3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Ratelend dak
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 mei 2018 06:58 PM
  [ # 31 ]
mwmeer schreef:

Ik las op het forum dat je de kracht van de motor kan instellen via een contract moet.. klopt dat?

Die contramoer ken ik, maar dat maak ik niet uit het bovenstaande op! Smile

Maar waarom zou je die willen verstellen, dat is bij fabricage al gedaan.
En om welke reden zou dat nu anders ingesteld moeten worden?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mwmeer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 19-02-2018

Gepost: 15 mei 2018 07:16 PM
  [ # 32 ]

Ogeen idee, ik zit een reden te zoeken waarom het tandwiel over de draad heen knarst.

- druk van de motor te hoog zodat deze bij sluiten dak te veel kracht heeft en het tandwiel over de draad heen knarst
- tandwiel sluit niet goed aan op draad waardoor er ruimte ontstaat en de tandwiel over de kabel knarst
- foute montage:
+ Tandwiel verkeeromstandigheden geplaatste
+ Andere mogelijke foute montages?

Omdat bij de 1e montage het resetten foutloos ging en bij de 2e reset al geknars te horen was lijkt mij dat de motor te veel kracht uit oefen via de tandwiel op de kabel. Zou je dit lichter instellen looft de motor eerder aan en blijft dedraad misschien wel heel. Een soort van beveiliging voor je draad..

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 mei 2018 10:45 PM
  [ # 33 ]

Ik heb zo’n dakmotortje los liggen en deze eens kritisch bekeken.
Ik zie niet op welke wijze je met de stelbout met borgmoer het maximale koppel van het motortje zou kunnen instellen en trek hetgeen Taco aangeeft in zijn post dan ook zeer in twijfel.
De stelbout zit namelijk in het verlengde van de motoras.

Naar mijn idee is de fixatie van de kabels tegen het tandwieltje onvoldoende.
Ooorzaak: montagefout of iets anders? Kan ik zo niet beoordelen.
Zitten de kabels overigens wel goed om, dus links en rechts?
Er zit namelijk lengteverschil in.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mwmeer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 19-02-2018

Gepost: 18 mei 2018 11:49 AM
  [ # 34 ]

de kabels zoals ik deze er destijds er uit heb gehaald is lange kabel aan zijde aan de passagierskant en korte kabel aan zijde bestuurders kant. ik ga er vanuit dat dit correct is zo niet dan hoor ik dat graag.

voor wat betreft de instelling kracht motor wordt mij aan alle kanten afgeraden om daar aan te zitten. dus niet doen!

nieuwe kabel heb ik gisteren binnen gekregen ( weer een bankje lichter) ga deze dit weekend er opzetten. hopelijk straks geen problemen…....

Profiel  
 
mwmeer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 19-02-2018

Gepost: 24 mei 2018 10:15 AM
  [ # 35 ]

hallo heren,

ik heb nog eens goed het dak bekeken en getest met de oude kabels.

wat mij op valt is dat het dak, vanuit de geheel geopende stand recht sluit (afstand tussen raam en dak (links en rechts) blijft de afstand tot sluiten gelijk)). alleen bij de aansluiting aan de voorruit gaat het fout.

mijn conclusie is dat wanneer het dak tegen de voorruit aandrukt de rechter zijde iets verder doordrukt ( 0.5 cm). Het gevolg hiervan is dat er dus de kabel van de linkerzijde niet verder kan en de kabel van de rechterzijde 1 tand doorgedrukt kan worden. de motor drukt gewoon door tot dat deze tegendruk ondervindt. doordat de kabel aan de rechterzijde 1 tand verder kan wordt de tegendruk op gebouwd op 1 kabel ( de linker) om dat de rechter kabel nog 1 tand verder moet. Dit betekend dat er door gedrukt wordt door de motor waardoor de linkerkabel beschadigen zal. en daarbij het begin van het einde van de kabels…....

Weet iemand iets over afstellen van de aansluiting dak met voorruit zodat deze weer evenwijdig wordt?

wat mij ook op valt is dat het dak aan de linkerzijde en rechterzijde (aan de binnen kant) goed aansluit op de rubbers van de vooruit terwijl er in het midden ruimte tussen de aansluiting blijft ( +-0.5 cm) . hoort dit zo ( is

PS het klopt toch dat de lange kabel aan de passagierskant moet en de korte kabel aan de bestuurders kant.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 mei 2018 12:15 PM
  [ # 36 ]
mwmeer schreef:

Het klopt toch dat de lange kabel aan de passagierskant moet en de korte kabel aan de bestuurders kant?

Dat klopt, de dakmotor zit iets links van het midden op de dakcassette gemonteerd, in rijrichting gezien.
Dus aan de rechterzijde is er een langere kabel nodig dan aan de linkerzijde.

Wat het afstellen van de parallelliteit betreft, dat is volgens mij maar op één manier te doen.
Dat doe je namelijk op het moment dat het tandwieltje tussen beide kabels wordt geplaatst.
Als je dat doet op het moment dat aan één kant het dak iets verder op de dakcassette is geschoven dan de andere kant ontstaat er nonparallelliteit.

Dus het dak met de motor volledig op de dakcassette doen, eerst de motor en dan het tandwieltje verwijderen, hierna zeker stellen dat aan weerszijden het treintje van interslides volledig in de rail op de dakcassette is geschoven en dan het tandieltje en aansluitend de motor terug plaatsen.
Dak volledig sluiten en de initialisatieprocedure doen.
Hierna zou het goed moeten gaan.

 

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 mei 2018 12:24 PM
  [ # 37 ]

Ter aanvulling, jouw conclusie klopt naar mijn idee niet.

Als de linkerhoek van het dak eerder de voorruitlijst raakt dan de rechterhoek, dan zal de linker kabel stoppen en zal de motor alleen de rechter kabel verder verplaatsen, overigens wel 2 x zo snel.
Zolang dat het geval is wordt de linker kabel zeker niet zwaarder belast dan de rechter, de aandrijvende kracht gaat naar de nog bewegende kabel.
Op het moment dat ook de rechterhoek de lijst raakt wordt de belasting op beide kabels gelijk, het koppel van het motortje wordt in gelijke mate over beide kabels verdeeld omdat deze beide dezelfde tegenkracht geven.

Dus waarom zou dan de éne kabel eerder beschadigen dan de andere?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mwmeer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 19-02-2018

Gepost: 24 mei 2018 12:30 PM
  [ # 38 ]

wat mij op valt is dat het dak, vanuit de geheel geopende stand recht sluit (afstand tussen raam en dak (links en rechts) blijft de afstand tot sluiten gelijk)). alleen bij de aansluiting aan de voorruit gaat het fout.

dus het dak sluit recht… het gaat volgens mij fout bij de aansluiting van het raam. Vandaar de vraag over de afstellings mogelijkheden bij het raam. het kan ook zijn dat ik gewoon een brieke auto heb Wink

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 mei 2018 12:32 PM
  [ # 39 ]
mwmeer schreef:

De afstellings mogelijkheden bij het raam.

Geen!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 mei 2018 12:25 PM
  [ # 40 ]

Nu moet ik mijzelf toch even corrigeren.
In de snelheid van reageren toch de constructie onvoldoende scherp voor ogen gehad.

Bij het sluiten van het dak, als 1 zijde eerder dan de andere de voorruitlijst raakt, dan kan inderdaad het tandwieltje op de reeds stilstaande kabel verspringen.

Het afstellen van de parallelliteit kan bij nader inzicht ook nog anders.
Het dak vanuit de volledig geopende stand sluiten tot de één na laatste stand.
In deze stand de motor en het tandwiel verwijderen en dan handmatig het dak volledig sluiten zodanig dat het aan beide zijden goed aanligt op de voorruitlijst.
Dan weer het tandwieltje en de motor terugplaatsen en de initialisatieprocedure doen.
Als er werkelijk verschil in de lengte van de af te leggen weg van de linker en rechter kabel zit, zou het in de andere uiterste stand mogelijk weer mis kunnen gaan.
Wanneer de knop dan te lang vastgehouden wordt, kan naar mijn idee ook dan het verspringen plaats vinden.

Op Citromobile sprak ik Huub Rutten, een particulier met intussen de nodigde kennis van het Pluriel-dak.
Volgens zijn zeggen kan de initialisatieprocedure ook in de volledig geopende stand plaatsvinden.
Wellicht eens het proberen waard.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 25 mei 2018 01:19 PM
  [ # 41 ]

Nou, initialisatie bij volledig geopend dak is mij niet gelukt. Ik begreep uit de documentatie, die je (René) mij eerder al eens gestuurd had, dat het initialiseren inderdaad bij open dak moest gebeuren (zie vijfde bullet in de bijlage), maar ik kreeg het toen maar niet voor elkaar. Pas toen ik het dak helemaal had dichtgedraaid, lukte het wel.
Wellicht bedoel je met geheel geopend: helemaal op de achterruit? Ik weet niet of ik het in die stand heb geprobeerd. Misschien dat het dan wel kan…

Afbeelding Bijlagen
Schermafbeelding_2018-05-25_om_13.18_.03_.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 mei 2018 01:23 PM
  [ # 42 ]

Geheel geopend is inderdaad het dak compleet op de achterruit.

Voor het volledig openen en het volledig sluiten moet de drukknop vastgehouden worden.
In beide situaties zou er dus geïnitialiseerd kunnen worden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 mei 2018 02:21 PM
  [ # 43 ]

De tekst van de initialisatieprocedure is overigens in tegenspraak met zichzelf.
Bij de eerste dot wordt stand 0 genoemd, dit is een volledig gesloten dak.
En bij de vijfde dot staat een volledig geopend dak, wat stand 9 is.

Dus òf bij de eerste dot moet stand 9 staan òf bij de vijfde dot moet gesloten staan.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 25 mei 2018 02:26 PM
  [ # 44 ]

Dat bedoel ik… Wink

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 mei 2018 02:30 PM
  [ # 45 ]

Het meest logische zou initialiseren bij een volledig geopend dak zijn.
Dat is namelijk de situatie waarin het dak zich bevindt bijvoorbeeld na het vervangen van de kabels.

Maar geen idee of dit correct is.

@Roel, wil jij dit eens proberen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook