Pluriel CO afgekeurd
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 210
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 29 november 2017 04:49 PM

Graag wil ik het forum advies en hulp willen vragen bij het oplossen van emissie probleem:

Dochterlief woont en werkt in brussel rijdt een Pluriel met Belgische platen.
Onlangs is haar auto afgekeurd bij de technische keuring.
Dit nadat er een andere (niet nieuwe) uitlaat is geplaatst want bij de vorige keuringen kreeg ze daar commentaar over.

Vervolgens zijn na de afkeur de kat plus sonde en het uitlaatspruitstuk plus sonde vervangen. Kat plus sonde gebruikt, uitlaatspruitstuk plus sonde nieuw.
Maar nog steeds CO afkeur. Volgens de m.i. niet zo deskundige Citroen dealer in Jette moet a +900 euri de ecu worden vervangen.
Wat vinden jullie daarvan, en wat zou een goede benadering zijn?

betreft pluriel 1.4 5 bak 2006 met ecc 140kkm
commentaar wordt op prijs gesteld

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 november 2017 07:45 PM
  [ # 1 ]

Ja dit blijven altijd lastige dingen,  even een paar dingen door lopen, draaid de motor mooi rond?  Of heb je het idee dat de motor stationair een beetje zaagt, het toerental gaat dan iederkeer een beetje omhoog,  bv van 850tpm naar 900, of zo? 
Is er al gekeken of er geen valse lucht ergens wordt onttrokken, dit doen ze met pilot start, te spuiten op vacuumslangen, en aansluitingen van inlaat gedeelte, bij lekage reageert de motor hierop,
Houd ook eens de uitlaat goed met een doek dicht en geef dan flink gas, een fluit of veel gesis, ergens onder de auto duid ook op een lucht lek,  vooral dicht bij het spruitstuk, geeft dit probleemen,  de sonde meet immers nu de verkeerde waarde, en gaat dit dan aan passen, dus te veel co,
De ecu, kan ook naar een centrum worden gebracht waar ie wordt na gekeken, en eventueel wordt gerepareerd, dit is dan vaker ergens rond de 200 euro, en hoeft dan niet opnieuw worden te worden ingeleerd, deze kosten komen bij je dealer vaak nog op de kosten van de nieuwe ecu,  vandaar 900+ ,en dan maar hopen dat het daar mee is verholpen,
De ecu noemen ze tegenwoordig bsi/ van-bus, systeem,
Dit zoek je voor reperatie op Google,

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 210
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 29 november 2017 09:21 PM
  [ # 2 ]

Goeie hulp dank je wel.
Ik rij niet met de auto vanwege boetes enzo (we betalen belasting genoeg niet?), maar dacht dat de motor goed rond loopt bij deellast maar hoorde van mijn dochter dat hij staionair wel kan zagen. Betekent dit dat de BSI goed zou kunnen regelen op verkeerde input?
Na de Katwissel minder benzine verbruik maar nog te hoog CO.


Welke input krijgt de BSI/canvan bus nog meer naast de sondes?
Kom op de luchtmassameter, koelvloeistof temperatuursensor en toerentalsensor. Kunnen die met lexia uitgelezen worden of met een multimeter doorgemeten ofzo? Lukraak de BSI vervangen zoals de dealer zegt lijkt me een shot in the dark.

Daarnaast las ik dat op het niveau van brandstof ook de injectoren/nozzles bougies vervuild kunnen zijn. Heb tegen haar gezegd dat ze een injectorcleaner moet gebruiken.

Al met al lijkt het dat het voor het uitlaatspruitstuk verkeerd zit omdat dat onderdeel nieuw is, de sondes zijn gecontroleerd en de kat is gewisseld voor een gecontroleerde gebruikte. Maarrr realiseer ik me nu; de ellende is wel begonnen nadat de uitlaat is vervangen. Kan een lek NA of in de buurt van de tweede sonde in de uitlaat de oorzaak zijn (omdat er te weinig tegendruk is ofzo?)

De tip van pilot start gaan we doen. Hoop dat het niet nodig is om de BSI op te sturen.
to be continued  


 

 

 

 

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 november 2017 11:34 PM
  [ # 3 ]

Toch maar even precies:
De BSI, Boitier Service Intelligence is de “computer” die alle gegevens van je Citroen bijhoudt en die de gegevens van en naar de andere computer stuurt via de Canbus. De BSI regelt wel een aantal zaken zelf ( verlichting etc) maar NIET het motormanagement.
Als je probleem begonnen is NA het vervangen van de uitlaat, waarbij ook de katalysator vervangen is zou ik in die buurt gaan zoeken.
Ik denk dat je die Pluriel toch eens aan een Lexia moet hangen door iemand die er verstand van heeft om te weten waarom de CO niet goed is. Zomaar de ECU vervangen voor 900 euro lijkt me echt een slag in de rondte zoals je zegt.
Als de CO VOOR de vervanging van het spruitstuk en uitlaat goed was dan zit er zeer waarschijnlijk een probleem in de bekabeling naar een van de sondes,. Het kan ook zo maar zijn dat een kabel van een lambda sonde beschadigd is of dat de “voorste sonde” niet de goede is.
In principe regelt de voorste sonde het mengsel, en is de tweede sonde voor de controle van de katalysator.
Als je computer het mengsel niet KAN bijregelen omdat de sonde goed is maar er is iets anders mis zie je dat ook met een Lexia.
Je kunt ook eens nakijken wanneer de laatste keer de bougies vervangen zijn. 
Je mag als Nederlander in Belgie gewoon met die Pluriel rijden,( belastingstechnisch gezien), pas als je in NL komt krijg je gezeik over belasting…. Alleen moet je wel even vragen hoe het met de verzekering zit. Even een weekendje Brussel plannen?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jomp
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 30-11-2017

Gepost: 30 november 2017 01:03 PM
  [ # 4 ]

Dankuwel voor jullie reacties!

‘Stationair zagen’ is de laatste tijd afgenomen, komt nog maar weinig voor. Starten is wel geregeld een probleem.

Of het probleem al bestond voor het vervangen van de uitlaat is niet duidelijk. pas erna is dit bij de technische keuring/apk naar boven gekomen. Vreemd is het wel dat een Citroën garage die een auto voor de keuring klaarmaakt hier niet naar heeft gekeken en ook het motormanagementlampje in het dashboard heeft genegeerd.

De test met de uitlaat kan ik nog doen, net als reinigingsvloeistof voor de injectoren en de pilot start. Welke stappen zijn nog meer aan te raden?

>de auto heeft een Belgisch kenteken met een Belgische verzekering en een bestuurder met vaste Belgische verblijfplaats, dus niks te maken met het Nederlandse belastingstelsel.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 30 november 2017 01:08 PM
  [ # 5 ]

En wie bent u?

De dochter van de topicstarter?

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 november 2017 01:10 PM
  [ # 6 ]

Als je motormanagement lampje in het dashboard aan is is de eerste stap zoeken welke foutmelding daarachter zit: Aan de lexia dus en uitlezen. En Ja, ik begrijp ook niet dat de Citroen garage dat niet eerst gedaan heeft.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jomp
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 30-11-2017

Gepost: 30 november 2017 04:26 PM
  [ # 7 ]

Dag René,

inderdaad ben ik de dochter van de topicstarter/eigenaar van de auto waar dit topic voor gestart is.

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 210
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 30 november 2017 09:31 PM
  [ # 8 ]

@René, heb getracht je een mail te sturen vanmiddag maar kon geen verbinding maken met/via de gmail server. Heb het maar opgegeven. Maar Marjon (Jomp) is onze dochter, groot geworden in eenden, visa’s, bx’en xm’s. Zij is na de middelbare school als 18 jarige in Brussel regie gaan studeren aan filmacademie en werkt nu als zzp’er in dat vak. Ik hoop dat ik haar hiermee voldoende geïntroduceerd heb.

Citroensmgz schreef:

Als je motormanagement lampje in het dashboard aan is is de eerste stap zoeken welke foutmelding daarachter zit: Aan de lexia dus en uitlezen. En Ja, ik begrijp ook niet dat de Citroen garage dat niet eerst gedaan heeft.

naast de dingen die zelf te doen zijn: start pilot, uitlaat dichthouden, injectorreiniger, dus een (andere) dealer zoeken die met een Lexia kan omgaan.
(Als je in nederland een moertje laat vervangen bij een dealer krijg je stantepede een mail om het bezoek te evalueren Belux heeft wat dat betreft nog en wereld te winnen lijkt me.) Het zal achteraf bezien geen rocket science zijn en dus niet nodig om daar financieel op leeg te lopen a raison van 900+.

Dank heren voor jullie adviezen.
Winus (Zaltbommel)

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 30 november 2017 10:14 PM
  [ # 9 ]
citrohanxm schreef:

@René, heb getracht je een mail te sturen vanmiddag maar kon geen verbinding maken met/via de gmail server.

Ik kreeg de mail wel binnen, alles werkt en is opgelost zoals je ziet.  Als je gebruikersnaam/schermnaam een type auto is, wordt het account geweigerd.


Maar goed, het is gelukt.  Welkom Marjon!

 

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 02 december 2017 09:42 AM
  [ # 10 ]

Sinus, de dingen die ik schreef zijn simpel en snel te doen, en alleen al om dit uit te sluiten, dat het dat dus niet is,  soms kan het uitlezen dan negatief uit vallen, bv bij een lucht lek gaat een sensor bij sturen,  als de ander dit dan niet kan oplossen, is er dus een fout, dus gaat lampje branden, er zijn garage,s die dan van alles gaan veranderen,  en er niet even bij denken aan een lek,  van bv een slangetje van 3,50€  waar door het dan in eens is opgelost,  dus heb je een lek, los dan eerst dat op, alleen uitlezen is al gauw 50€ en dan zit je al in de procedure dat de garage kassa begint te rinkelen, want ik kan maar weinig garage,s die zich gelijk ophef probleem storten, alleen maar gewoon om tijd te rekken, want tijd is geld,

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 210
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 02 december 2017 09:45 PM
  [ # 11 ]

ja komt bekend voor. Deze dingen: slangen op lekkage controleren etc. kosten niet veel geld en zijn gemakkelijk zelf te doen. Maar kan het niet doen op afstand, zal in brx moeten gebeuren.
Ben wel via mijn xm club op zoek naar een lexia in zuid nederland zodat we misschien wat verder komen.
Heb gelezen dat de labda sonde 4 aansluitingen heeft, twee voor warmte en twee voor uitlaatgaas meting. Heb dit nog nooit bij dehand gehad dus gaat langzaam…..
Dank heren

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook