1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De XM V6 van Chris B
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 20 februari 2018 08:48 PM

Waar zijn we aan begonnen… een XM V6 met 281.000 km op de klok zonder enige historie kopen voor €450,- van een handelaar, terwijl de XM in kwestie al een tijdje achteraf bij een manege in het gras staat met een laagje water erin.

Gelukkig heb ik twee rechterhanden en ruime ervaring met het reanimeren van “lijken”. Wink

Laat ik anders beginnen met mijzelf voor te stellen, al zullen sommigen mij nog wel kennen van de groene BX14 die ik in GTI 16V vermomming gestopt hebt en van ABS voorzien: Chris Boessenkool, 39 jaar, woonachtig in Akkrum en werkzaam als inkoper bij Hanzehogeschool in Groningen. LPG junkie en heeft wat met Citroën en Volvo, al heb ik ook heel veel plezier beleefd aan een Lada 2105.  Ondanks afgestudeerd te zijn aan de hogere hotelschool en een echte kantoorbaan, heb ik toch twee rechterhanden. LPG injectieinstallaties inbouwen, koprevisies, etc, etc, daar doe ik niet meer moeilijk over en worden gewoon goed uitgevoerd. Goed is daarbij wel het toverwoord voor mij, want ik heb een zwak voor kwaliteit en een hartgrondige afkeer van beunwerk. Wat ik doe, wil ik goed doen.

De XM in kwestie is een V6 exclusive van april 1991. Hoe ik de XM aantrof: Ik was in eerste instantie weggelopen omdat het mij teveel werk leek met laswerk, schimmelig interieur, kilometerstand, etc. Om toch die avond toe te happen in het kader van “we zien wel waar het schip strand”.

Op 17 februari heb ik samen met een vriend de XM opgehaald en rijdend naar huis gebracht (groene platen). En wat blijkt, inderdaad bergen elektrische storingen, maar los van dat rijd de XM prima. Motor loopt erg mooi, automaat schakelt soepel en de koets is voor de leeftijd nog redelijk strak. Wel zit er op 2 plekken laswerk aan en zijn de dorpels voor aan beide zijden ooit gedeukt geraakt door een Beun de Haas opkrikactie. Meteen even door de wasstraat gedaan en goed schoongespoten:

Tsja, en nu staat dat ding thuis in de schuur. Interieur is er al uit om alles te laten opdrogen, er stond een flinke laag water in. We hebben ook meteen het eerste avontuur te pakken gehad. De startblokkering van de automaat blijkt namelijk overbrugd te zijn. Het resultaat daarvan is een gekraakte schuurdeur en een geschrokken vriend die de XM even wilde starten. Op de schuurdeur na verder geen brokken gelukkig.

Het doel is om de XM ergens komend najaar op de weg te hebben en de inzet af te wisselen met mijn andere auto, een Volvo 740 uit 1985. Ik rijd overigens “oud” voor dagelijks vervoer. De 740 maakt nu ong 50.000 per jaar en dat wil ik straks dus verdelen over beide auto’s.

Ik heb mij ondertussen al aardig ingelezen in de XM en het is mij al duidelijk dat het een behoorlijke dramaqueen kan zijn. Ik heb dan ook nog stapels en stapels vragen… Laat ik anders even bij het begin beginnen, de veerschotel rechts staat op ploffen. Ik heb al wat alternatieven gelezen, maar wat is qua € en kwaliteit de beste keuze?

Het plan op grote lijnen: 1) veerschotels vernieuwen, 2) regenwaterlekken dichten, 3) hele, hele, grote uitgebreide grote beurt, 4) alle elektrische storingen aanpakken en verbeteringen doorvoeren, 5) onderstel/vering compleet aanpakken, 6) LPG inbouwen,  7) optisch netjes maken als blijkt dat het ding betrouwbaar is. Het budget dat ik eraan wil besteden in pakweg een halfjaar is €3.000,- en daarbij helpt het dat ik een hele brede kennissenkring heb om betaalbaar aan onderdelen te komen. (Dat het economisch niet uitkan dat maakt mij niet uit, factor lol van opknappen staat voorop.)

Al lijkt de techniek in heel veel aspecten op een BX maar dan zwaarder uitgevoerd, ik kan alle tips op XM gebied gebruiken! Ook eerlijke tips in de zin dat ik er beter niet meer aan kan beginnen Wink

Ik heb er zin in, een XM had ik al heeeeelll erg lang op het verlanglijstje staan en ben dan ook superblij dat ik aan dit avontuur kan beginnen.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 februari 2018 09:51 PM
  [ # 1 ]

Welkom !! en succes met je project very good Die veerschotels worden o.a. geleverd door a.vaneijk.
Lees onderstaande topic maar ffff door:

http://www.xmclub.nl/forum/veerschotel-voorzien-van-nieuw-rubber

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 21 februari 2018 08:23 AM
  [ # 2 ]

He Chris wat leuk dat je een topic op het forum begonnen bent over deze grand dame! Ik ben overigens de vriend die een dot gas gaf bij het starten waardoor de xm 1,5 meter naar achter schoot en dwars door de schuurdeur heen, iets met de deur in huis vallen :p

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 21 februari 2018 07:28 PM
  [ # 3 ]

Leuk, dit ga ik volgen. Succes met de werkzaamheden!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 22 februari 2018 03:04 PM
  [ # 4 ]

Leuk project!
Hoewel een Type I elektrisch nog een stuk erger is dan een Type II.confused

Ik neem aan dat er een ZPJ 12V in zit? Uiterst betrouwbaar, zolang je er geen 180+ mee gaat cruisen. Dat kost je vrijwel zeker een koppakking. En dan uiteraard de achterste, waar je niet bij kan.
Die hydractief-veerschotels zijn er in twee types, met verschillende zuigerstangdiameter. De V6 heeft de dikke.

Waar ik zeker naar zou kijken zijn de hydrauliekleidingen links achter. De bundel gaat daar over de traverse naar het kleppenblok van de Hydractief en zo. Bovenop die traverse, precies waar je niet bijkan, roesten die leidingen nogal eens door. Simpel en goedkoop te repareren. https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225186/#1828536

Kijk ook goed naar de stuurcilinder van de DIRAVI, die wil nog wel eens lekken, zo voorbij de 300k km. Daar is een in situ reparatie truuk voor, lang geleden uitgevonden door Van der Laan in Abbenes, enigszins betaalbaar.

Er zijn een paar retourslangetjes die nogal eens scheuren: Die van de DIRAVI regulateur en van de voorveerpoten. En, hoe kan het anders: de treiterslang.

Verder uiteraard te veel op op te noemen. ABS storingen, bijvoorbeeld, vrijwel altijd de schuld van de sensor stekkertjes in de voorwielkuipen en bij de achter traverse.

In dit forum is erg veel zinvols te vinden, maar ook een hoop onzin. Veel succes!

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 22 februari 2018 09:19 PM
  [ # 5 ]

Jan, maak die jongen niet bang!

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 22 februari 2018 09:31 PM
  [ # 6 ]

Ik zeg, welkom bij de club! Mooi project, gaat vast goed komen!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 22 februari 2018 09:33 PM
  [ # 7 ]

Een gewaarschuwd mens telt voor twee:cheese:

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 24 februari 2018 06:25 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor jullie welkomstwoorden, erg fijn dat er veel kennis beschikbaar is.

Diravi: nog droog. Mocht die stukgaan dan zie ik dat dan wel weer
Hydrauliekleidingen: gecheckt en van voor naar achter roestvrij
Motor: inderdaad ZPJ
Treiterslang? Was da?

@ Maarten, jij mag altijd met de deur in huis vallen Smile

Deze week een paar avonden eraan kunnen werken. Ik heb mij eerst even gericht op de regenwaterlekkage. Daarvoor eerst meer begonnen met het loshangende rubber langs het dak. Toen het rubber er eenmaal af was bleek er nogal wat beginnende roest achter te zitten. Kaalgemaakt met de dremel, ontroest met Pelox en afgewerkt met Brantho Korrux. Dat zou nou goed moeten zijn.

Vandaag begonnen met het terugplakken van het rubber, alleen, het lijkt wel wat gekrompen want het is ietwat te kort. Ik lijm nu eerst het achterste deel vast en hoop dat het met een beetje warmte weer goed op de volledige lengte geplakt kan worden. Verder ook bezig geweest met de achterlichten en eenmaal ik die eruit had kwam ik lekkagesporen tegen. De rubbers sluiten denk ik niet goed meer af. Ik heb de de achterlichten weer teruggezet met een laagje zuurvrije siliconenmastiek op de rubbers. Ook dat zou nu dicht moeten zijn.

Een van de voorgaande eigenaren heeft allerlei audiospul in de kofferbak geschroeft en er zitten allemaal roestige schroefgaatjes in de koets. Allemaal kaalgemaakt en dezelfde behandeling gegegeven als de daklijst.

Last but not least bezig geweest met de kachelmotor. Tot de een na hardste stand werkt die prima, eenmaal voluit dan stopt de kachelmotor ermee. Iemand een suggestie?

Verder heb ik contact gehad met Aad van Eijk over de veerschotels, kost de lieve som van €400,- maar is denk ik wel erg goede kwaliteit. Alternatief is de oplossing van Elastmer voor €200,- voor een setje. Zijn er ervaringen hier met beide?

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 februari 2018 07:06 PM
  [ # 9 ]

De treiterslang ontleent zijn naam aan de DS. Het is de retourslang van de HD regelaar naar het LHM vat, bij de DS notoir lastig te bereiken en veelvuldig kapot.
Bij de XM I iets minder vaak kapot, maar ook een sleutelfeestje.

Kachelmotoren hebben bij mijn weten twee euvels:
-Vanaf ca 250k km versleten koolborstels, veel over geschreven hier
-Minder voorspelbaar: gedoe met de elektronica. Veelal te verhelpen door het insolderen van nieuwe transistors, ook hier te vinden.
Bij jou twijfel ik omdat het ding het nog deels doet.

Vroeger haalde je gewoon een even kachelunit van de sloop, maar ja.
Het ding zit boven de voeten van de bijrijder en laat zich vrij makkelijk demonteren.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 24 februari 2018 07:59 PM
  [ # 10 ]

Ik denk dat de koolborstels nog goed zijn (Die zijn niet zo snel versleten, vaak volstaat het demonteren en schoon blazen) en de elektronica ook.

In de maximum stand wordt de elektronica omzeild en krijgt de blower rechtstreeks 12 V van de voeding, ik denk dus een slecht contact in de bediening, ik vermoed dat het gewoon een draaiknop is en geen climate control? Check de contacten van de knop eens?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 24 februari 2018 08:12 PM
  [ # 11 ]

Naarmate rubbers ouder worden, krimpen ze. Ik ben benieuwd of oprekken met behulp van warmte werkt.

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 24 februari 2018 08:51 PM
  [ # 12 ]

Het is eentje met climate control. Maar dat voluit rechtstreeks 12v is geeft al een hint waar ik moet zoeken. Dank.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 25 februari 2018 12:16 AM
  [ # 13 ]

Volgens mij is dit het schema, weet het niet zeker, dan moet ik je orga nummer hebben. Dit is voor orga nummer 6383 t/m 6472.

Afbeelding Bijlagen
Knipsel.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 25 februari 2018 08:56 AM
  [ # 14 ]
ChrisB schreef:

Verder heb ik contact gehad met Aad van Eijk over de veerschotels, kost de lieve som van €400,- maar is denk ik wel erg goede kwaliteit. Alternatief is de oplossing van Elastmer voor €200,- voor een setje. Zijn er ervaringen hier met beide?

Ik heb een paar jaar met die Litouwse schotels rondgereden. Ik was een van de eerste in Nederland dus een soort proefkonijn.
Nadat het rubber verwijderd is wordt er in Litouwen een ring ingelast zodat de veerpoot niet meer door de schotel kan schieten. Voor het rubber gebruiken ze PU.
Al met al heb ik er iets van 70.000 km probleemloos mee gereden, waaronder de jaarlijkse trips naar Hongarije.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 25 februari 2018 10:53 PM
  [ # 15 ]

de kachelmotor zelf is nog goed. het zit ergens anders, waarschijnlijk de 12v schakeling bij volgas. Verder heb ik mij even ingelezen in de Elastomer oplossing en in de internationale Xantiahoek lees ik alleen maar goede ervaringen, dus ik denk ik ik ergens de komende maanden voor die oplossing ga.

Vanavond het linker daklijstrubber erin geplakt. Het achterste gedeelte bij het derde ruitje had ik gisteren al geplakt. Bij het uitleggen bleek dat het rubber, wellicht door ouderdom, ongeveer 1,2 cm tekort kwam aan de voorkant. Dat heb ik met wat warmte en trekken terug weten te brengen tot 4mm. Dat zit nu met wat lijmklemmen op zijn plek totdat de kit doorgehard is. Verder vanavond het LHM vat leeggehaald, schoongemaakt en voorzien van verse LHM. Bah, wat was dat zwart zeg. Meteen een sterke magneet onderin gelegd om metaalslijpsel te vangen. Nu alleen nog een keer doorspoelen bij de remmen en wat aan gymnastiek doen.

Bij een kennis van mij kan ik bollen vullen. Als ik dan toch de moeite neem om aan de achterzijde het hitteschild eraf te halen om bij de hydractiefbol te komen, is het dan ook nog wijsheid om daar eea te checken cq te verbeteren? (ik heb ooit eens wat gelezen over diodes oid)

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook