XM 2.5TD Geen turbodruk
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 19 februari 2018 09:05 PM

Forum vrienden,

Graag jullie hulp.

Vandaag vond ik dat ik wel erg weinig power had, kreeg de auto met moeite boven de 130km/uur en had niet veel trekkracht bij het optrekken.

Lexia er op gezet, geen storingen. Sensoren uitgemeten en die geven bij draaiende motor een turbodruk van 1037 mBar, de luchtdruk buiten dus. Bij gas geven veranderde deze waarde niet.

Onder de motorkap zie ik op het eerste gezicht geen kapotte slangen, ik heb niet alles nagelopen daarom op het eerste gezicht. Geen rare geluiden en de motor loopt gewoon mooi. De turbo doet het dus “gewoon” niet.

Vraag 1, waar kan dit aan liggen en wat kan ik er aan doen
Vraag 2, kan ik hier mee doorrijden zonder dat ik de motor beschadig

Bij voorbaat dank voor jullie hulp

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 februari 2018 09:56 PM
  [ # 1 ]

Oorzaken van een turbo die geen druk levert:
- regelklep vast ( bypass) , dan denkt de turbo dat er al genog druk is: Controleer de bypass klep of stuurstang en membraam.
- as vastgelopen.  ( controle: haal inlaatpijp eraf en voel ( bij koude motor!) of je de turbo gemakkelijk kunt draaien).
Doorrijden kan wel, maar je wordt wel een grote vervuiler op die manier, tenzij je heel rustig rijdt. ( Je omp denkt dat je nog turbo lucht hebt en spuit dan de extra brandstof in, dat zie je als zwarte rookwolk uit de uitlaat.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 19 februari 2018 10:21 PM
  [ # 2 ]

Ik heb het al gevonden denk ik, een kapotte sensorslang met dank aan ons mooie forum en Leo Greiner

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/172345/P15

Slangetje gerepareerd met aluminiumtape (je moet toch wat) het zal wel niet lang houden maar de breuk zat in de bochten ik had geen buisje dat er in past; morgen maar een nieuwe slang scoren.

Hij trekt weer als een echte 2.5 TD nu.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 februari 2018 09:43 AM
  [ # 3 ]
Citroensmgz schreef:

Oorzaken van een turbo die geen druk levert:
- regelklep vast ( bypass) , dan denkt de turbo dat er al genog druk is: Controleer de bypass klep of stuurstang en membraam.
- as vastgelopen.  ( controle: haal inlaatpijp eraf en voel ( bij koude motor!) of je de turbo gemakkelijk kunt draaien).

Altijd bij het simpelste begin beginnen, is mijn devies: Een losgeraakte luchtslang in het inlaatcircuit.
De eerste keer dat ik dat meemaakte was met een fabrieksnieuws CX 2500 Turbo II Intercooler.
Km stand nog geen 1000, plotseling zakte de maximum snelheid in tot 90.
De slangklem op de inlaat van de intercooler bleek nooit te zijn vastgezet.

Voor de dealer was een turbo nog nieuw in die tijd. Er was al een nieuwe turbo besteld toen een nieuwsgierige leerling die slang los zag zitten.

En bij mijn C5 2.0 HDi bleek het een rubberbochtje in een vacuumslang te zijn. Ook een dingetje van niks.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 februari 2018 06:18 PM
  [ # 4 ]

M’n vader bracht de XM 21TD naar de garage vanwege ontbreken turbodruk. Reactie was: “we gaan de turbo wel fff uitbouwen om te zien of het probleem daar ligt”...... Dat vond ik wel heel kort door de bocht.
Vervolgens zelf maar ffff gaan kijken en dit was het resultaat: een scheur in de slang tussen turbo en intercooler.

Door de slang te vervangen door eentje van de sloperij om de hoek was het probleem voor een tientje opgelost very good

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 20 februari 2018 07:48 PM
  [ # 5 ]

Ik vraag me nu wel af welke sloperij om de hoek er nou XM’s heeft staan… huh Of was dat 15 jaar geleden of zo?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 februari 2018 07:57 PM
  [ # 6 ]

Auto-recycling-joure.  Moet wel een jaartje of 7 geleden zijn red face

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 20 februari 2018 08:36 PM
  [ # 7 ]

Goed om te onthouden Wink. Fff snel op streetview kijken leert dat ze daar zelfs nog een 405 hebben staan big surprise. Die zie je nooit meer op straat!

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 23 februari 2018 04:31 PM
  [ # 8 ]

Zo, “nieuwe” sensorslang gescoord uit een sloperd en haar achterste zakt weer lekker in als ik het gaspedaal intrap. Ik ben tevreden!

Ik kan de slang trouwens nergens vinden op de plaatjes op de Citroën service site, had liever een nieuwe besteld, deze van de sloperd leek ook al een keer vervangen want hij zat niet met de originele slangklemmen vast. Zal ook wel NFP zijn zoals zoveel onderdelen…..

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 februari 2018 05:59 PM
  [ # 9 ]
JanSr schreef:

...een fabrieksnieuws CX 2500 Turbo II Intercooler…

..Voor de dealer was een turbo nog nieuw in die tijd..

Gek, die CX was dus van medio 87, of nieuwer, en Citroën had in 1983 al een CX turbo diesel en vanaf 1985 de Gti Turbo. Reeds vanaf 1983 kregen dealers cursussen over turbotechniek. Zo nieuw was dat allemaal dus niet Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 februari 2018 09:37 AM
  [ # 10 ]

Maar wel zo nieuw dat een leerling die loszittende slang moest ontdekken.
De nieuwe turbo was al in huis (binnen twee dagen). Ik ben de auto een week kwijt geweest.
Van alle dealers die ik heb meegemaakt (vele) was dit de minst slecht.

De moraal van het verhaal: begin altijd bij het simpelste begin. Zoals de wegenwacht: Zit er wel brandstof in je tank?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook