Koeling heeft kuren, slecht reagerend gaspedaal , afslaande motor, startprobleem
jvollebregt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 23-08-2013

Gepost: 27 december 2017 11:24 AM

Hallo allemaal,

Ik heb een c5 ph2 2.0 16v uit 2005 met lpg g3 installatie.
Km stand 275000.

Aantal problemen waarvan geen melding op de lexia verschijnt.

- motor lijkt wel de kachel op te warmen maar niet het koelsysteem.
Als de watertemperatuurmeter aangeeft op bedrijfstemperatuur te zijn, schiet de meter snel omhoog bij stilstand en stationair toerental.
Bij het omhoog zetten van de kachel daalt de meter ook weer snel.
Thermostaat?

- het komt regelmatig voor dat auto, zowel op gas als benzine, niet direct op het gaspedaal reageert

- zo nu en dan, bij het loslaten van het gaspedaal, zowel gas als benzine, valt de motor uit.
Motor slaat wel direct aan bij herstart.

- als motor bij 1e start, die vlot gaat, afslaat, dan start hij vervolgens moeilijk.
Bougies?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 27 december 2017 01:08 PM
  [ # 1 ]

Allemaal losse eindjes, maar ga eerst even kijken of koelsysteem wel functioneerd, om je thermostaat te testen, rijd even met een koude motor een blokje om, plm 3 km, open de kap, vanaf de radiator lopen 2slangen, een boven en een onder, (pas op de propeller) als het goed is in het begin de ene warm en de ander nog koud, als de meter gaat uitslaan dan moet de andere slang ook warm gaan worden, dit is het teken dat de thermostaat open gaat,  zo niet dan zit ie vast, maar dan gaat de motor koken, en krijg je alerlij meldingen,  dus begin eerst dan met koelsysteem te checken, anders blijven de signalen naar het motor manegment ook niet te kloppen, en krijg je dit ook, al die storingen,
We gaan er wel vanuit dat er vloeistof in systeem zit?  En niet laatst 2 liter erbij is gegooid,
In de benzine tank benzine zit,  want een auto op gas, start eerst op benzine, en schakeld dan pas om,

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 27 december 2017 01:52 PM
  [ # 2 ]

Lucht in Koelsysteem?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 28 december 2017 09:25 AM
  [ # 3 ]

Vloeistofniveaus controleren en uitlezen met de Lexia, misschien staan er relevante foutcodes in het geheugen. Van daaruit stapsgewijs verder gaan.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
jvollebregt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 23-08-2013

Gepost: 29 december 2017 01:46 PM
  [ # 4 ]

Dank allemaal.

Uitlezen via lexia leverde niets op. Geen noemenswaardige storingen.

Bovenste slang van radiator werd niet heet. Na verwijdering kap, relatief laag koelvloeistof pijl geconstateerd.  Ging ongeveer 2,5 liter koelvloeistof in.
Zodra weer even opknapt er eens onder kijken of er zo lekkage te bespeuren valt.

Motor technische problemen blijven bestaan.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 december 2017 02:01 PM
  [ # 5 ]

Ja als er twee en half liter bij moet, dan zijn zulke storingen natuurlijk niet gek, ook het gas heeft de verwarming nodig,
Als er zoveel bij moet, dan is natuurlijk de vraag, waneer keek je voor het laatst, naar de vloeistof,
Als er zoveel bij moet dan hoop je maar dat niet de koppaking door is, 
Vaak is het de radiator zelf die een lekage heeft,  vooral mensen die bumperklevers zijn, de opspattende steentjes kunnen de radiator lek slaan, 
Maar een lekke koppaking merk je vaak of door veel rook uit uitlaat, of heeel snel warm worden van motor, te zien aan meter op dachbord, maar dus eerst zorgen voor dat systeem ontlucht is, en dan even opletten dat thermostaat open gaat, want ja die is nu bloedheet geweest, en werkt dan meschien niet meer, dus slaat je meter in het roodgelijk stoppen, en voelen of de slang naar radiator ook heet is geworden, zoniet dan blijft ie dicht, je kan hem dan laten afkoelen, maar dat duurd dan wel even, dan de kachel vol aan, en fan op hoogstestand raam open, en rustig aan naar huis rijden, al moet dit dan niet ver weg zijn natuurlijk,  de fan van de kachel neemt nu de koeling een beetje over,
Heb je anwb, dan hem laten afslepen,

Profiel  
 
jvollebregt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 23-08-2013

Gepost: 09 januari 2018 12:33 PM
  [ # 6 ]

Hallo allemaal,

Allen nog de beste wensen en dank voor de reacties.

Heb ergens een lekje in het koelsysteem. Er is geen toename van uitlaatgas/rookontwikkeling dus ga ik er vooralsnog vanuit dat de koppakking nog heel is.

De overige problemen hebben zichzelf opgelost foor het plaatsen van een nieuwe accu.

Heb nog 1 klein dingetje over en dat is dat met regelmaat de achterruit ontgrendeld.
Zowel bij het openen van de auto als spontaan bij het wegrijden.
Moet er even bij vermelden dat de drukknop op de achterruit zelf sporadisch werkt.

Allen een hartelijke groet,

Jeroen

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 09 januari 2018 01:54 PM
  [ # 7 ]

Standaard kwaaltje. Is een reparatiesetje voor in de handel, kijk ook even bij de buren van de c5club op de site, staat een complete reparatie handleiding op en eventuele hulp.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
jvollebregt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 23-08-2013

Gepost: 12 januari 2018 10:43 AM
  [ # 8 ]

Hallo Maarten,

Dank voor de reactie.
Ik ga eens kijken of ik het voor elkaar krijg.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook