C4 Coupe - Cruise, Airco, Parkeer, en Motorgeluid issues
JCA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-05-2018

Gepost: 13 mei 2018 02:25 PM

Hoi, ik heb mij net voorgesteld in het gastenboek forum Ik heb dus sinds gister een C4 maar gekocht met een aantal probleempjes waar ik mij van bewust was bij de aankoop. FastFred heeft mij al een aantal tips gegeven op het forum van Tweakers daarvoor bedankt, maar hoe meer zielen hoe meer kennis. Smile


1. De cruisecontrol werkt niet.
2. De parkeersensoren werken niet.
3. Ik ruik af en toe een benzine lucht.
4. Er komt een whining geluid bij de motor weg.
5. De airco aan de bijrijderskant werkt niet (ik weet hoe ik dit kan oplossen)


1. De cruisecontrol geeft een piepje en SERVICE melding bij het inschakelen. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd
  * nieuwe remlichtchakelaar
  * het LIM 0 REG knopje even goed door scrollen omdat die wel eens slecht contact maakt en een storing veroorzaakt.
      + Maandag gaat hij naar de garage even aan de computer om te kijken of we het kunnen achterhalen.
      + Misschien de kopeling schakelaar?

2. De parkeersensoren geeft een fout in de het radioscherm als je hem in de achteruit zet.
  * Fastfred gaf al aan dat het kastje bij de reservewiel zit, die heb ik inderdaad gevonden maar ik kreeg de stekkers er niet vanaf en had geen gereedschap bij mij om hem even los te schroeven dus dat ga ik morgen even doen. Maar wat kan ik daar verder nog mee doen? Iets doormeten of testen of zo?

3. Zo nu en dan ruik ik een benzine lucht, ik meende hier ergens gelezen te hebben dat je dat DIY kan oplossen maar dat zal ik nog even opzoeken.

4. Er komt een gierend geluid onder de motorkap vandaan. Het lijkt aan de kant van de distributie en multiriem weg te komen. Het klinkt hetzelfde als in dit filmpje.

Als je meer gas geeft wordt het geluid hoger.
  * Maandag gaan we de multiriem er even af halen en kijken of het geluid dan weg is.

5. De airco op de bijrijderskant blijft op Heet staan en wordt dus niet koud. Ik weet dat dit systeem werkt met 3 servo’s en plastic tandwielen/3hoekige dingen. En dat je een revisie set kan krijgen. Ik heb dit gister bij de dealer nagevraagd en die konden ze bestellen maar kosten iets van 25euro? Is dat niet een beetje duur voor een paar tandwielen om een systeem te repareren wat in eerste instantie gewoon slecht ontworpen is?
Kan ik die setjes dan ook ergens anders goedkoper halen? Of heeft iemand hier een bijrijder setje over? 

Dan nog even een vraagje ik een een honkietonkie ODB2 Bluetooth adapter.
(zo’n soort dingetje ELM327 Auto Scanner OBD2 Maar dan uit china, maar het plaatje is hetzelfde)

In mijn voorgaande auto’s kon ik hiermee foutcodes uitlezen. Ik heb hem ook even in de c4 aangesloten maar hij kan geen foutcodes vinden ook niet in het verleden gevonden fouten. Werken deze adapters niet in onze C4’s ?


Ik moet trouwens ook even opzoek naar 2 nieuwe sleutels want de knopjes op de afstandbediening zijn helemaal kapot en je moet heel raar drukken om hem te bedienen.

 

Profiel  
 
JCA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-05-2018

Gepost: 14 mei 2018 05:11 PM
  [ # 1 ]

Nou de airco is in ieder geval gefixt.

Wat een drama zeg dat dashboard kastje. Ken geen enkele auto waarbij dat ding er zo lastig uit gaat.
Een tip voor de volgende persoon die deze klus gaat ondernemen, hij gaat sowieso links achter het haakje vastzitten. Dat haakje er er voor zorgt dat je dashboard vakje niet verder open gaat dan zover. 

Zo even kijken of hij nog aan de computer kan.

Profiel  
 
JCA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-05-2018

Gepost: 14 mei 2018 06:08 PM
  [ # 2 ]

Nou hij heeft even aan de computer gehangen.

Hij gaf een storing in de bekabeling van de remlichtschakelaar Sad de schakelaar heb ik zelf vervangen en de remlichten e.d. werken allemaal. Maar ik heb ook gelezen dat mensen een bekabeling hebben gekregen bij een nieuwe remlichtschakelaar. Maar welke kabelboom is dat dan?

En de rechter binnenste parkeersensor zit een kabelbreuk in. kon met mijn arm achter de bumper langs en kon net bij de stekker, die heb ik even losgetrokken en er weer ingedaan maar dat hielp helaas niet. Als het goed is kan ik dat onderste plastic flapje verwijderen en er van bijkomen toch?

Profiel  
 
JCA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-05-2018

Gepost: 14 mei 2018 07:08 PM
  [ # 3 ]

Ik reed net terug naar huis en zat nog eens heftig aan de scrol knop LIM 0 REG te draaien en warempel ineens schakelde de cruisecontrol in.

Jeeeeej, helaas van korte duur want ik moest remmen. Daarna direct weer SERVICE in beeld maar na nog wat pielen aan de scrol knop deed hij het weer even.

Het lijkt dus toch aan die schakelaar te liggen. Dus nu moet ik uitzoeken hoe ik dat allemaal los kan maken om de boel eens schoon te maken.

Heeft iemand hier een schema van?

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 14 mei 2018 07:17 PM
  [ # 4 ]

Er is een verbeterde versie van de remlichtschakelaar waarbij er een soort kabelboompje bij aan zit. Die zorgt er voor dat de cruisecontrol niet meer telkens in storing gaat.

Oja, welkom Smile

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
JCA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-05-2018

Gepost: 14 mei 2018 07:58 PM
  [ # 5 ]
FastFred schreef:

Er is een verbeterde versie van de remlichtschakelaar waarbij er een soort kabelboompje bij aan zit. Die zorgt er voor dat de cruisecontrol niet meer telkens in storing gaat.

Oja, welkom Smile

Thanks,

Kan ik die kabelboom(pje) ook los krijgen? Ik heb die losse nieuwe sensor al…

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 14 mei 2018 08:14 PM
  [ # 6 ]

Nope, is 1 geheel.

Ik ben even op service.citroen.com aan het graven of ik een onderdeelnummer kan vinden voor je.

EDIT: schijnt toch los te zijn. De schakelaar zelf zou 453463 moeten zijn, het kabelboompje is 6582ga als het goed is. De schakelaar is ook compleet met kabelboompje te krijgen, als 453467.

http://www.eurocarcare.net/switches-relays/ecc453467-brake-lamp-switch-modified-with-loom.html

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
JCA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-05-2018

Gepost: 15 mei 2018 11:34 AM
  [ # 7 ]
FastFred schreef:

Nope, is 1 geheel.

Ik ben even op service.citroen.com aan het graven of ik een onderdeelnummer kan vinden voor je.

EDIT: schijnt toch los te zijn. De schakelaar zelf zou 453463 moeten zijn, het kabelboompje is 6582ga als het goed is. De schakelaar is ook compleet met kabelboompje te krijgen, als 453467.

http://www.eurocarcare.net/switches-relays/ecc453467-brake-lamp-switch-modified-with-loom.html

Hmmm vaag. Wat is het nut van die extra kabelboom?
Ik zag wat foto’s van een portugese site waar het lijkt dat ze een connector uit de zekeringkast trekken en dit kabelboompje daaraan verbinden en daarna rechtstreeks naar de remschakelaar.

Dat ze de connectie met de zekeringkast omzeilen.

Klopt dat ?


Wel een verrekte duur kabeltje trouwens. Eerst de schakelaar maar eens schoonmaken. Heb al een filmpje gevonden hoe je de boel kan verwijderen.

Profiel  
 
JCA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-05-2018

Gepost: 15 mei 2018 09:05 PM
  [ # 8 ]

Morgen maar weer even naar de garage dan toch echt even de multiriem er af halen om te kijken waar het geluid weg komt, ik vind het best een vervelend geluid maar als je de radio een beetje harder aanzet hoor je het niet. Maar ik luister ook wel radio 1 of BNR en dan hoor je hem wel.

Weet iemand trouwens hoe je de parkeersensoren los maakt? Moet je die een kwart slag draaien ofzo? Werkt trouwens deze truc ook voor de C4? Dus als de sensoren aan staan zouden ze een zacht tikgeluidjes moeten maken?

 

Profiel  
 
JCA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-05-2018

Gepost: 15 mei 2018 09:07 PM
  [ # 9 ]

Kan blijkbaar maar 1 youtube video per bericht toevoegen.

Ik heb trouwens een super handig filmpje gevonden om de stuur controls los te maken. Dat ga ik ook even doen, dan kan ik de cruisecontrol knoppen even echt goed schoonmaken.

 

Profiel  
 
JCA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 12-05-2018

Gepost: 17 mei 2018 12:22 AM
  [ # 10 ]

Nou ik ben super blij de cruisecontrol werkt weer. Het was toch een smerige schakelaar.
Airbag eruit gehaald en de boel los geschroefd en toen alles goed schoongemaakt. Je kon ook echt zien dat het smerig was.

Net voor 8euro per stuk 2 nieuwe parkeersensoren gehaald via Amazon uit Duitsland. En een nieuwe spanrol + multiriem besteld. Hopelijk lost dat de laatste 2 probleempjes op.

Oh en een aantal sleutels besteld uit China. Míjn knopjes van mijn sleutels zijn kapot en ze blijven niet meer in 1 stand staan. Plastic binnenwerk is versleten zag ik al. De nieuwe zijn precies hetzelfde maar dan met plastic knopjes.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9834
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 juli 2019 01:58 PM
  [ # 11 ]

Een vraag: ik heb die unit er nu ook uitgehaald vanwege een niet-werkende cc en een limiter die niet harder dan 30 wil.
De set+ en set- drukken 2 koolstofstiftjes op elkaar, de pauzeknop een kruisvormig plastic stiftje dat op het koolstofstiftje van de printplaat drukt. Hoort dat zo bij de pauzeknop?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9834
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 juli 2019 03:58 PM
  [ # 12 ]

Nou, niet helemaal zoals het moet, maar de cc werkt. De set+ knop doet het niet; de set- en apuzeknop doen het nu wel. Het wieltje zit niet helemaal zoals het moet. Lim is nul geworden, nul is reg geworden en reg is lim geworden. Ach, het is te gebruiken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook