1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Radio ontvangst slecht / stoort
erwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 06-03-2004

Gepost: 27 juli 2017 06:38 PM

Hallo,

Ik heb sinds 4 weken een C4 Picasso automaat Exclusief uit maart 2016 en deze bevalt mij prima alleen de radio stoort/ruist regelmatig en is zeer hinderlijk. Ben bij de dealer geweest en die hebben de auto nagekeken en ze hebben de radio een update gegeven en de antennekabel verlegd en elektromagnetische klemmen geplaatst. Vandaag de auto weer opgehaald en ze zeggen dat het probleem voor 95% is verholpen.
En wat blijkt…..dus niet. Heeft iemand ongeveer hetzelfde probleem en wat hebben ze er aan gedaan of wie weet wat het kan zijn.

Alvast bedankt,

Erwin

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 31 juli 2017 01:27 PM
  [ # 1 ]

Heb je toevallig je telefoon/smartphone in een houder vlakbij de radio? Dat was bij mij de oorzaak. Phone een ander plekje gegeven en kraakheldere ontvangst.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 31 juli 2017 01:53 PM
  [ # 2 ]

De vraag is of de radio de signalen zwak binnenkrijgt, als gevolg van draadbreuk, slechte antenne, defecte antenneversterker enz, of dat de signalen worden gestoord door HF energie uit andere apparaten (boordcomputer, navigatie, smartphone, gameconsole enz). In het laatste geval klinkt de ruis vaak erg venijnig; scherp sissen, piepen, fluiten, zagen, kraken, tikken enz.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
erwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 06-03-2004

Gepost: 16 augustus 2017 04:24 PM
  [ # 3 ]
jhvink schreef:

Heb je toevallig je telefoon/smartphone in een houder vlakbij de radio? Dat was bij mij de oorzaak. Phone een ander plekje gegeven en kraakheldere ontvangst.

Nee ik gebruik bluetooth dus dat is het nie.

 

Profiel  
 
erwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 06-03-2004

Gepost: 16 augustus 2017 04:36 PM
  [ # 4 ]

Auto gisteren weer weg gebracht naar dealer en conclusie is dat de ze contact hebben gezocht met Citroen Nederland en die hebben gezegd dat er met sommige auto’s deze problemen hebben. Er waren nog niet genoeg klachten en ze hebben deed door gegeven naar Citroen Frankrijk. Zodra er een oplossing is wat betreft het storen wordt ik hierover ingelicht.

Maar het vreemde is dat ik bij de leenauto ( nieuwe c4 cactus ) met DAB+, en ik schakel die uit naar FM hetzelfde euvel heb maar dat het DAB systeem deze gelijk weer corrigeerd/ inschakelt.

Wordt vervolgd.

Profiel  
 
u00d322
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 20-10-2014

- (Grand) C4 Picasso 1.8 16 V import Duitsland
Gepost: 24 oktober 2017 07:10 PM
  [ # 5 ]

hoi. ik heb ook slecht ontvangst. antenne versterkker op dak kortsluiting door vocht. Mogelijk voeding uit radio slecht. meet 3 volt.  lujkt me te kort. nu vervanger van sloop met extra draad. nu zonder spanning op extra draad nóg steeds slecht ontvangst. moefen extra

Profiel  
 
u00d322
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 20-10-2014

- (Grand) C4 Picasso 1.8 16 V import Duitsland
Gepost: 24 oktober 2017 07:13 PM
  [ # 6 ]

ga morgen extra draad aansluiten. weet nog niet welke spanning.
iemand een idee?

Profiel  
 
u00d322
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 20-10-2014

- (Grand) C4 Picasso 1.8 16 V import Duitsland
Gepost: 27 oktober 2017 11:30 PM
  [ # 7 ]

door kortsluiting geen voeding meer uit radio. vervagende antenneversterker werkt niet goed? Nu versterkerprint overbrugt. antenne kabel rechtstreeks naar antenne. voldoende ontvangst.
probleem opgelost.

Profiel  
 
Bigpapa
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 07-02-2008

Gepost: 06 december 2017 09:53 AM
  [ # 8 ]

@uOOd322,

Het probleem is opgelost zeg je.

Ik heb hetzelfde probleem, kan jij iets meer vertellen hoe je dit gedaan heb.
Neem aan dat je de hele hemel eruit heb gehaald.
Graag zie ik een tegen bericht, kan ik mijn irritatie wat betreft de radio ook is laten verdwijnen.

C4 Picasso 1,8i 16v Ambiance 2007

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 06 december 2017 02:35 PM
  [ # 9 ]

meestal zit de antene bij de interieur verlichting ???
ik had bij mijn xsara Picasso, de antenespriet los geschroeft, en daar toen een electra draad haar, omheen gewikeld en er weer in geschroeft, toen was de ontvangst weer goed.

Profiel  
 
Bigpapa
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 07-02-2008

Gepost: 06 december 2017 02:40 PM
  [ # 10 ]

Bij mij zit de antenne bij de kofferbak. Dus die loshalen en gewoon een kale draad eromheen wikkelen?? Waar moet je die op aansluiten dan?

C4 Picasso 1,8i 16v Ambiance 2007

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 06 december 2017 02:53 PM
  [ # 11 ]

ja weet niet hoe het bij de opvolger zit van mij, maar hij zit bij jou toch ook op het dak? en heb je dan een spriet als antene, of zo,n haaie vin.  ik had bij mij de spriet uit de voet gedraaid, daar zit M5 op en daar die draad op gewikeld en toen er weer in geschroeft

Profiel  
 
Bigpapa
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 07-02-2008

Gepost: 06 december 2017 03:18 PM
  [ # 12 ]

Zit bij mij op de spoiler. En idd een spriet.

C4 Picasso 1,8i 16v Ambiance 2007

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 06 december 2017 03:31 PM
  [ # 13 ]

a,ha, o nou dat wist ik niet dus houd dit van mij voor jou op.

Profiel  
 
Bigpapa
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 07-02-2008

Gepost: 06 december 2017 04:30 PM
  [ # 14 ]

Ik kan het altijd proberen. Wie weet heeft het nut.

C4 Picasso 1,8i 16v Ambiance 2007

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 06 december 2017 11:02 PM
  [ # 15 ]

Een antenne heeft twee polen en wordt verbonden met een coaxiale kabel. De massa is recht onder de antenne verbonden aan de gevlochten mantel van die kabel en de antennespriet is verbonden aan de kern. De twee polen mogen elkaar nergens raken en natuurlijk mag de verbinding van beide polen ook nergens onderbroken zijn.
Bij de radio komt, via de plug, het signaal van de kern binnen in het ontvangstcircuit en de massa komt weer aan de nul te liggen. Op deze manier worden eventuele storingen door de mantel van de kabel weg gehouden van de kern en dus buiten de ontvanger gehouden.

Radio werkt met elektromagnetische golven/inductie. Daarom werkt de antenne ook als je een spoel om de spriet wikkelt. Bij een breuk in de voet is dat een simpele, doch redelijk goede, oplossing.

De beste antenne op een auto is nog altijd die van een kwart golflengte, dat is in het centrum van de FM-omroepband ongeveer 72cm. Alles dat beduidend korter is dan dat werkt minder efficiënt en zal daardoor gevoeliger zijn voor storingen omdat de verhouding tussen storing en signaal slechter wordt. 
Bovendien werkt de antenne het beste als die centraal en verticaal op het dak staat. Het dak vormt dan een evenredig grondvlak. Als je ‘m naar de rand van het dak verplaatst zal de antenne richtingsgevoelig worden naar de kant waar het meeste dak aanwezig is.

NB Een antenne werkt niet of nauwelijks met een incompleet of afwezig aardvlak. Als de antenne op een (deels) niet-geleidend vlak wordt geplaatst dan is het noodzakelijk om stalen draden of platen o.i.d. van minstens 1/4 golflengte onder de antenne te plaatsen en die, recht onder de antenne, te verbinden met de nul van de coaxkabel. Die dienen dan als kunstmatig aardvlak (radialen). Er bestaan ook antennes waarbij een aardvlak minder nodig is door het gebruik van spoelen, maar die komen niet zo veel voor in auto’s.

Een goede kabel met 100% goed aangesloten connectoren is van groot belang, vooral met alle storingsbronnen die tegenwoordig in auto’s zitten. Bluetooth, bijvoorbeeld, werkt ook met radiogolven, en dat kan zodoende dus ook vreselijk storen, vooral bij goedkope, slecht gefilterde apparatuur.

Kortom: wil je super-ontvangst? Zet dan een spriet van 70cm centraal op het dak, met daaraan een kwalitatief goede coaxkabel en goede pluggen. Al het andere is een compromis. In de praktijk komen compromissen helaas het meeste voor en daarom hebben alle zenders tegenwoordig extreem veel hogere vermogens dan in theorie nodig zou hoeven zijn. Dat loopt tot in de megawatts, maar dat terzijde.

Afbeelding Bijlagen
coax.jpgGP_antenne.gif
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook