Vreemde automaat storing 4hp20 XM v6 24v
TomYtsma
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 08-12-2011

Gepost: 23 december 2017 05:11 PM

Hallo! 
Ik zal me kort even voorstellen voor ik verder ga met de klachtomschrijving.
Mijn naam is Tom Ytsma, ben 25j oud en groot liefhebber van Citroen.
Door de liefde van mn vader voor de DS ben ik besmet geraakt met het virus.
Als 1e auto heb ik mogen genieten van een CX athena type 1.  Wegens studie en afstand tot stage plaats heb ik de CX verkocht en een XM terug gekocht. Nu, 2 XM’s verder ( 2.0i, 3.0v6 type1) heb ik mn droom auto gevonden die zo zachtjes aan een nachtmerrie begint te worden.
Het gaat om de laatste generatie, 2,6v6 24 klepper met de beruchte 4hp20 automaatbak.

De storing:
Wanneer de motor goed warm is (kvs 90graden, motorolie +-100 graden) schiet de automaatbak in storing bij gas los/ afremmen.  Dit gebeurd op het moment dat de bak van 4 naar 3 of nog vaker van 3 naar 2 moet schakelen.
De bak schakeld hard op en hard terug, koud is dit veel soepeler en neemt de bak ‘‘de tijd’’ om te schakelen.
Wanneer ik een klein beetje gas blijf geven en met mn andere voet af rem, is het probleem niet.
Wanneer ik de sport stand in schakel is het probleem ook niet.
Wanneer ik de sneeuw stand in schakel is het probleem WEL.
Storingen uitgelezen met lexia: Gelijkheid in schakelen (actief) en Ingeschakelde versnelling ( opgeslagen ). Dit ook uitgelezen tijdens het rijden.

De volgende dingen reeds uitgevoerd:
Automaatbak vervangen van een auto die 100% goed is, 100.000km gereden en voor demonteren ook langere tijd mee gereden.
Filter van automaatbak vervangen, nieuwe 4hp20 olie er in (ook gespoeld).
Kabelboom van de automaatbak naar de automaat ECU vervangen
Automaat, Motor en veer ECU vervangen(verwisseld van een goed exemplaar)
Gaspedaal sensor bij het pedaal zelf de stekker los gehaald, dit geeft geen verschil, enkel wat later opschakelen, sensor ook vervangen.
Nu komt het vreemde:  Gaskleppositiesensor (Smoorklepsensor) los gehaald, auto draait slecht stationair en kan uitvallen bij afremmen tot stilstand, maar probleem is voorbij!  Schakelen gaat rustig, soepel, vloeiend. duidelijk merkbaar dat de bak eerder begint met terug schakelen en ook rustig schakeld. Geen KNAL BOEM in 0,1sec maar een vloeiend voelbaar schakelmoment van +-0,5 tot 1 sec.
Gasklepsensor vervangen van donor auto, zelfde probleem (donor had dit schakelprobleem niet).  Toch maar een nieuwe sensor besteld ( 125 euro ) en het probleem was verholpen….voor een week met daarin +-500km
Nu weer hetzelfde probleem.
Sensor nummer: Bosch 0 280 122 009
Wie kan mij iets verder helpen?
Voelbaar gaat de gasklep soepel open en dicht, ik zie er geen gekke dingen aan, geen vreemde spelingen of iets.
Wat doet dit onderdeel precies? Bedient het ook de gasklep of is het puur een meting die word doorgegeven naar een ecu? Heeft iemand een schema hiervan? Bedrading zover ik het kon volgen is netjes, stekker is schoon.

Voor mensen die het bekende probleem hebben dat de automaat bij koude start pas laat van 1e naar 2e versnelling gaat: Probeer ook eens die sensor te vervangen… Wist niet wat ik mee maakte die ene week dat het goed ging, direct vlot en soepel schakelen en veel rustiger rijgedrag dan de 3 XM’s met een 4hp20 waar ik in heb gereden van vrienden.

Wie o Wie weet raad? De kosten beginnen zich op te stapelen en als ‘‘gewone monteur’’ kan ik niet constant nieuwe onderdelen kopen om te proberen.

ALvast bedankt voor het mee denken!

AK400
DSpeciale
XM v6 12v
XM v6 24
CX Athéna

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 23 december 2017 05:34 PM
  [ # 1 ]

Hoewel het niet je probleem oplost wil ik je wel even meegeven dat dat later opschakelen bij kou zo hoort. Ik ben met je eens dat dat niet prettig is. Maar er is een software update geweest gedurende de productie van de Xm met deze bak. Dit latere schakelen is om de boel vlotter op te laten warmen ivm het verminderen van emmissies. Ik drukte altijd even op de sneeuw/sportknop bij zo’n 1500/1750 toeren, dan schakelt de bak direct door naar 2….

Vwb je probleem, het lijkt erop dat de motor ecu en de bak ecu niet lekker met elkaar samenwerken. Heb je ook de bedrading van de motor ecu gecheckt? En de aansluiting van de witte snelheidsensor op de bak?

Profiel  
 
TomYtsma
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 08-12-2011

Gepost: 23 december 2017 05:49 PM
  [ # 2 ]

Snelle reactie, bedankt!  Snelheidssensor is ook mee vervangen, werkt prima en stekker zit er goed op. Heb eerst de originele ecus geprobeerd, daarna enkel een andere bak ecu en vervolgens een andere bak en motor ecu die bij elkaar horen samen geprobeerd. Ook een bak ecu van de peugeot 605 geprobeerd (zelfde ecu, zelfde klacht).

Het late schakelmoment bij koude motor was voor het vervangen van de sensor bij +-3500 toeren, ook als je langere tijd heel weinig gas gaf.  vervolgens ‘‘ramde’’ de bak van 1 naar 2.
Na vervangen van de sensor was het schakelmoment op +-3000 toeren of iets lager en schakelde het wel vloeiend.  Natuurlijk de sneeuwstand bied uitkomst om zacht en vroegtijdig op te laten schakelen.
Bedrading motor ECU heb ik zover ik het kon zien gecontroleerd, de kabels tot ze onder de inlaat verdwijnen heb ik uit elkaar gehaald, het stuk bij het blok zelf nog niet.  van het blok tot de ECU box ook gecontroleerd.
Volgende stap zal ik gasklephuis wisselen met een storingsvrije auto en de kabelboom verder uit snuffelen.

Bedankt voor het mee denken

AK400
DSpeciale
XM v6 12v
XM v6 24
CX Athéna

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 december 2017 06:55 PM
  [ # 3 ]

Ik zou, als ik de TS was, zeker even contact opnemen met Oldenhage in Nieuw-Vennep. Ik weet dat zij namelijk in eigen huis ZF4HP20 kunnen reviseren en veel kennis hebben van de xm in combinatie met deze bak. Zij kunnen natuurlijk ook uitlezen en softwaredingetjes doen. Jaren geleden hebben zij onze toenmalige xm ook eens onder handen genomen en dat was echt een succes. Ik zou zeker even gaan bellen met hun.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook