Citroën C3 classic 1.1 benzine bj. 2010 - aanjager blaast alleen koude lucht
Sonnyrico
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 14-03-2010

Gepost: 03 december 2017 11:57 AM

Goedemiddag beste mensen,

Ik hoop dat ik hier een oplossing kan vinden, eeuwige dank zal uw deel zijn Smile
Volgend probleem:

Tijdens filerijden gisteren blies mijn aanjager alleen nog koude lucht. Als ik hem op de hoogste stand, 4, zette, en maximum warm-stand, kreeg ik heel heel “lauwe” lucht.
Wat me ook opvalt, soms krijg ik bij het starten en bij het stilleggen een heel kort zoemend geluid ( dat geluid kan je een beetje vergelijken met “doorstarten”, zoals je contactsleutel in startstand houden terwijl motor al draait).
Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft, maar kan het er maar meteen bij vermelden..

Bijkomende informatie:
- ik heb geen airco
- meestal korte afstanden (gemiddeld 20 à 30 km)
- kilometerstand is 44.000, bj 2010 citroën C3 1.1 benzine.

Alvast bedankt voor een reactie,

Met vriendelijke groet,

John

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 03 december 2017 12:55 PM
  [ # 1 ]

Heb je in de afgelopen periode meschien veel koelvloeistof aan het systeem toe gevoegd???  Of kijk je nooit onder de kap, en doet de garage dit,?  Dit om een indecatie te krijgen,
Namelijk als de kachel koud wordt, en dan nog in de file ook, waar ie dus eigenlijk bloedheet moet worden, omdat er geen koeling meer is,  denken we gauw aan een te laag vloeistof niveau,  dit dan even checken,maar we willen ook weten de eerste vraag, omdat er dan lucht in het systeem kan zitten, en de volgende kwaal de koppaking kan wezen,
Het hoeft natuurlijk niet want er zijn nog genoeg andere dingen die het kunnen wezen,
Ja die zoem, startmotor dat kan,  is de accu vers, ouder dan 4jaar, ja dan vaak op,  een vaak simpele test is grootlicht aan, 2 min wachten, en dan starten, gaat dit niet of heeeel moeizaam,  tijd voor een nieuwe accu,

Profiel  
 
Sonnyrico
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 14-03-2010

Gepost: 03 december 2017 01:19 PM
  [ # 2 ]

Hartelijk dank voor uw reactie.
1)Ik ga eigenlijk altijd naar de garage. Heb voor 6 maand nog mijn regulier onderhoud laten doen. Nu kijk ik op mijn factuur, en zie daar niks van koelvloeistof staan. Dan kijk ik dit best zelf eens na, vermoed ik .
Heb niet echt mechanische talenten, maar dit zal wel zo moeilijk niet zijn zeker Wink?
Hopelijk heb ik geen schade opgelopen mocht er te weinig koelvloeistof inzitten??

2)Wat de accu betreft, hij is sedert die acht jaar nog nooit vervangen, maar startproblemen heb ik niet hoor, enkel dat kort doorstartend geluid, ook bij het stilleggen (soms).

Alvast bedankt voor uw reactie,

Met vriendelijke groet,

John

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 03 december 2017 01:41 PM
  [ # 3 ]

Tja, bv ik kijk 2x per maand onder de kap, minimaal, en ik rijd ook maar 11000km ,p.jaar,  je weet immers nooit waneer het verkeert gaat,  nou kijk even in je instructieboekje van hoe en wat,  neem toch ook aan dat je af en toe ruitensproeier vloeistof bij vult ? 
Een ding elke motor verbruikt olie, alleen door korte ritjes vormt er vaak vocht in de motor die zich vermengd met de olie,  waar door het lijkt dat de olie op pijl blijft,
Bv na een heel lange rit bv 300+ zal het vocht verdampen, en heb je dus in een rit in eens veel minder olie,  daarom moet 1x per jaar nieuwe olie erin, bij veel korte ritjes,

Profiel  
 
Sonnyrico
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 14-03-2010

Gepost: 03 december 2017 02:50 PM
  [ # 4 ]

Heb net even gekeken onder motorkap.
Koelvloeistof lijkt me ok van niveau? Zie bijlagen aub.

Voor de rest, motorcompartiment is nog droger dan mijn humor Wink. Ook geen lekken onder wagen.
Oliepeil ok.

Mvg,

John

Afbeelding Bijlagen
IMG_2620_(Small).JPGIMG_2621_(Small).JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Vert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 04-07-2006

Gepost: 08 december 2017 07:32 PM
  [ # 5 ]

Thermostaat ? Voel eens aan de slangen in/uitgaande bij radiator wordt er maar 1 warm zal het de thermostaat zijn..

Profiel  
 
Sonnyrico
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 14-03-2010

Gepost: 26 december 2017 10:02 AM
  [ # 6 ]

Hallo Vert,

Is inderdaad het geval,bedankt voor de tip!
Ik vond het wel raar dat als ik de aanjager vol op maximumwarmte zette, er toch nog heel lauwe lucht uitkwam, vandaar dat ik aan iets anders dacht.

Nu nog even kijken wat dit mij gaat kosten Surprised

Bedankt iedereen en fijne feesten!

Mvg,

John

Profiel  
 
Vert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 04-07-2006

Gepost: 26 december 2017 11:28 AM
  [ # 7 ]

Nou mooi opgelost,via de dealer zal dat zo rond de 250 euro zijn incl nieuwe koelvloeistof tenzij je oude vloeistof nog goed is dan kan dat er zo weer in ..

Profiel  
 
Sonnyrico
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 14-03-2010

Gepost: 26 december 2017 12:54 PM
  [ # 8 ]

toch nog redelijk, misschien kan ik ergens een tweedehands thermostaat op de kop tikken, zal ns rondneuzen. Of raad u dit af?

Mvg,

John

Profiel  
 
Vert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 04-07-2006

Gepost: 26 december 2017 01:27 PM
  [ # 9 ]

Zou ik niet doen,je weet niet wat daar mee is en oud die is straks heb je die er in en doet niet of week later weer stuk..

Profiel  
 
Sonnyrico
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 14-03-2010

Gepost: 26 december 2017 01:29 PM
  [ # 10 ]

Mja, u heeft gelijk. Want goedkoop kan uiteindelijk duurkoop worden. Hartelijk dank voor uw input!

Mvg,

John

Profiel  
 
Vert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 04-07-2006

Gepost: 26 december 2017 02:45 PM
  [ # 11 ]

christmas

Profiel  
 
Dorry
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 27-07-2023

Gepost: 30 augustus 2023 07:18 PM
  [ # 12 ]

Hallo, ik heb het omgekeerde fenomeen.
De aanjager blaast enkel warme lucht… kan dit ene gelijkaardige oorzaak hebben?

Ik heb de weerstand al vervangen maar wat ik wel merk is dat de 2 metalen buizen onder het dashboard wel goed warm zijn
Ook als de kob op koude lucht staat (GEEN airco)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook