1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Zithoogte en zicht
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 12 juni 2018 10:15 PM

Onze Renault Clio uit 2000 komt steeds dichterbij de uitgang. Ons oog is gevallen op een C4 uit 2008. Fijne auto die eigenlijk alles wat we wensen combineert: net een maatje groter, net wat luxer en ook gewoon een mooie auto om te zien en om in te zitten.

Wat ons opviel bij de proefrit is dat het lijkt alsof de ruiten in de deuren en bij het dashboard wat hoog zitten. Hierdoor heb ik het gevoel wat meer ‘verzonken’ in de auto te zitten en mijn vriendin heeft het idee moeite te moeten doen om over het dashboard te kunnen kijken, ook in de hoogste stand van de stoel. In vergelijking met de Clio is het overzicht daardoor beperkter.

Nu heb ik het idee dat meer moderne auto’s hier last van hebben, als ik soms zie met wat voor een kleine raampjes en brede raamstijlen men rondrijdt.

Vraag is, is dit herkenbaar en gaat het wennen?

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 12 juni 2018 10:23 PM
  [ # 1 ]

Ik ben onmundig lang, dus ik heb daar niet zoveel last van. Maar inderdaad, dat valt mij ook op naarmate de auto’s nieuwer worden dat je niet meer in een auto zit, maar dat de auto om jou heen zit, het ‘verzonken’ gevoel herken ik.

Waarom dat dan is? Glas heeft geen kreukelzone, een hoge deur bied meer zijwaartse bescherming. Ik vermoed dat dat de reden is.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 13 juni 2018 06:39 AM
  [ # 2 ]

Met die dikke A-stijlen van de C4 heb ik echt rekening mee moeten leren houden. Wanneer je met een scherpe bocht te maken hebt om je er echt omheen kijken anders kun je best wel een medeweggebruiker missen…..

Profiel  
 
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 13 juni 2018 07:41 AM
  [ # 3 ]

Dank voor jullie snelle reacties! Fijn om te zien dat ons gevoel herkend wordt. In het begin even opletten, maat het went dus wel?

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 13 juni 2018 08:13 AM
  [ # 4 ]

Zoals JKER zegt is het met de A-stijlen wel even opletten. Ik heb het nu 2x gehad dat ik een auto van rechts niet gezien heb en nog net op tijd stoppen kon, omdat die A-stijl zo ver naar voren staat moet je d’r echt langsheen leren kijken.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 13 juni 2018 10:55 AM
  [ # 5 ]

Met achteruit rijden is het ook niet echt lekker: te kleine spiegels, kleine achterruit, en dus ook een te dikke C-stijl.
Maar dat zal FastFred met zijn Coupé nog ergen hebben vrees ik (of juist niet??).

ja, design is alles, maar veiliger??? Went het? Ja, maar wel af en toe nog altijd het gevoel iets niet gezien te hebben…

Waarom rij je dan C4? Sja, enerzijds merkentrouw, anderzijds toevallig aanbod in het gewenste segment, LPG en goede inruil, etc.
Helaas geen stationcar in dit segment meer van Citroen, maar niet echt kunnen slagen elders voordat ik deze vond.

Heb ik er een ‘klik’ mee? Niet echt, ik mis na bijna drie jaar nog meerdere malen per maand mijn Xsara 3 stationcar.

Ik vind de C4 eigenlijk niet eens echt mooi, maar dat vind ik een CX ook niet (duikt onder de tafel).
C4 Coupé lijkt me leuker, maar ik ben geen 20 meer. C3 (eerste type) is daarentegen ontzettend oudbollig, C5 te zwaar, net als de diverse Picasso’s. Vorm/stijl elementen vind je bij de bekendere concurenten uit die tijd (2004 - 2009) ook terug trouwens.

(Er zijn andere merken/modellen die ook leuke designs zijn, maar ook daar wordt wel over geschreven dat het een drama is v.w.b. het uitzicht. Een of andere Nissan MPV schijnt het ook bont te maken wat dat betreft, maar ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb).

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 13 juni 2018 04:29 PM
  [ # 6 ]

Ik heb geen idee hoe het zicht naar achter in een C4 Berline is, maar bij mijn C4 Coupe kijk je tegen die bovenrand van de achterklep aan waardoor het zicht door de binnenspiegel wat beperkt is.

Achteruit rijden is geen enkel probleem, maar daar heb ik nooit problemen mee gehad, ook niet met aanhangers. Mijn buurvrouw met d’r C2 daarentegen Mad Daar zit geen onbeschadigd paneel meer aan en die neemt ook steevast 2 plekken in.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
henry the bulldog
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017

- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Gepost: 13 juni 2018 08:02 PM
  [ # 7 ]

De bestuurdersstoel is goed verstelbaar, ook de zithoogte kan toch vrij veel omhoog vind ik (net even getest). Wat betreft de dikke A-stijl en overzichtelijkheid; is wat mij betreft niet hinderlijk. Achterruit van een Coupe is wel even wennen zoals Fred al aangeeft maar wanneer je een paar ritjes hebt gemaakt ben je daar zo aan gewend en heeft een C4 geen parkeersensoren?
De ruimte achterin vind ik best veel. 2 volwassenen kunnen ruim zitten en hebben relatief veel beenruimte. Ben alleen bekend met de Coupe dus hoe dat is met de sedan weet ik niet. Waarschijnlijk even groot alleen heeft de Coupe 2 deuren minder… (wat de 2 grote voordeuren dan weer compenseert)

Het is mijn eerste ervaring met Citroën, vorig jaar febr/maart gekocht voor mijn vrouw en ben zeker tevreden, zie mijn blog: Mom’s new ride

C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN.  217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km

Profiel  
 
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 13 juni 2018 08:18 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor jullie reacties! Inderdaad weinig ander aanbod hier in de buurt. Veel Peugeot 206’s en 207’s, wat Dacia Logans en een Corsa hier en daar. De grotere wagens van de andere merken (Meganes, Astra’s etc) zijn vaak boven ons budget en zijn ook qua bouw hetzelfde.

Citroen C4 hatchback is een soort halve stationwagon en komt daardoor qua prijs/grootte verhouding het dichts bij ons budget. Toevalligerwijs (en gelukkig) ook degene die we het liefste zien. Het blijft een grote aankoop: € 6.000,- voor een 1.6 Image uit 2008 (incl. inruil en afleverbeurt/garantie/apk van € 695,- en een MyCitroën kaart). Vandaar dat we twijfelen. We willen niet na een half jaar spijt hebben.

Ik denk dat we het gewoon moeten gaan doen. Het zal even wennen zijn, de stap vanuit de Clio naar de C4, maar met de parkeersensoren moet het inparkeren hier in de straat wel lukken.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 13 juni 2018 08:33 PM
  [ # 9 ]
henry the bulldog schreef:

en heeft een C4 geen parkeersensoren?

De basismodellen niet Wink

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
henry the bulldog
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017

- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Gepost: 13 juni 2018 08:43 PM
  [ # 10 ]

Je kunt altijd een aankoopkeuring doen bij de ANWB om twijfel weg te nemen
Ik zie dat je uit Nijmegen komt, is voor jou dan een klein stukje om naar Bart Ebben (Malden) te rijden tijdens je proefrit… Geen idee of Bart Ebben iets van een aankoopkeuring (uitlezen computer) doet trouwens maar vragen staat vrij. En bij Bart Ebben weten ze op voorhand wat eventuele bottlenecken zijn bij franse wagens

C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN.  217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km

Profiel  
 
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 13 juni 2018 08:52 PM
  [ # 11 ]
henry the bulldog schreef:

Je kunt altijd een aankoopkeuring doen bij de ANWB om twijfel weg te nemen
Ik zie dat je uit Nijmegen komt, is voor jou dan een klein stukje om naar Bart Ebben (Malden) te rijden tijdens je proefrit… Geen idee of Bart Ebben iets van een aankoopkeuring (uitlezen computer) doet trouwens maar vragen staat vrij. En bij Bart Ebben weten ze op voorhand wat eventuele bottlenecken zijn bij franse wagens

Dank voor de tip! Technisch gezien vertrouw ik de auto wel. Hij staat bij een dealer, heeft een volledige onderhoudshistorie en ziet er zeker niet afgereden uit. Hij rijdt ook goed en er zit garantie op van 6 maanden. Een andere C4 die we vorig jaar reden had een tik bij de drempels en was van binnen ook wat uitgeleefder.

Profiel  
 
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 14 juni 2018 02:44 PM
  [ # 12 ]

We gaan morgen nog een proefritje maken voor de zekerheid

Profiel  
 
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 16 juni 2018 02:32 PM
  [ # 13 ]

& gekocht cheese

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 16 juni 2018 04:25 PM
  [ # 14 ]
FastFred schreef:

Mijn buurvrouw met d’r C2 daarentegen Mad Daar zit geen onbeschadigd paneel meer aan en die neemt ook steevast 2 plekken in.

Dat zegt volgens mij meer over je buurvrouw Smile
Met aanhangers en achteruit heb ik verder ook geen probleem, maar ik heb auto’s met beter achteruitzicht gehad.

Camus: Veel plezier met je C4!

Profiel  
 
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 16 juni 2018 04:47 PM
  [ # 15 ]
JKER schreef:

Camus: Veel plezier met je C4!

Dankje!

Een vraag nog. Als je de auto op contact zet, gaan er meerdere lampjes op het daahboard branden ter controle. Deze gaan na een paar seconden uit. Alleen het lampje voor ‘Controle emissiessysteem’ blijft branden totdat je de auto start. Op YouTube zie ik dit ook vaak terug, maar niet altijd. Hebben jullie dat ook? Is het een teken dat er iets nagekeken moet worden?

Maandag spreek ik de dealer weer over de afleverdatium. Ik zal hem ook even vragen of ze dit mee willen nemen in de afleverbeurt.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook