Oplossing “storing uitlaatgassen” voor de ES9 V6, EW10 & TU5 motoren
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 12 november 2017 01:55 PM

Helaas is het een veel voorkomende kwaal bij een heel scala aan PSA motoren. Je krijgt de melding “storing uitlaatgassen” in je display en het motormanagement lampje gaat branden. Je laat je auto uitlezen (of doet het zelf) en daar staat de foutmelding: Storing uitlaatgassen; veroudering katalysator.

Je lambda’s blijken in orde, en een uitlaatgassentest laat zien dat je kat ook nog gewoon zijn werk doet, maar die irritante storing blijft maar terugkomen! Om helemaal gestoord van te worden (ik spreek uit ervaring). Inmiddels heb ik deze foutcode zo vaak voorbij zien komen dat ik graag een oplossing met jullie wil delen die voor mij goed gewerkt heeft.

Nadat je bovenstaande dingen hebt uitgesloten, en de storing toch maar terug blijft komen kan je het beste zo’n ding aanschaffen:

Bovenstaande is een busje welke is bedacht door mensen in de tuning scene. Door de 2e sonde uit de uitlaatgassen stroom te halen en hoger te monteren in de bus krijgt wordt deze een stuk minder gevoelig. Je motor zal er niks minder om presteren want normaal gezien is de 1e sonde voor de katalysator de regelsonde. Het voornaamste doel van de 2e sonde is eigenlijk alleen of er goed wordt afgeregeld en de werking van je katalysator controleren.

Ik heb deze truc inmiddels zelf succesvol toegepast in m’n ex Peugeot 406 coupe met 3.0 ES9J4s V6 en in de huidigde C1 boodschappentrolley. Een goede vriend van me heeft dit ook al met succes geprobeerd in diverse PSA orgels met de EW 2.0 16v en TU5JP4 1.6 16v motoren. Wellicht dat het ook goed werkt in jouw Citroen.

Ik wou dit in ieder geval even delen en kenbaar maken op het forum. Ik vind het zelf zeer ergerlijk dat deze kwaal zoveel voorkomt bij verschillende PSA motoren. Ik was dan ook zeer content toen het lampje eindelijk uit bleef.

De busjes kunnen onder andere hier worden aangeschaft:

- Amazon
- Ebay
- 12 Tune

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
frankgoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 08-11-2014

- C5 break 2l lp
Gepost: 12 november 2017 03:04 PM
  [ # 1 ]

Zeer bedankt voor de tip.very good

Groet, Jan

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 12 november 2017 04:34 PM
  [ # 2 ]

Inderdaad is het de moeite waard om te proberen!
Alleen Ebay en Amazon sturen niet naar NL staat op de website…

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 12 november 2017 05:03 PM
  [ # 3 ]

Ik heb de ebay link even aangepast. Natuurlijk kan je zelf ook even googlen want de busjes worden op diverse plekken aangeboden.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 12 december 2017 09:54 PM
  [ # 4 ]

very good

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook