Tikkende kleppenstoter 2.0-16v 180
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 25 april 2018 08:41 AM

Dag beste leden,

gisteren heb ik een tikkend geluid na ongeveer 5 minuten rijden ‘s morgens gekregen in de motor. Aan het einde van de dag langs de garage en mij werd verteld dat het probleem bij een hydraulische kleppenstoter zit. Motor klinkt alsof hij onregelmatig loopt maar hij loopt gewoon op 4 cilinders en heeft nog voldoende power naar mijn idee.

De garage gaf aan (doen voornamelijk PSA + Renault) dat het nog wel eens helpt (6 op de 10 auto’s ca.) waarbij het vervangen van de huidige motorolie (5w40) door dunnere olie op een warme motor (5w30) erin te stoppen. Hierdoor komt de olie tot bovenin de motor en dus ook tot de kleppenstoters.

Mocht dit niet helpen dan moeten we uitwijken naar het vervangen van de kleppenstoters…

Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik hoor het heel graag zodat ik kan het oordeel van de garage kan beoordelen!!

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 25 april 2018 08:42 AM
  [ # 1 ]

Oja de auto heeft 193.500 km gelopen en heeft sinds 144.000 km een LPG (Vogels) installatie ingebouwd zitten.

Onderhoud is (olie verversing + filters) 12.000 km geleden nog uitgevoerd.

Daarnaast rijd ik iedere dag 90 km (woon-werk), daarnaast regelmatig 260 km in het weekend. Dus komt neer op tussen de 35.000 en 40.000 km op jaarbasis.

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 25 april 2018 10:10 AM
  [ # 2 ]

Het probleem is volgens mij juist dat de olie wel boven in de motor komt, maar dat de olie passages in de klepstoters verstopt zit, waardoor er niet voldoende oliedruk in de klepstoter is.

5W30 erin is een lapmiddel als je het mij vraagt. Een echte oplossing is de motor laten flushen, of handmatig die oliekanalen te reinigen.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 25 april 2018 11:36 AM
  [ # 3 ]

Dankje voor je reactie, maar hetgeen wat jij beschrijft, is dat ervaring die jij zelf hebt opgedaan met je eigen 2.0?

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 25 april 2018 11:36 AM
  [ # 4 ]

Goed (laten) flushen en voorgeschreven olie gebruiken. Geen frituurvet van de Lidl dus. Dan eens zien hoe het gaat. Als je op gas rijdt, wordt je blok doorgaans net iets warmer. Allemaal zaken om goed rekening mee te houden. Volgens mij heb ik eens gelezen dat die 2.0 16V blokken niet goed met gas gaan. Ik heb een 1.6 16V welke wel goed gaat. Ook iets om in te verdiepen? Klepzitting eens bekijken?

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 25 april 2018 02:06 PM
  [ # 5 ]

Update: Hoorde net van de garage dat het tikkend geluid is opgelost bij vervangen van de olie door 5w30. Ze gingen nog een uitgebreide testrit maken om te kijken of het inderdaad wegblijft.

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
Kapitein Rob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012

- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Gepost: 25 april 2018 02:13 PM
  [ # 6 ]
RogerM schreef:

Volgens mij heb ik eens gelezen dat die 2.0 16V blokken niet goed met gas gaan.

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt maar de praktijkervaring is dat die 2.0i 16V van Citroën prima met gas gaan. Er zijn meerdere gebruikers die 300K+ op de teller op gas hebben zonder problemen. Overigens is het niet mijn bedoeling hier een discussie over lpg-gebruik te beginnen, dat zal elders op het forum al wel bestaan. Ik wil alleen andere ervaringen laten horen op een mededeling dat deze motoren niet goed met gas gaan.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 25 april 2018 05:33 PM
  [ # 7 ]
Rene1994 schreef:

Dankje voor je reactie, maar hetgeen wat jij beschrijft, is dat ervaring die jij zelf hebt opgedaan met je eigen 2.0?

Is een bekend probleem met onder andere de 2 liters. Heb het zelf nog niet gehad met mijn auto, maar die maakt nu wel zoveel verschillende geluiden, dan weer wel dan weer niet, in de winter weer niet en dan weer wel dat ik gewoon de radio wat harder zet en verder gewoon het normale onderhoud laat doen.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 26 april 2018 09:05 AM
  [ # 8 ]

@Kapitein Rob, ik heb geen kleppensmeer systeem omdat de kleppen er tegen zouden kunnen bij dit blok werd mij gezegd. Zelfs met 3 jaar garantie erbij! Probleemloos gereden tot nu toe.

@FastFred, gisteren mijn auto opgehaald en ik stond verbaasd hoeveel verschil een andere oliesoort (dunner bij hogere temperatuur in dit geval) kan doen met je blok. Hij heeft nog nooit zo soepel en stilletjes gelopen…!!! Ik had het gevoel alsof hij zo uit de showroom was gerold. Tikkend geluid is nog maar 98% van wat het eerst was, je moet echt héél goed luisteren. Daarnaast ook af en toe hikken en lichte stoten vanuit het blok voelbaar maar nu…. WEG.

Ik kan het anderen aanraden!

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook