1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Stabilisatorstang afstellen Citroën GSA
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 11 juni 2018 08:27 PM

Weet iemand een tip om de stabilisatorstang van de GSA af te stellen als men niet de beschikking heeft over special gereedschap type 2067-T?

Instagram

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 12 juni 2018 01:25 PM
  [ # 1 ]

Je zou natuurlijk zelf iets van een spanner kunnen fabrieken, maar de vereniging heeft dit soort gereedschap te huur (vooropgesteld dat je lid bent natuurlijk).

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 12 juni 2018 09:15 PM
  [ # 2 ]

Ik ben pas nog geweest bij het club magazijn o.a. omdat ik speciaal gereedschap nog had. Bleken ze niet te hebben. Het is dus nog maar de vraag of ze gereedschap 2067-T hebben. Daarnaast ben ik de logica aan het uit zoeken hoe de 30 tot 40 kg druk op de stang te zetten. Wat dat betreft is de werkplaats handboek met de donkere foto’s vergelijkbaar met een Ikea handleiding.

Instagram

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 12 juni 2018 10:48 PM
  [ # 3 ]

edit mod: in verband met de leesbaarheid svp niet het direct voorgaande bericht quoten

Ik zou het toch voor de zekerheid nog eens navragen. Mocht je er echt niet uitkomen dan wil ik je evt. mijn spanner wel uitlenen.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 13 juni 2018 09:40 PM
  [ # 4 ]

Ik was het zo wie zo van plan na te vragen bij het Club magazijn. Ik had gehoopt dat iemand een truck wist om dit zonder dit speciale gereedschap te doen. Mocht het magazijn het niet hebben, fijn dat ik het mag lenen.

Instagram

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 14 juni 2018 10:37 PM
  [ # 5 ]

hoi, mag ik vragen waarom je de stabilisator stang wilt afstellen? daar zitten toch schotelveren in, die houden de zaak op druk? gr mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 14 juni 2018 11:12 PM
  [ # 6 ]

Van mijn huidige stabilisatorstang is een kop van een bout afgebroken. En een van de rubbers is gescheurd. In de eerste instantie wilde ik bij het club magazijn alleen de beugel en het rubber kopen. Het werd uiteindelijk de complete stabilisatorstang. Nu ben ik deze aan het reviseren. De nylon schotelveren bleken alle 4 gebarsten. Ik hoop dat ze op mijn auto nog goed zijn zodat ik deze kan overzetten. Zo niet dan worden het nieuwe. De stang van het magazijn ligt uit elkaar. Eerst is de stang aan de beurt toe, want deze is een en al roest + oud vet. Als de stang weer terug geplaatst gaat worden, dan zal het opnieuw moeten worden afgesteld.

Maar het belangrijkste, kan iemand mij uitleggen hoe de druk op de stang werkt? Als ik alle onderdelen bekijk, ontgaat mij de logica hoe er 30 tot 40 kg druk op stang gezet kan worden.


Dit is een foto van de onderdelen los.

http://www.evernote.com/l/ANfh1T5L_RpA9oPX9gf0FjohR9-Y7XcSogM/

Instagram

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 14 juni 2018 11:57 PM
  [ # 7 ]

hoi, de foto is perfect. de onderdelen zullen we van links naar rechts op jouw foto benoemen; links is het lagerbok, dan liggen er 2 halve kunststof lagerschaaltjes, dan liggen er de schotelveren deze zijn van staal ( de zwarte ringen met nokjes), die zijn verend en die houden de voorspanning op de ingestelde waarde , van ca 40kg. daarnaast ligt nog een kunststof ring, en daarnaast de opsluit klemring, die zul je moeten afstellen . de halve lagerschaaltjes, lijken er niet zo heel slecht uit te zien, maar ik zie natuurlijk alleen de buitenzijde, dus kan de binnenkant niet beoordelen. volgens mij zijn deze van gs en gsa niet uitwisselbaar, maar het is al bijna 40 jaar geleden dat ik dit heb gedaan. dus correct me if i am wrong. wat wij deden is de lagerbokken vastzetten, en dan de opsluit klemring slepend monteren, dwz aandraaien , maar niet helemaal definitief vast zetten dan namen we een stukje koper of slagbrons, en tikten we deze klemring langzaam aan naar het lagerbok toe. dan zetten we de klemring defintief vast, je moet zorgen dat de stabistang netjes in het midden van de auto zit. dit afstellen van de klemring hoeft maar bij 1 kant, dus 1 kant vastzetten en dan deze procedure volgen aan de andere kant. of we altijd 30-40 kg haalden dat hebben we nooit kunnen meten maar het werkte altijd prima. deze afstelling is beslist te doen, als het werkt dan is het echt een stukje comfort verhogend werk, want als het gerammel en gereutel weer weg is dan zul je veel meer genieten van je boxer ! overigens moesten we het geheel invetten met siliconenvet, want de halve lagerschaaltjes zouden wel eens van nylon kunnen zijn, en nylon mag nooit met olie of lagervet worden gesmeerd, het nylon zal het vet opnemen , gaan zwellen en dan gaat je lager beslist op korte termijn stuk.  nouja, ik hoop dat je hiermee je technische probleempje kunt oplossen. je hebt een van de moeilijkste autos uitgezocht om aan te sleutelen, maar absoluut de dankbaarste als je het een beetje goed bijhoud ! tot je dienst m vr gr mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 15 juni 2018 08:56 AM
  [ # 8 ]

Hallo Mrep,

Dank je wel voor je duidelijk uitleg. Nu begrijp ik hoe het werkt, er is bij de lagerschalen inderdaad het verkeerde vet gebruikt. Want ze passen niet meer goed op elkaar. Dat kan ik verhelpen door de rand weer glad te schuren. En ze zijn gelukkig niet van binnen gescheurd. Dat dit een moeilijke auto is om aan te werken ondervindt ik bij elke klus. Elke klus is een uitdaging:-)

Mvg Erwin

Instagram

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 15 juni 2018 09:49 AM
  [ # 9 ]

morgen edwin !  je kunt het , wij hebben het 40 jaar geleden ook geleerd. als je lagerschalen niet meer passen, dan kun je eigenlijk niet zomaar een stuk afschuren van de platte kantjes waar de schalen elkaar raken hoor ! dan komen de schalen naar binnen en wordt de binnendiameter kleiner ! en onrond ! dan loopt ie vast op je stabi as. je kunt proberen de schalen te weken in wasbenzine , en dan schoonspoelen, hopen dat ze krimpen, maar of het gaat werken? je zou ook als ze te strak om de as gaan zitten, een fijn stukje schuurlinnen om een boortje kunnen doen wat ca o,5 mm kleiner is als de as en dan de schalen opzuiveren. beetje draaien, passen op de as enz enz tot je voelt dat het stroef/soepel gaat lopen. maar je zult geduld moeten hebben. overigens praten we over het afstellen van de zgn 40 kilo over de axiale afstelling.
nouja jij hebt t weekend voldoende te doen. mocht je er niet uitkomen dan laat maar weten we hebben nog wel wat streken achter de hand om je gs echt te verbeteren ! tot je dienst m vr gr mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 15 juni 2018 10:13 AM
  [ # 10 ]
mexced schreef:

Van mijn huidige stabilisatorstang is een kop van een bout afgebroken. En een van de rubbers is gescheurd. In de eerste instantie wilde ik bij het club magazijn alleen de beugel en het rubber kopen. Het werd uiteindelijk de complete stabilisatorstang. Nu ben ik deze aan het reviseren. De nylon schotelveren bleken alle 4 gebarsten. Ik hoop dat ze op mijn auto nog goed zijn zodat ik deze kan overzetten. Zo niet dan worden het nieuwe. De stang van het magazijn ligt uit elkaar. Eerst is de stang aan de beurt toe, want deze is een en al roest + oud vet. Als de stang weer terug geplaatst gaat worden, dan zal het opnieuw moeten worden afgesteld.

Maar het belangrijkste, kan iemand mij uitleggen hoe de druk op de stang werkt? Als ik alle onderdelen bekijk, ontgaat mij de logica hoe er 30 tot 40 kg druk op stang gezet kan worden.

Misschien ten overvloede, heb je gecontroleerd of je echt een stabilisatorstang voor GSA hebt? In modeljaar 79 (GS dus) is de verbinding van de stabilisatorstaang op de koppelstangen gewijzigd, waardoor het eerste type stang niet meer op de latere koppelstangen past. Verder is ook de dikte van de stabilisatorstang (grotere dikte) rond die tijd gewijzigd, waardoor er in feite dus 3 typen stabilistorstangen V. zijn. Er zijn dus ook 2 (inwendige) dikten voor de nylon kogels.

Met de spanner zet je dus de veerschotels op spanning waardoor de speling op de kogels opgeheven wordt. De allereerste GS’en hadden deze veerschotles niet waardoor je daar erg snel last heb van een rammelende stabilisatorstang.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 15 juni 2018 05:18 PM
  [ # 11 ]

Het is zonder meer een stabilisatorstang, de schotel lagerschalen heb ik op de stang gepast en ze passen perfect. Blijkt de bobbel op de rand van de lagerschaal zo te horen. Eerst krijgt de stang een nieuwe likje verf. Nog bedankt voor de vet tip, deze siliconen vet vandaag gehaald.

Instagram

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 15 juni 2018 07:25 PM
  [ # 12 ]

hoi erwin !  onder de klemring GEEN VERF ! !  dan gaat ie glijden en krijg je m nooit goed vast !  beetje ml erop na definitieve montage ! verf staat wel netjes, maar in dit geval niet goed..succes tot je dienst m vr gr mrep.

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 15 juni 2018 10:12 PM
  [ # 13 ]
mexced schreef:

Het is zonder meer een stabilisatorstang, de schotel lagerschalen heb ik op de stang gepast en ze passen perfect.

Ik bedoelde te zeggen of je voor de zekerheid hebt geprobeerd of de stabilisatorstang op de koppelstang past, ergens in 1979 is de aansluiting gewijzigd (en dus ook de koppelstang). Anders doe je het werk misschien voor niets en moet je alsnog op zoek naar een passende

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 15 juni 2018 11:49 PM
  [ # 14 ]

Bedankt voor de tip, op het eerste oog ziet die er net zo uit als de stang die nu onder de auto zit. Ga morgen eerst een nieuwe poging wagen om de onderste draagarm te vervangen, en kan dan gelijk checken of die exact hetzelfde is.

Instagram

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 16 juni 2018 09:16 PM
  [ # 15 ]

Hallo Mrep,

Vandaag de stabilisatorstang vergeleken met die van het magazijn en is exact hetzelfde. Ik zag dat in het midden van de stang onder mijn GSA een klem zit met een stang daaraan vast. Enige idee wat de functie is van deze dunne stang?

Mvg Erwin

Instagram

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook