ABS-lampje brandt
Antho_wel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-2016

Gepost: 10 februari 2018 06:16 PM

Hallo,

Onze C3 (1,4 8v) van 2004 heeft het volgende probleempje:

Na een noodstop (met werkende ABS) enkele weken geleden blijft het ABS lampje branden.
Het lampje gaat niet meteen aan nadat het contactsleuteltje is omgedraaid, maar pas enige seconden nadat de motor is gestart.
Er klinkt dan ook een geluidssignaal: 3x een piep. Is dat standaard? of is dat een soort van “code”?

Na wat zoekwerk op Google en hier op het forum maar eens gaan meten aan de sensors:
Bij de voorwielen begonnen: allebei 780 ohm. Geen sluiting gemeten. Daarna de achterwielen. Hetzelfde. Ook 780 ohm.

Wat kan ik nog meer zelf doen voordat ik naar een dealer ga om het een en ander te laten uitlezen?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 februari 2018 07:19 PM
  [ # 1 ]

Ik weet niet of de ABS van een C3 heel veel anders is dan die van mijn veel oudere XM, maar in mijn geval ging het bijna altijd om vuil; vooral pekel is een bron van ellende.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 11 februari 2018 06:21 AM
  [ # 2 ]

Gaat het lampje al branden, als je nog stil staat, of gaat het branden als je begint te rijden?
Want dan kan ook een gebroken abs-ring, de storing geven,  dit is dus de ring met die kartels,

Profiel  
 
Antho_wel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-2016

Gepost: 21 februari 2018 08:49 PM
  [ # 3 ]

Hoi,
Het lampje brandt pas nadat de motor is gestart. Als ik alleen contact maak, dan blijft het uit.
Nadat de motor loopt gaat het na ±3 sec branden en klinkt er een geluidssignaal (3 piepjes).
Dan staat de auto nog steeds stil.

Ik ben ondertussen met hulp van forum en google aan het sleutelen geweest (zonder resultaat) en heb een aantal zaken kunnen uitsluiten:

Sensors zijn goed en niet beschadigd, weerstand van alle 4 is hetzelfde.
Geen sluiting naar aarde gemeten aan sensors en kabels hier naartoe.
Sensors zijn schoon, magneetringen zijn ook schoon en heel.
Wiellagers zijn nog goed.
Zekering van ABS is goed.

Gisteren bij mijn garage geweest en uitgelezen (en gereset):
“Iets” met de ABS pomp. Ik geloof dat de code C1860 was. (ik heb geen foto van het schermpje gemaakt…)
Na de reset bleef het lampje zeker een paar minuten uit (met draaiende motor, stilstaande auto), maar toen ik wegreed, ging het vrij snel weer aan.

Ik wil nog eerst zeker zijn, dat de voeding naar de abs unit en massa in orde is.
Vooralsnog lijkt het erop, dat de hydraulische kant in orde is, en dat het in de electrische aansturing/controller zit.

OP de sloop hier in het dorp hebben ze een unit op het schap liggen, dus dat hoeft ook niet een probleem te zijn.

Heeft er iemand nog tips/suggesties/schemas van deze c3?

Alvast bedankt!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9115
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 februari 2018 08:45 AM
  [ # 4 ]
Antho_wel schreef:

Magneetringen zijn ook schoon en heel.

Hoe is dit bepaald?

Uit het feit dat de storing na reset pas weer optreedt als er gereden gaat worden mag je opmaken dat de storing afkomstig is uit het rollende deel van het systeem.

Dus mogelijk toch een magneetring stuk.

Spreek uit ervaring, uiterlijk niets aan de ring te zien, maar toch magnetisch defect.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Antho_wel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-2016

Gepost: 24 februari 2018 05:35 PM
  [ # 5 ]

Nou Rene, je hebt me aan het twijfelen gebracht.

De magneetringen van de achterwielen zijn 100% zeker goed/onbeschadigd. Deze zijn het eenvoudigst te controleren door de remtrommels te demonteren.
Voorwielen weet ik ook 100% zeker dat de linkerkant goed is. Dit ivm lekkende kering aandrijfas aan deze zijde. Rechterkant heb ik via het gaatje van de sensor en met een lampje bekeken terwijl ik de aandrijfas ronddraaide: ziet er in zo op het eerste gezicht goed uit.

Ik ben afgelopen vrijdag toch maar weer eens bij de garage langs geweest om de storingen te laten uitlezen.
Deze keer heb ik een foto gemaakt van de melding: storing C1380 ABS-RETOURPOMP-funtie onjuist.

Vandaag de ABS pomp vervangen door een gebruikte. Hele systeem onlucht: eerst de hoofdleidingen, daarna de 4 leidingen die naar de wielen gaan, en als laatste bij de wielen nog een keer ter controle.
Bij het testrijden ging het lampje weer aan nadat de motor gestart was.
Ik heb tijdens het rijden (30 a 40 km/uur) de ABS een keer aangesproken door rustig de remdruk op te voeren.
De ABS komt in, en het lampje gaat uit. Hierna nog een aantal keer zo geremd en ook een paar keer met een flinke stamp op het rempedaal (noodstop): ABS komt netjes in.

Ik merkte rechtsachter nog een mankementje: een van de plunjers (de rechtse) blijft hangen, en de remschoen komt niet terug: er zat wat aanslag op die ik met een poetsdoek en olie kon wegpoetsen. Nu is het weer gangbaar.

Vooralsnog lijkt alles opgelost, en kan het wagentje maandag naar de keuring.

Wat er met de pomp (electronica??) aan de hand is wil ik wel gaan onderzoeken na de keuring.


Bedankt voor het meedenken en de tips.

 

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 24 februari 2018 11:38 PM
  [ # 6 ]

er wil nog wel eens een soldeerverbinding bij de stekker los gaan zitten. Als dat zo is kun je die opnieuw solderen .

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook