Contactslot of startmotor defect?
Chager
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 10-09-2017

Gepost: 07 januari 2018 12:43 PM

Mijn ds weigert regelmatig te starten. Dacht eerst dat dit de startmotor was maar de auto in versnelling “verschuiven” biedt niet altijd oplossing. Weigert soms ook na dat startmotor is gedraaid na het “verschuiven” Plotseling kan ie het ook zo weer doen. Is een defect- of slechtwerkend contactslot ook een mogelijke oorzaak?
Wat adviseren jullie?

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 07 januari 2018 01:25 PM
  [ # 1 ]

Ligt aan het type maar sommige startrelais hebben een drukknopje waarmee je direct de startmotor kan laten draaien ander moet je het pluskabeltje van je startrelais losmaken en direct op de accu drukken. Zo kun je zien of de startmotor werkt.

Profiel  
 
Chager
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 10-09-2017

Gepost: 07 januari 2018 02:41 PM
  [ # 2 ]

Dank Jeroen. Ik ga het proberen.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 07 januari 2018 04:03 PM
  [ # 3 ]

Hopelijk nodeloos om te zeggen, maar PAS OP dat je vingers nergens tussenkomen!
De werking van veel startmotoren is als volgt:

Met het sleutelcontact bedien je een magneetspoel. Die spoel trekt een as met tandwielen tussen de feitelijke startmotor en je vliegwiel. Tevens drukt die as een zware schakelaar in die de startmotor laat draaien, maar alleen dan wanneer de as ook goed in het vliegwiel getrokken is.
Vaak loopt er vanaf de accu een direct kabel naar de inwendige schakelaar van de startmotor. DIE DRAAD VOERT CONTINUE SPANNING! De draad vanaf het contact is aanzienlijk dunner.
Pas op als je die zware draad los haalt van de startmotor. Geen vonken trekken tegen massa…

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 07 januari 2018 09:41 PM
  [ # 4 ]

Hoor je wel een tik als je de sleutel omdraait?

Profiel  
 
Chager
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 10-09-2017

Gepost: 07 januari 2018 11:01 PM
  [ # 5 ]

Ik hoor geen tik.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 07 januari 2018 11:49 PM
  [ # 6 ]

koolborstels die wel/niet contact maken. Kan vuil zijn maar bijna altijd is het slijtage

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 08 januari 2018 10:16 AM
  [ # 7 ]
j.witkop schreef:

koolborstels die wel/niet contact maken. Kan vuil zijn maar bijna altijd is het slijtage

Als de koolborstels een probleem geven zou je juist wel een klik horen, de solenoide wordt immers nog wel bediend.
Koolborstelproblemen geven het verschijnsel dat je soms wel, soms niet kan starten, en dat je dan alleen een klik hoort. Er kan dan niet meer genoeg stroom lopen om de startmotor rond te draaien.

Als je helemaal niets meer hoort, zou het aan het contactslot kunnen liggen, maar ook aan vuil, of aan een probleem in de solenoide (onderbreking). Je zou eigenlijk op het moment dat hij niets doet bij starten de spanning op de contactslotaansluiting moeten meten. 0V -> probleem contactslot, 12V -> probleem startmotor.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 08 januari 2018 11:22 AM
  [ # 8 ]

Die klik hoeft niet. Niet zelden gaat de “min” van het solenoid via de koolborstels naar de massa

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 januari 2018 12:30 PM
  [ # 9 ]

Ik zou eerst wat meer diagnose doen, want het kan nog van alles zijn:
- Houdt een draad met 12 volt direct op de contactslot aansluiting van de startmotor, of houdt de dunnen draad die van de startmotor zit en aan het relais zit direct aan de 12 volt:  ( met de versnellingsbak in de vrij-stand !) Als je een luide tik hoort maar je startmotor draait helemaal niet dan is of de dikke draad naar de startmotor onderbroken (onwaarschijnlijk) of de startmotor is van binnen defect ( vaak de koolborstels).
Conclusie: Als de dikke draad goed is dan moet de startmotor eruit, daarna kan een specialist wel zien of het de solenoide zelf is of wat anders zoals de koolborstels.
Als de startmotor wel goed werkt zit het probleem in het elektrisch circuit. Dan stap 2:
- Houdt 12 volt op de uitgaande draad van het contactslot ( even in het schema kijken welke kleur die aansluiting heeft). Als het dan NIET werkt zit het meestal in de bedrading. Als het dan wel werkt krijgt je contactslot geen spanning, controleer door een extra 12 volt op de ingaande draad van het contactslot te houden en te starten), of is je startslot “defect”.
Wat je nog moet weten: Als je de solenoide bekrachtigd loopt er een vrij grote stroom ( een paar ampere) omdat die solenoide EN het rondsel in de starterkrans moet duwen EN de contactplaat moet aandrukken.  Als die contactplaat niet met een “klap” aangedrukt wordt dan branden de contacten in door de grote startstroom en wordt er dus geen goed contact gemaakt, je startmotor draait dan niet rond.
Spanningsverlies door het circuit van het contactslot geeft als resultaat dat de solenoide soms wel en soms niet hard genoeg wordt aangetrokken. Je kunt dat tijdelijk ( gaat vaak nog meerdere jaren goed..) opheffen door een extra relais te plaatsen die het startslot ontlast.
Als je niet goed thuis bent in de elektrische installatie van een DS moet je misschien hulp vragen aan iemand in de buurt of die je kent die dat wel heeft.

Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 08 januari 2018 01:36 PM
  [ # 10 ]
Citroensmgz schreef:

Ik zou eerst wat meer diagnose doen, want het kan nog van alles zijn:

Op zich klopt het verhaal wel, probleem is hier alleen dat het soms wel, soms niet optreedt. Het blijft toch een van de lastigste dingen om de vinger op te leggen, problemen met slechte contacten.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 januari 2018 01:49 PM
  [ # 11 ]

Zullen we eerst eens aan de TS vragen wát voor DS hij heeft? Model, bouwjaar, motortype?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Wimof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-08-2016

Gepost: 19 januari 2018 04:58 PM
  [ # 12 ]

De dikke + kabel die van het relais vertrekt naar de startmotor, durft die kabel te los komen te zitten in de klem aan het relais.
Het het bij mij opgelost door de klem te verhitten met een gasbrander en er lood laten tussenlopen, probleem opgelost.
(bij mij)

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 januari 2018 08:13 PM
  [ # 13 ]

Had hetzelfde probleem en kwam erachter dat er nog geen 10 volt liep richting startmotor via het contactslot. Dit veroorzaakte slechts een tik, geen rotatie van de motor.
Het was opgelost nadat ik een nieuwe draad getrokken had naar het contactslot.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook