kortsluiting
Bodhi
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-01-2018

Gepost: 12 januari 2018 01:29 PM

Hey

Ik heb een kortsluiting gehad in mijn c4 (12jaar oud,hatcback) Ik had net een kabelbreuk laten repareren in de koffer door de garagist en twee dagen later kreeg ik ineens een kortsluiting. Het begon met het openen van het koffer tijdens het rijden toen ik op het rempedaal drukte. Na 5 minuten heb ik hem geparkeerd en kreeg ik de koffer niet meer dicht. Heb hem dan afgesloten met centrale vergrendeling die nog werkte maar dan gingen ineens alle lampen branden, de ruitenwisser startte en de pinkers gingen een voor een aan. Dit duurde eventjes en hield dan op (1 minuut) Na een aantal uurtjes wilde ik hem starten maar hij deed niets meer. Ook geen klik van de starter, echt niets. Iemand een idee waaraan dit kan liggen. Hij was nl pas gemaakt en nu al kortsluiting (heel de auto stinkt trouwens naar verbrand rubber).

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 12 januari 2018 01:39 PM
  [ # 1 ]

Cool!

Dus de remlicht spanning naar de remlichten gaat nu naar de slotmotor van de achterklep.
En de spanning om het achterklepslot te bekrachtigen gaat nu naar diversen draden/lampen naar het achterlicht en wisser.
Er heeft dus iemand flink aan de bedrading geknutseld. Haha. Leerling?

Laat het maar opnieuw doen.

Gr. Wim.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 januari 2018 09:29 PM
  [ # 2 ]

Zoals Wim zegt: Als je op de rem drukt en je klep gaat open heb je een verkeerdere electrische verbinding.  Als je dus onlangs een reparatie hebt laten uitvoeren dan is het goed mogelijk dat er 1. nog meer kapot was en dat niet gezien is of 2. de reparatie niet was zoals het hoort: Bij een moderne auto kun je niet even bij een storing even een extra draad leggen of 2 lampen op 1 draad laten branden en zo. Omdat je een fatsoenlijke kortsluiting had, je auto naar rubber stinkt ( dat is vrijwel altijd teken van een verbrande kabel in dit geval, en je auto niks meer doet zou ik maar eens terug gaan naar de reparateur en hem eens vragen wat hij precies gedaan heeft.
Waarschijnlijk is door de kortsluiting je accu leeg gelopen, waardoor niets meer werkt, meet je accuspanning maar eens na, maar ik hoop dat er niets meer kapot is anders wordt het duur om de fouten te zoeken en nog eens duur om die te repareren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Bodhi
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-01-2018

Gepost: 13 januari 2018 12:25 PM
  [ # 3 ]

Hey

Bedankt voor de snelle en grondige reacties! In het verleden waren er twee kabels achteraan gebroken vanboven links aan de koffer. ik heb die toen gewoon doorverbonden en toen werkte het terug. Garagist is gisteren komen kijken en gaf aan dat er vooraan in het verzekeringskastje iets gesmolten was (vandaar de stank,kleding twee keer moeten wassen !!) De reparatie van de 8 loszittende en doorgebroken kabels en ruitenwisserbuisje (dat overigens niet gemaakt is) gebeurde enkel in de kofferruimte. De kortsluiting nu is vooraan gebeurt in het zekeringenkastje,das alles wat ik nu weet. Ik wacht nog op verdere uitleg en reparatie-offerte.

Kan het zijn dat als je achteraan 1 kabeltje verkeerd aansluit, het vooraan kortsluiting geeft (auto heeft 2 dagen goed gewerkt) of zijn dit 2 aparte slijtage problemen. Nu is mij cruisecontrol ook al heel lang kapot (1 knopje werkt niet meer) maar misschien heeft dat er niets mee te maken.

Ik hoor het graag! smirk

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 13 januari 2018 03:52 PM
  [ # 4 ]

Dit valt natuurlijk moeilijk vast te stellen, en hun zullen dat nooit toegeven, dan zal je je iemand met verstand van zaken, na die laatste reperatie moeten laten kijken, of er geen fouten zijn gemaakt, door bv een andere draad die erbij is gezet,  die al deze dingen kan veroorzaken,
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat, er voor door andere dingen sluiting is ontstaan???

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 januari 2018 06:53 PM
  [ # 5 ]

Als het 2 dagen goed werkte en daarna de problemen begonnen dan is er waarschijnlijk achter weer iets los gekomen na 2 dagen wat de kortsluiting veroorzaakte. Ja, het is goed mogelijk dat als je achter een kortsluiting maakt dat voor leidt tot het doorbranden van iets waar die kabel aan vast zit.  Het kan natuurlijk ook zijn dat er een nieuw probleem opgedoken is, maar dat klopt niet met het openen van de koffer en het rare gedrag van de auto.
Het feit dat je cruise-control is uitgevallen heeft er zeer waarschijnlijk niks mee te maken: Dat is waarschijnlijk een defect knopje als ik het zo van afstand zie.  Ik zou de uitleg even afwachten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Bodhi
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-01-2018

Gepost: 16 januari 2018 01:19 PM
  [ # 6 ]

Hey allemaal

Garagist heeft uitleg gegeven, de kabelboom die vastzit aan de zekeringenkast links vooraan naast de bestuurderskant is doorgebrand. Nu zijn we die tweedehands aan het zoeken want officieel wordt die niet meer gemaakt bi Citroën. Heeft er iemand een idee hoe de echte naam van dit onderdeel heet en waar ik die nog kan vinden? Bij een sloperij in Eindhoven hadden ze hem alvast niet.(dixit garagist). Want als ik hemzo verkoop,krijg ik er nog maar 500 euro voor en ik wil ‘m graag terug rijdend hebben Wink

Alvast bedankt !!!

Profiel  
 
Bodhi
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-01-2018

Gepost: 16 januari 2018 01:40 PM
  [ # 7 ]

Hey

Ik heb de details van de onderdelen: een BSI met nr 6580Y5 en een draadboom of -bundel met nr 6572K3.
Als iemand mij kan en wil helpen, ik zou je enorm dankbaar zijn ! Smile

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 16 januari 2018 01:40 PM
  [ # 8 ]

De zekeringbak onder de motorkap naast de accu? Dat is de BSI Wink Die heb ik vorig jaar ook moeten laten vervangen, was volgens mij gewoon een nieuwe, ze gaan geregeld stuk dus kan me bijna niet voorstellen dat die niet meer gemaakt worden.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Bodhi
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-01-2018

Gepost: 16 januari 2018 02:06 PM
  [ # 9 ]

klopt, die kan ik nog krijgen ,maar de draadboom is andere koek!

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 16 januari 2018 02:50 PM
  [ # 10 ]

De draadboom gaat vrijwel niet stuk, behalve bij de kofferklep, dat is een bekend probleem bij de C4 Coupe. Als de garage zegt de BSI is afgefikt, waarom dan op zoek naar een kabelboom?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 januari 2018 06:20 PM
  [ # 11 ]

cruisecontrol is mogelijk gewoon een vuil contact, unit is makkelijk te demonteren, zit maar geklikt, zoek even op google-youtube, weet het niet meer juist uit te leggen.
Met wat voorzichtigheid is de unit open te pielen, wattenstaafje en wat contactreiniger alle contactjes reinigen, is zo een flat-cable binnenin, simpeler kan niet.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Bodhi
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-01-2018

Gepost: 12 februari 2018 02:38 PM
  [ # 12 ]

Auto is blijkbaar niet meer te repareren volgens garagist 2 van citroen. draadboom is effectief doorgebrand. Allemaal bedankt voor de tips en uitleg. Zal de bus worden nu.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook