Slippende koppeling na 45000km
Herman01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 05-12-2017

Gepost: 06 december 2017 12:03 AM

DS3 VTI120 So Chic

Na 45000km gereden te hebben slipt af en toe de koppeling.
Het gebeurt alleen als ik flink doortrek op de snelweg. De toerenteller schiet dan even door, zo’n 500 toeren.
Wat opvalt is dat het vaak alleen optreedt nadat ik de koppeling heb gebruikt. Als ik meerdere malen het gaspedaal flink intrap lijkt alles weer normaal.  De koppeling voelt normaal aan.

Het probleem manifesteerde zich nadat de auto voor een beurt na de dealer is geweest, waarbij ook de remvloeistof is vervangen. Ik ben terug gegaan naar de dealer en zij hebben de de koppelingscilinder bekeken en goed ontlucht.
De remvloeistof wordt nml ook voor de hydraulische koppeling gebruikt.

Helaas is het probleem daarmee niet verholpen. 

Herkend iemand dit probleem ?

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 06 december 2017 08:43 PM
  [ # 1 ]

Denk dat het niet aan de hydraulische bediening zal liggen, maar alles is natuurlijk mogelijk. Voelt het pedaal normaal aan en keert hij goed en snel terug na het indrukken? Dan is kans klein dat er wat met de bediening mis is. Wel vreemd dat het na een onderhoudsbeurt is. Ze hebben toch geen remvloeistof gemorst in de buurt van de koppeling? Zelf heb ik het ooit ook voor gehad met mijn C5, al op 20000 km denk ik. Maar daar waren problemen van gekend en voor zover ik het weet van de Ds 3 niet of weinig.
Hoop dat ze het vinden en kunnen oplossen zonder al te grote kosten.

Profiel  
 
Herman01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 05-12-2017

Gepost: 07 december 2017 12:37 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reaktie. Het is idd te hopen dat het meevalt. Zal nog eens goed naar de bediening kijken en voelen. Weet iemand hoeveel de vrije slag vh pedaal moet zijn? Is er ergens een tekening/beschrijving hoe het systeem in elkaar steekt? 

Vond op een ander forum een gelijksoortig geval van slippende koppeling met een DS3:

https://www.problemcar.nl/nl/particulier/citroen/220193-optrekken-zonder-aan.html

Wordt dit herkend?


Profiel  
 
ChrisML
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 11-11-2017

Gepost: 09 december 2017 02:06 PM
  [ # 3 ]

Je kan vrij simpel kijken of je koppeling slipt of niet.

Sta stil, zet hem in zijn twee en probeer weg te rijden. Wanneer dit met horten en stoten gaat, is je koppeling oké. Zie je het toerental oplopen, met bijna geen beweging in de auto zelf… dan slipt hij.

Zo ook met het optrekken bij een stoplicht, geef eens flink gas in zijn 1 en schakel z.s.m. over naar zijn 2. Slipt hij zonder moeite? Dan moet er naar gekeken worden..

Profiel  
 
Herman01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 05-12-2017

Gepost: 11 december 2017 11:56 PM
  [ # 4 ]

Ik kreeg nog wat suggesties van een collega die veel aan auto’s sleutelt:

- zuiger koppelingscilinder (achter pedaal) komt niet helemaal terug.
- koppelingsplaat loopt niet soepel over de spline (vertanding) op de as
- olie lekkage op de koppelingsplaten

Gaf mij het advies de koppelingscilinder te controleren en goed te kijken of er sprake is van olie lekkage bij de koppeling.

Ik hoop dat er andere DS3 of VTi120 motor gebruikers zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt.

Verder wil ik graag weten of mijn koppeling niet te hoog aangrijpt. Wat is normaal voor een DS3 - VTI120 ?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 12 december 2017 11:12 AM
  [ # 5 ]

Was dat hoog aangrijpen dan ook voor ie naar de garage ging?
De hydrauliek is zelf stelend, kan dat bij ontluchten dan teveel druk is gegeven,  kan maar dan moet de druk er weer af, vraag of je collega dit even voor je doet, is simpel te doen,
De vloeistof die in de leiding zit komt namelijk niet terug in reservoir,  daar door is het zelf stellend, door de ontluchtingsklep nippel los te draaien, komt ie in neutrale stand,
Bij die andere revieuw, was het probleem, dat de spiebaan waar het druklager over schuift, droog was, en daar door, het druklager klem kwam te zitten,  soms kan je via gat in het het kopelingshuis die as zien, en met een verlengde slang de boel smeren, leuke garage heb je, vooral oplossend,  geef ze voor kerst een fles zoutzuur,

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 12 december 2017 07:21 PM
  [ # 6 ]

Het aangrijppunt zit inderdaad vrij hoog maar dat schijnt normaal te zijn bij ds3’s. Ik heb er wel eens naar gezocht maar na wat lezen op ds3club.co.uk kwam ik tot de conclusie dat het zo hoort.

Maar dat is dan ook het enige wat normaal is, de rest van je problemen herken ik gelukkig niet.
Zoals beremans zich al afvraagt moet dit dan inderdaad van te voren ook al zo geweest zijn. En je hebt hoog en te hoog…
Toch nogmaals terug naar de garage?

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
Herman01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 05-12-2017

Gepost: 12 december 2017 08:47 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor jullie reakties

Ik ben nog niet terug geweest naar de garage waar ik, tot op heden, tevreden over ben. Ik vroeg mij alleen af of mijn koppeling niet te hoog aangrijpt.  Heb niet het gevoel dat er iets veranderd is in het aangrijppunt door de service beurt. Als ik het zo lees zou een hydraulische koppeling zichzelf goed moeten stellen en is een hoog aangrijppunt normaal voor een DS3. 

Omdat het probleem zich maar incidenteel voordoet (hoge versnelling / snel accelereren) en ik er nog prima mee kan rijden ga ik rond de feestdagen nog eens goed kijken of ik iets vreemds kan ontdekken. Daarna met de garage overleggen.

Mochten er nog suggesties zijn dan hoor ik die graag.

 

 

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 12 december 2017 09:57 PM
  [ # 8 ]

Persoonlijk zou ik er niet te lang mee wachten,  en dat de hydrauliek zelfstelend is, ja een kant op, dus alleen maar strakker,  en dat is nou het probleem op dit moment, 
Het is simpel de kopeling slijt, en daar door komt de stand van de hefboom steeds verder te liggen, de olie in het reservoir, heft dus de vrijeslag op door meer olie in de leiding te doen, anderszins je op den duur geen slag meer kunnen maken, en staat je kopelings pedaal op de grond,
Staat ie nu te strak, dan zal ook je druklager, toesnel slijten incl de drukvingers van de drukgroep zelf, en dan moet wel de hele boel los A 700 euro,  ipv een schroefje lossen om de druk te resetten,

Profiel  
 
Herman01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 05-12-2017

Gepost: 14 december 2017 12:29 AM
  [ # 9 ]

Hoi,
Ze hebben in de garage het systeem ontlucht door de nippel bij de koppelingscilinder (bij de koppeling) open te zetten en via een slangetje zag ik de olie in een potje lopen. Daarna is het reservoir weer bijgevuld.
Dit maakte geen verschil, de koppeling slipt daarna nog steeds.
Of bedoel jij iets anders met het systeem resetten ?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 14 december 2017 09:12 AM
  [ # 10 ]

Ja dat is wat ik bedoelde met de reset, het ontluchten, zodat er weer speling ontstaat,  hebben ze ook even nu gekeken of er olie lekt, ( druppels aan de onderkant van het huis?) of even gekeken of de spiebaan moest worden gesmeerd?  ( met flexibele endescoop)
Want ja een auto met 45000km (die daar vandaan komt) mag toch wel een beetje aandacht krijgen, uit coulance, je hebt immers ook recht dat een bepaald product een verwachte levensduur heeft,  behalve als de garage kan aan tonen dat door verkeert gebruik de koppeling stuk is gegaan , bv door een boom uit de grond te trekken,
Een beetje koppeling gaat bij normaal gebruik 120000km minimaal mee, er zijn mensen die 240000km er mee doen.
Neem aan dat ze het ontluchten voor hun rekening hebben genomen?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook