Stoplamp
JobWolf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 10-12-2007

Gepost: 22 mei 2018 09:58 PM

Heb vorig jaar een lekke leiding achter gehad van de DS 21 Pallas 1969 geen stuurbekrachtiging en remmen meer, maar de stoplamp ging niet aan?

de controleknop ingedrukt stoplamp, temp en oliedruklamp doen het wel zijn dus niet stuk, waarom ging toen bij die kapotte leiding en druk verlies de rodestoplamp niet aan?

Iemand een idee?

gr. Frans

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 22 mei 2018 10:07 PM
  [ # 1 ]

Dan zit er ergens iets niet helemaal lekker in het signaal dat de lamp moet krijgen bij drukverlies.

Als test kun je de motor starten en ff wachten tot de LHM lamp uit gaat. Daarna motor afzetten en een flink aantal keer de remknop intrappen. Als alles functioneert dan gaat op gegeven moment, na enige tientallen keren geremd te hebben, de LHM lamp branden. Doet ‘ie dat niet dan zal je op zoek moeten waar het mis gaat.

Het kan in je manocontact bij de remknop zitten of in de bedrading. Er zwerft ergens een topic rond op het forum waarin uitgelegd wordt hoe je het manocontact af moet stellen, maar dat is geen simpele klus als ik me goed herinner.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 22 mei 2018 10:27 PM
  [ # 2 ]

Ik had vorig jaar bij een lekke treiterslang alleen geen SBK meer, nog wel remmen. Er ging niets branden. Is er niet tevens een volumewaarschuwing bij te laag LHM-niveau?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 22 mei 2018 10:29 PM
  [ # 3 ]

de controleknop laat alleen zien of de lampjes nog heel zijn en zegt inderdaad niets over de onderdelen/circuits die een signaal moeten geven bij storing.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25353
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 mei 2018 11:23 AM
  [ # 4 ]

Nee. Er is GEEN volume waarschuwing. Als het op is, is het op. SBK valt dan uit.. daarna kan je nog een aantal keer remmen…Daarna zakt de auto…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 23 mei 2018 10:05 PM
  [ # 5 ]

Gek eigenlijk. Waartoe dient dan die lamp in het dashboard dat het LHM-reservoir symboliseert?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 23 mei 2018 10:41 PM
  [ # 6 ]

Die lamp geeft aan dat er onvoldoende druk is in het LHM-systeem. Dat is het enige wat er écht toe doet, en kan door een veelheid van oorzaken komen.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 24 mei 2018 10:38 PM
  [ # 7 ]

Aha, dan had die bij mij dus wel moeten branden toen mijn treiterslang de zijkant van mijn motorblok aan het afstralen was….en mijn SBK er op een klaverblad tussen 2 snelwegen de brui aan gaf. Dat lampje ging i.c.m. de rode stoplamp pas 20 km later branden, 300 meter van mijn huis, zodat ik dahct: desnoods plat op de buik, maar mijn oprit zal ik ermee halen! En dat geschiedde.
Gelukkig was ik de meeste LHM op de A50 al kwijt, zodat ik die rommel niet hier op de oprit had Laughing

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 mei 2018 10:52 PM
  [ # 8 ]

Maar: afstralen via je treiterslang geeft dus geen acuut drukverlies in je grote circulatie (pomp - regelaar - stuur/veer/remsysteem). Die treiterslang heeft pas debiet als je systeem op druk is en leidt dus tot drukverlies in je kleine circulatie (pomp - regelaar - vat). IIRC, maar corrigeer me zo nodig gerust, was het zo dat het LHM-druk controlelampje je eigenlijk vertelt wanneer je niet meer met het hoofd-remsysteem kunt remmen. En de remmen vallen pas als laatste uit…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 25 mei 2018 12:23 AM
  [ # 9 ]

treiterslang is een retourslang voor LHM onder lage terug naar het vat.

De pomp voert LHM onder hoge druk naar de de accumulator en drukregelaar. Overtollige LHM die niet wordt gebruikt wordt via de treiterslang teuggevooerdnaat het voorraadvat en wel onder veel lagere druk omdat die slang een veel grotere diameter heeft en er een open einde is in het vat.
Alleen in het hogedruksysteem zit een druksensor die de stoplamp aanstuurt bij storing. Zolang er voldoende druk is, circa 150 barm, zal de stoplamp niet branden, hoeveel of heo weiniig LHM er aanwezig is Als door lekkage de LHM voorraad op geraakt is zal de pomp voornamelijk lucht aanzuigen , geen druk meer opbouwen en zal de druksensor de stoplamp laten branden.
Als er een remaccu aanwezig en de lamp brandt, kan er nog een aantal malen geremd worden tot die bol leeg is. Als er geen remaccu is en de lamp brandt,  dan moet de voorraadbol dat verzorgen maar die verzorgt ook al de vering en de besturing, dus is snel leeg. Remmen zal snel niet meer mogelijk zijn.
De testknop in het dashboard test alleen de lampjes en zegt iet over de systemen er achter.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 mei 2018 08:31 AM
  [ # 10 ]

Klopt, die zegt niets over de systemen erachter. En mijn stelling klopt dus: er is een tweedeling in het hogedruksysteem. Een deel bevindt zich om veiligheidsredenen achter een prioriteitsklep (remmen en vering). De druk daar wordt gemeten door een manocontact (in die klep of in geval rempaddestoel in het remcommando. Edoch: de SBK zit niet in dat systeem, die zit rechtstreeks achter de HD regelaar. Als de HD regelaar geen aanvoer meer krijgt van de pomp, is als eerste je SBK aan de beurt. Remmen en veren gaat dan dus nog prima. Op zich prima, alleen jammer dat het wegvallen van SBK best wel plotseling gebeurt, dus als je er niet op bedacht bent…
Overigens bovenstaand leid ik zelf af door empirie en deductie op basis van de leidingpuzzel die ik zonet achter de rug heb. Ik ben geen (erkend) deskundige… correct me if i’m wrong…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25353
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 mei 2018 09:23 AM
  [ # 11 ]

Je hebt 2 systemen. Primair: Pomp HDregelaar vat, en Secundair: alles achter de HD regelaar.
In het secundaire circuit loopt de druk op als de pomp LHM krijgt. Deze druk gaat alleen naar de voorremmen omdat de prio klep nog dicht is. Bij een bar of 80 gaat de prioriteitklep open en de stoplamp uit. Nu krijgt de rest ook druk.
Als alles op druk is (150 bar ongeveer) levert de pomp geen druk meer aan het secundaire circuit.
In het hypotyhetische geval van geen verliezen in het secundiare circuit zal de stoplamp nooit meer aangaan.. ook niet als de LHM uit het vat weg is.

Echter de SBK verbruikt enorm veel druk. ald de druk onder de 140 komt gaat de pomp weer druk leveren. Als dat niet kan door ontbreken van LHM daalt de druk verder en bij 80 bar gaat de lamp weer aan… SBK is nu al wel uitgevallen door te weinig druk. De prioklep sluit nu ook en je hebt alleen nog remmen.. De restdruk in de achtervering zal de achterremmen nog een poosje voeden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook