1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
1.6 tzi lage toeren, net niet uitvallen en doorrijden
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 13 mei 2018 12:43 PM

Meerdere topics gevolgd over uitvallen en slecht vermogen bij optrekken. Maar de oplossing voor mijn BX 1,6 tzi ‘91 BDZ G5 met de stappenmotor bovenop nog niet gevonden
Het is vast een klein probleem maar even lekker toeren op zondag zit er niet echt in.
Iemand ideeën over het volgende?

De BX valt uit na een paar minuten rijden. Bij koppeling in bij een stoplicht of juist bij het weer wegrijden geen vermogen. Dan is de uitval niet altijd te voorkomen met gas geven zonder belasting. Of we moeten al pruttelend rijdend weer boven de 2000 toeren komen.
Maar dit alleen als er vooraf boven de 40 of 50 km/u is gereden. Dus na belasting. Starten en weer verder gaan. Koud of warm. Motor loopt keurig terug naar een toerental van +/- 900

De geschiedenis van vervangen onderdelen en meten is weten is lang
Al vaker last van terugvallen toeren tot 600 rpm bij stationair. Vooral na kilometers snelweg en even parkeren.
Gas geven tot boven de 2000 rpm lost het probleem dan tijdelijk op.
Soms zeer lage toeren, dan ging het acculampje aan. Dynamo vervangen. Probleem opgelost. tijdelijk dan. 

Na een keer 2 seconden te enthousiast op het gas bij nog koude motor is dit terug.
Valt de motor dus altijd uit als hij warm is na de eerste kilometers belasting. Dus zeg maar de binnenstad uit. Op dat moment geen geel lampje van motormanagement. Uitlezen gaf ook geen storingen. Stationair warm draaien gaat overigens prima.
Ik vermoed dan nu dat de dynamo soms niet genoeg kan leveren richting de accu en motor.
Kan dat door een kabelbreuk komen?
Een breuk in de kabelboom dan. Hoe ga ik dat vinden? Of een bijna breuk en te weinig amp?
Mijn standaard multimeter geeft dan altijd goede waarden. Nauwelijks weerstand.
Draden bewegen tijdens motorloop veranderen ook niets.

Soms wil ook de startmotor niet rond. Vaker bij vochtig weer vochtig weer. Even rommelen aan de draden boven de koppelingskabel helpt dan altijd. Is daar dan iets te verwachten ism de dynamo?
Daaronder zit overigens ook nog een sensor die ik niet herken.

sensor op bak

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 13 mei 2018 01:04 PM
  [ # 1 ]

Dat is de schakelaar voor je achteruitrijdlichten.

Wat is er allemaal vervangen?

Bougies, bougiekabels, verdelerkap / rotor, bobine, ontstekingsmodule?

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 13 mei 2018 02:51 PM
  [ # 2 ]

haha, ook logisch. nu snap ik de letter R bij de uitleg van de kabelboom. Smile

Het volgende al gedaan zonder succes.

de stappenmotor. 2x schoon gemaakt met remmen reiniger.
de KVS temp sensor. vervangen. Draadbreuk stekker Sad. Draden weer aan elkaar gedraaid en geïsoleerd.
Nieuwe Bobine ( had ik nog liggen ) bougies en bougiekabels.
Nieuwe Verdeler en Rotor. ( de oude hadden wel al wat slijtage )
Aan de Map-sensor. Nieuwe vacuumslang ( 1mtr, nog niet ingekort ) Ook even een nieuwe MAP geprobeerd.

Massa dan maar aangepakt.
Een nieuwe massakabel bovenop de versnellingsbak naar de accuklembeugel gemonteerd. De 2 x kabeloogjes bij die montage nagekeken. De massadraad naar de accupool doorgemeten op weerstand. De massadraden op het zijscherm losgehaald en opgeschuurd.
Mis ik dan nog massapunten die voor een storing kunnen zorgen?
Inlaatluchtsensor doorgemeten. Lijkt goed.

De gaskleppotentiometer doorgemeten. De Ohm waarden wijken een klein beetje af van een nieuwe.
Andere ecu geprobeerd. Van origineel een G5.S0/0A04 naar een G5.S0/0A02 maakte de fouten in het mengsel eerder iets groter.

BDP-sensor vervangen voor een oude. Beide rond Ohm 372 koud. In de warmte van de zon gisteren lopen ze beide iets op.

De vervangende dynamo is overigens een Bolk / Valeo. Maar die zag er prima uit.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 13 mei 2018 02:53 PM
  [ # 3 ]

Ontstekingsmodule dus nog niet?

Een defecte kan precies jouw symptomen veroorzaken…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 13 mei 2018 03:36 PM
  [ # 4 ]

De locatie van de module heb ik nog niet ontdekt.

Op de servicebox van citroen wordt het ook niet weergegeven bij mijn type. Overigens een BDZ ipv Bdy zoals ik bij aanvang schreef. Elk andere bx staat er wel één of andere versie van aangegeven.

bobine bougie

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 mei 2018 08:55 PM
  [ # 5 ]
pascalvm schreef:

Ontstekingsmodule dus nog niet?

Een defecte kan precies jouw symptomen veroorzaken…

Die heeft een Tzi van dit bouwjaar niet. Daarbij: een module doet het, of niet. Als ie stuk gaat dan is ie in een keer dood.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 mei 2018 09:15 PM
  [ # 6 ]

Dit keer moet ik je toch ongelijk geven Waterman, ze kunnen heel wisselend wel of niet werken.
Been there…

Maar bij deze auto heeft het haperen kennelijk een andere oorzaak.
Zou het in de bobine kunnen zitten? Zit de module daar niet in?

Je zou ook nog kunnen checken op valse lucht. Scheurtjes in slangen van het inlaattraject.
Of losse slangklem.

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 14 mei 2018 09:17 AM
  [ # 7 ]

Zou het geen benzine kwestie kunnen zijn, brandstoffilter bij de pomp of slecht werkende pulsdemper of een pomp met te weinig opbrengst?

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 14 mei 2018 04:02 PM
  [ # 8 ]

Bobine. Ontstekingsmodule.
Ik zie dezelfde bobine terug bij andere BX-en met een eigen ontstekingsmodule.
Ik vermoed dat de ecu bij een G5 wordt ingezet als regelaar van de ontsteking.

Slangklemmen lucht nagekeken. De twee slangen op en van de stappenmotor lijken goed.
Benzinefilter is reeds vervangen.Geeft geen verschil.


Pulsdemper. Zou kunnen. ( wordt deze ook bij de APK nagekeken op roest?)
Maar ik verwacht dan continu een probleem.
Of komt uitval dan juist voor bij gas loslaten en koppeling in.
Meestal is het prima rijden koud. Warm. Uitval bij stationair. Herstarten. Pruttelen. Met beleid weer op weg. En daarna kun je zelfs weer volgas op weg maar blijft staionair te laag. Is dat noodloop stand?

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 16 mei 2018 03:44 PM
  [ # 9 ]

Een update met vragen.
De pulsdemper nog niet bekeken.

Wel even nagekeken hoe de bedrading naar de KVS temperatuursensor loopt.
Want dat is als het tweede onderdeel vervangen en daarbij ontstond er een draadbreuk.
Ik dacht. niet in orde nog of misschien wel per ongeluk de polen omgedraaid. Want het zijn twee groene draden. Hou ze maar eens uit elkaar. Maakt dat wat uit?

Electro schema nagekeken. daarin zag ik dat pin 3 van de gaskleppotentiometer een draad deelt met de kvs-sensor op pin 1. In het schema aangegeven als M3 en M11. Deze gaan samen naar de ecu. Dan zou de weerstand tussen die twee toch heel klein moeten zijn. Daarop gebaseerd de aansluitstekkers doorgemeten.
Een lage weerstand van bijna 0 en één van 300 ohm gevonden.
De lage moet dan de gedeelde draad zijn.
Stekker toch verkeerd aangesloten.
Aansluiting omgedraaid.
Gewoon starten en toch geen verschil bij het rijden.

Hoe kan dat nu weer?
Spanning over de draden overigens 0,92V bij contact aan.
Geen ECU reset gedaan. Sad

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 16 mei 2018 08:27 PM
  [ # 10 ]

Na reset, nog niet de oplossing.

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 16 mei 2018 10:05 PM
  [ # 11 ]

Je schrijft dat je de stappenmotor hebt schoongemaakt. Ik zou hem eens proberen te wisselen voor een andere. Of had je dat inmiddels ook al gedaan? Klinkt als een vervelend probleem! succes

doei

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 17 mei 2018 08:59 PM
  [ # 12 ]

Stappenmotor.
Gelukkig heb ik nog een paar oude liggen.
Met kenmerk Vae01 en 07 en solex 16007. Geen idee welke de oudste is en staat onbekend.

Maar goed. Eentje schoongemaakt. Gewisseld. Starten werkt. Nog niet warm gedraaid. Stekker los reageert de motor ook op door 600 toeren te draaien. Een beetje zoals de symptomen. Dus test rit.
Het leek er even op goed te gaan. Maar later alsnog bij warme motor… Lage toeren na loslaten gas en koppeling in.
Dan met stationair 800rpm ongeveer haal ik de stekker los van stappenmotor. Geen verschil in toeren. Polen omgedraaid. 2 tellen klein verschil en weer terug.

Kan zijn dat de vervanger net zo slecht/goed is dus. Of is hier iets vreemd aan de hand als de stappenmotor bij warme motor eigenlijk niets meer doet?
Stekkertje los had ik dan niet getest de afgelopen dagen bij de vorige stappenmotor.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 03 juni 2018 10:13 PM
  [ # 13 ]

Ik volg je onderwerp met veel interesse, ik heb ook een vroege 16 TZI met hetzelfde blok (nog verderkap en rotor en stappenmotor bovenop) en ook last van (af en toe) rommelig lopen, inhouden met optrekken en soms moeilijk en laag stationair willen lopen. Ook al van alles vervangen, nog zonder verbetering helaas.

We hebben nu exact zo’n motorblok uit een gesloopte BX staan die vorig jaar goed lopend is gedemonteerd uit de BX. Ik had het idee om gewoon ter plekke van alles uit te wisselen en te kijken wat het gaat doen.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 05 juni 2018 11:33 AM
  [ # 14 ]

Ook hier geen verbetering.
Het is alleen maar slechter geworden zelfs. Sad

Stappenmotor gewisseld voor een nieuwe VAE07. ( volgens de database van magneti marelli de goede )  resetten.
Helemaal niet goed lopen. nog eens resetten geen effect.
Oude stappenmotor VAE01 weer terug. ( de nieuwe lijkt niets te doen maar met 3V lage spanning van een scheerapparaatadapter buiten de auto even getest en dan beweegt de plunjer wel een beetje. Dus stuk is die ook niet.)

Weer prima starten met de oude stappenmotor en stationair draaien.
Stukje gereden tot totale uitval. Herstarten lukt voor geen meter. Alleen na een half uur afkoelen kon ik nog net de 500 meter terug naar huis. ( was wel 27 graden buiten )

Nieuwe dag.
Een andere ECU. G5.S0/0A04. Zelfde resulaten en dan aan het einde van de straat al totaal uitval dus daar ligt het probleem ook niet. Ook geen MM meldingen of foutcodes opgeslagen.

Maar nu wil de motor dus helemaal niet meer blijven draaien na starten.
De boel draait aan en valt dan direct weer uit.
Tweedehands stappenmotor. Best vies en niet even schoongemaakt. Geen resultaat.

Ga ik toch in een andere richting denken nu. Toch de gaskleppotmeter. Ga ik nog een keer doormeten.
Of Benzinedruk.
Maar is de brandstofpomp een onderdeel dat langszaam aan steeds slechter gaat werken op deze manier?
Of toch vervuiling injectie?

Overigens valt op dat bij stationair draaien ( toen dat nog kon ) de uitlaatgassen een vochtige plek maken op de straat. Het is redelijk lekker weer deze mei. Duidt dat nog ergens op? Heb ergens een foto…

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 juni 2018 09:33 PM
  [ # 15 ]

Ik denk dat het laatste condens is.
Niet vreemd als de motor niet lekker op temperatuur kan komen.

Ik denk toch ergens ontstekingsprobleem.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook