstaande foto zie je hoe de flap hoort te zitten. Het is een waardeloos systeem wat lang niet al het water opvangt, ook als het goed op zijn plek zit. Ik heb van kunststof profiel gootjes gemaakt die het water alsnog opvangen en naar de zijkant leiden, dat is wat je onder de flap ziet zitten op de foto.

Had jij wateroverlast binnen in de auto? Volgens mij kan dat niet daar vandaan komen, die flapjes lozen hun water deels op de isolatie en er is volgens mij verder geen verbinding naar binnen.

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 30 mei 2018 10:08 PM
  [ # 52 ]

Hey bedankt verheldert het !! Ze zitten volgens mij deels vast door ‘ingeschoven’ te zitten met de parafan.

Ik heb wat rechtsvoor zitten. Weliswaar heeft de parafan ook losgezeten. Die heb ik tijdelijk maar vastgemaakt met ductape aan de onderkant (buiten t zicht). Heb hem vastgelijmd gehad met montage lijm. Maar die heeft nu na 5 maanden losgelaten. Dus kan zijn dat ie daardoor (veel) water heeft opgevangen haha.

Is er btw een betere kit op de markt? Of toch maar gaan voor een parafan van een sloopauto..

In ieder geval denk ik wél dat het verbonden is. Want je hebt dat isolatiemateriaal dat aan de parafan vastzit en isolatiemateriaal dat aan de (positie aan achterkant van de motor) tegen het, zo heet het volgens mij, schutbord vastzit van waar je met je voeten zit zeg maar. Daar stroomt het water naartoe volgens mij!

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 30 mei 2018 10:20 PM
  [ # 53 ]

Trouwens vraagje, die ruitenwisser armen heb ik de moer van losgedraaid gehad. Maar ik krijg de arm er niet goed af, die zit vast. Gewoon met beleid hard eraan trekken?

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
henry the bulldog
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017

- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Gepost: 30 mei 2018 10:26 PM
  [ # 54 ]

Kijk even in mijn blog “Mom’s new ride” daar staat hoe ik de parafaan heb gestut zeg maar.
Hierdoor kan deze niet meer zakken en niet van de voorruit afschuiven.
Wat betreft kit: Sikaflex 221, is een soort rubberachtige kit en blijft flexibel

C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN.  217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km

Profiel  
 
Bas V
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Gepost: 30 mei 2018 10:50 PM
  [ # 55 ]

De flap zit inderdaad soort van vastgeklemd door de paravan, ter hoogte waar je op mijn foto het stukje schilderstape ziet zitten.

In principe komt er bij elke C4 water onder de paravan, let maar eens op als je er eentje ziet staan, soms hangt de paravan helemaal los en zie je zo de onderrand van de ruit zitten.

Ik had Bison Polymax gebruikt, dat zit muurvast maar zie op een plek dat het niet goed gehecht heeft aan het rubber van de paravan, wellicht dat de Sikaflex van Henry het beter doet (of ik had het niet goed genoeg ontvet Mr. Green).

Volgens mij hoort dat schutbord waterdicht te zijn, anders zou opspattend water van de straat ook naar binnen komen. In de tijd dat het water nog makkelijk onder mijn paravan kon stromen had ik in ieder geval geen last van wateroverlast daar. Het isolatiemateriaal was toen wel zeiknat altijd.

De ruitenwissers zaten bij mij ook ongelofelijk vast. Voorzichtige tikjes tegen de armen met een hamer zou kunnen helpen. Bij mij in ieder geval niet, ik ben toen naar een garage gegaan waar ik een speciaal hulpmiddeltje mocht lenen. Daarmee trek je de ruitenwisser er zo af. Ik zou er niet hard aan gaan wrikken omdat je het mechanisme eronder anders misschien beschadigd.

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 01 juni 2018 08:54 AM
  [ # 56 ]

Oke ik ben benieuwd. Ik zie dat die Sika met name te bestellen is online. Aangezien ik morgen aan de slag ga ermee, denk ik dat ik even langs de bouwmarkt / automaterialenzaak rijd.

In principe moet het te nemen product UV-straling aankunnen gedurende een lange periode, flexibel noch sterk te zijn (en zo uit het schap te halen…)

Die ruitenwisserarmen zitten dus aardig vast… nog even kijken hoe ik die los ga halen dan (zonder tooltje) :’(

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 01 juni 2018 05:59 PM
  [ # 57 ]

Moer beetje los draaien van de wisserarm (1-2 toeren), wisserarm omhoog zetten en beetje links rechts wrikken, rustig aan, niet teveel, als hij los is, de moer er verder af draaien en arm wegnemen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
henry the bulldog
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017

- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Gepost: 01 juni 2018 07:04 PM
  [ # 58 ]
Rene1994 schreef:

Oke ik ben benieuwd. Ik zie dat die Sika met name te bestellen is online. Aangezien ik morgen aan de slag ga ermee, denk ik dat ik even langs de bouwmarkt / automaterialenzaak rijd.

In principe moet het te nemen product UV-straling aankunnen gedurende een lange periode, flexibel noch sterk te zijn (en zo uit het schap te halen…)

Die ruitenwisserarmen zitten dus aardig vast… nog even kijken hoe ik die los ga halen dan (zonder tooltje) :’(

Een goede ijzerwaren winkel heeft Sikaflex tongue wink

C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN.  217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km

Profiel  
 
Bas V
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Gepost: 02 juni 2018 01:58 PM
  [ # 59 ]

Ik kon toen geen Sikaflex vinden bij mij in de buurt en wilde ook snel aan de slag. Toen kwam ik uit bij Polymax wat als ik mij goed herinner zijn oorsprong heeft in de autoindustrie. Polymax hecht op alles, is UV en weerbestendig en blijvend flexibel. Als je teruggaat naar post #27 in deze thread zie welke variant ik gebruikt hebt (de enige zwarte geloof ik).

Ik ben benieuwd of het je gelukt is! Wink

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 04 juni 2018 09:10 AM
  [ # 60 ]

Reparatie wordt door mij uitgesteld, had toch dat trekgereedschap nodig (driepootstrekker o.i.d.). Familielid heeft hem die ik gebruiken kan, dus dat komt een andere keer. Deze heb ik nodig voor de ruitenwisserarmen… vanalles geprobeerd om hem los te krijgen, WD-40, hefboompje maar niks.. zit goed vast!

Mijn pa adviseerde mij om eens langs een vijverspecialist te gaan (waar hij zelf ook klant van is). Ik ben daar langsgegaan en zij hebben normaal allerlei soorten kit / lijm op voorraad. Toevallig toen ik langs ging alléén die kitlijm dit ik nodig had.. haha

Ik zocht dus lijm die water- en UV-bestendig is (in ieder geval er lááááng tegen aan kan) én sterk verlijmend: Aquaking MS Sealer.

Omdat ik nu nog niet de reparatie definitief kan uitvoeren, heb ik hem over 1/3 van de lengte vastgekit en een nacht laten drogen. Dit zodat ik hem nog altijd kan loshalen. Hij zit nog steeds vast na 200 km!

Voor de afwatering van de ‘flapjes’ onder de roosters, ga ik een PVC-dakgoot gebruiken. Ja een dakgoot in een auto die van zichzelf water hoort af te voeren normaal gesproken Razz ik heb nog aluminium dakgoothouders gekocht. Het een en ander vastmaken zoals afgebeeld bij jouw post hierboven.

Laat nog even op zich wachten!

Hieronder een afbeelding hoe hij was. (zit ductape onder om enig water tegen te houden). Foto van hoe hij nu tijdelijk is heb ik nog niet.

Afbeelding Bijlagen
Knipsel.PNG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook